شناسهٔ خبر: 66911313 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با دانشجو:

دولت سیزدهم دیپلماسی انرژی را احیا کرد

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: دیپلماسی فعال دولت باعث شد که ارتباط با ترکمنستان برطرف و بین این دو کشور بار دیگر ارتباطات مخصوصا در حوزه انرژی برقرار شود.

صاحب‌خبر -

محمد حسین دیده‌ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گفت: هر یک از دولت‌ها دارای محسنات و معایبی هستند؛ دولت سیزدهم هم از این قاعده مستثنی نیست. از نقاط مثبت دولت شهید رئیسی دیپلماسی خارجی، مخصوصا دیپلماسی انرژی بود. این موضوع برای فعالان بخش خصوصی که دستی بر تجارت نیز دارند بسیار مشهود است.

وی افزود: واقعیت این است که دولت سیزدهم از حالت انفعال در حوزه دیپلماسی انرژی خارج شد و شاهد بازتعریف ارتباطات بین‌المللی با کشور‌های مختلف بودیم؛ بطوریکه ارتباط ایران با کشور‌هایی که سال‌ها با آن‌ها مشکل داشتیم بهبود پیدا کرد.

دیده‌ور گفت: به عنوان مثال، با توجه به شرایطی که بر روابط ایران با عربستان حاکم بود، هیچ گاه انتظار نمی‌رفت که این کشور به ایران نماینده اعزام کند یا طرف ایرانی برای ایجاد و توسعه همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری به عربستان سفر کند. اما این اتفاقات رخ داد و آثار اولیه آن را مشاهده می‌کنیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: مثال دیگر در این زمینه کشور عراق است؛ ما در گذشته همیشه با این کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری اختلاف داشتیم اما اکنون و در نتیجه اقدامات دولت سیزدهم، فضای آرام‌تری بین دو کشور شکل گرفته است. اقلیم کردستان و ترکمنستان موارد دیگری در این زمینه هستند که همیشه با آن‌ها و به ویژه با ترکمنستان بر سر گاز اختلاف داشتیم. اما در دولت سیزدهم اوضاع بهبود یافت.

دیده‌ور با بیان اینکه در این زمینه باید گفت که مرحوم امیرعبداللهیان، وزیر خارجه فقید دولت سیزدهم، در حوزه دیپلماسی خارجی عملکرد خوبی داشت، خاطرنشان کرد: این اقدامات در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی در واقع ناشی از تفکری بود که در رئیس جمهور برای توسعه ارتباطات با کشور‌های همسایه قرار داشت.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: دولت سیزدهم با اقداماتی که در این حوزه انجام داد، علی رغم وجود نواقصی موجب شد به پیشرفت‌های نسبتا خوبی در تجارت نفت و گاز و توسعه ارتباطات با کشور‌های همسایه دست پیدا کنیم که در نتیجه آن‌ها توانستیم حداقل با کشور‌های همسایه و همجوار در شرایط خوبی در تعامل و همکاری باشیم.

نظر شما