شناسهٔ خبر: 66910395 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

۱۰ نکته در مورد کولون

روده بزرگ شما نقش حیاتی در هضم دارد و بخش مهمی از دستگاه گوارش شما است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، زمانی که غذا به روده بزرگ می رسد، بیشتر مراحل هضم را طی می کند. نقش اصلی روده بزرگ جذب آب، ویتامین ها و الکترولیت ها از مواد غذایی نیمه هضم شده پس از عبور از روده کوچک است. سپس، روده بزرگ بدن شما را برای خلاص شدن از شر مواد زائد با دفع مدفوع آماده می کند.

کسب اطلاعات بیشتر از روده بزرگ به شما کمک می‌کند تا علائم مشکلات رایج روده بزرگ را بهتر شناسایی کنید و به شما کمک می‌کند تا با پزشک خود در مورد آن راحت‌تر صحبت کنید.

حقایق زیر به شما کمک می کند تا دوباره با روده بزرگ خود آشنا شوید. شما یاد خواهید گرفت که کولون شما کجاست، روده شما چقدر طول دارد، عملکرد روده بزرگ چگونه است و حتی مقدار مدفوع در بدن شما چقدر است؟

۱. کولون ۵ فوت طول دارد

کولون یا روده بزرگ شما از انتهای روده کوچک تا مقعد امتداد دارد. به ترتیب قسمت های روده بزرگ عبارتند از:

  • کور روده
  • روده بزرگ صعودی
  • کولون عرضی
  • کولون نزولی
  • کولون سیگموئید
  • رکتوم
  • مقعد

روده بزرگ حدود پنج فوت طول دارد(معادل ۱۵۲.۴۰۰۰۰۰۰۰۰۶ سانتیمتر) و یک U شکل معکوس در اطراف شکم شما ایجاد می کند. کولون شما در پهن ترین نقطه خود یعنی سکوم سه اینچ عرض دارد. در باریک‌ترین نقطه‌اش یعنی کولون سیگموئید فقط کمتر از یک اینچ عرض دارد.

۲. زمان عبور کولون ۱۲ تا ۴۸ ساعت است

بسیاری از مردم بر این باورند که غذایی که می خورند فورا دفع می شود. در واقع زمان زیادی طول می کشد تا غذا در تمام طول دستگاه گوارش شما گردش پیدا کند. این مدت زمان به عنوان زمان عبور شناخته می شود و می توان آن را با آزمایش زمان عبور کولون اندازه گیری کرد.

میانگین زمان عبور غذا از دستگاه گوارش بسته به فرد متفاوت است. عوامل موثر بر این زمان عبارتند از:

  • نژاد
  • ارتباط جنسی
  • رژیم غذایی
  • میزان فعالیت بدنی

زمان انتقال بیش از ۷۲ ساعت می تواند نشانه اختلال روده باشد.

۳. فرکانس حرکت روده متفاوت است

برخی افراد یک دفع مدفوع در روز را طبیعی می دانند اما تحقیقات این را تایید نمی کند. تعداد دفعات اجابت مزاج در بین افراد بسیار متفاوت است و برای هر فرد به طور گسترده ای متفاوت احساس می شود.

۴. ۱۰۰ تریلیون میکروب در روده بزرگ شما زندگی می کنند

کولون ما میزبان تریلیون ها میکروارگانیسم است که به عنوان میکروبیوتا شناخته می شوند یا فلور روده و اکثر این موجودات باکتریایی هستند.

شناسایی نقش میکروبیوتا منجر به محبوبیت استفاده از پروبیوتیک ها به عنوان مکمل ها و افزودنی های غذایی برای تقویت سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سیستم ایمنی شده است.

۵.روده بزرگ شما هرگز خالی نیست

بسیاری از مردم بر این باورند که کولون خود را پس از چند دوره اسهال تخلیه کرده اند یا می توانند با پرهیز از غذا، روده بزرگ خود را خالی نگه دارند. با این حال، از آنجایی که مدفوع توسط بخش بزرگی از باکتری ها تشکیل شده است، مدفوع به طور مداوم در حال تشکیل است.

مدفوع از موارد زیر تشکیل شده است:

  • باکتری
  • مایع
  • غذای هضم نشده
  • فیبر رژیمی
  • چربی
  • مواد معدنی
  • پروتئین

وزن مدفوع چقدر است؟

وزن مدفوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، بزرگسالان به طور کلی هر روز حدود ۱۲۸ گرم یا ۰.۲۵ پوند مدفوع دفع می کنند.

۶.رکتوم شما معمولاً خالی است

ماهیچه هایی که کولون نزولی و سیگموئید را پوشانده اند، مواد مدفوع را در فواصل متناوب به داخل راست روده منتقل می کنند. در پاسخ، راست روده منبسط می شود و مدفوع را نگه می دارد.

عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شما حاوی مدفوع داخل راست روده هستند. زمانی که تصمیم به اجابت مزاج گرفتید، عضلات ارادی و غیرارادی با هم کار می کنند تا مدفوع را دفع کنند.

۷.روده بزرگ روزانه ۱ لیتر آب جذب می کند

این وظیفه روده بزرگ است که فرآیند هضم را کامل کند. هدف اصلی آن جذب آب و الکترولیت ها از موادی است که از روده کوچک منتقل می شود. سپس این ماده به مدفوعی تبدیل می‌شود که می‌تواند در طول فرآیند اجابت مزاج دفع شود.

هنگامی که فردی اسهال را تجربه می کند، مدفوعی دفع می کند که به اندازه کافی در روده بزرگ نبوده است تا مایع کافی برای سفت شدن مدفوع جذب شده باشد.

برعکس زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار یبوست شود. در این حالت، مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ بوده و خشک، سفت و سخت شده است.

۸.وعده های غذایی می تواند باعث حرکت روده شود

یکی از رفلکس های بدن شما رفلکس معده است. وقتی چیزی می خورید، این رفلکس شروع می شود و روند حرکت را در کل دستگاه گوارش شما آغاز می کند.

به نظر می رسد وعده های غذایی حجیم و غذاهای چرب باعث رفلکس بیشتر معده می شود و ممکن است نیاز به مدفوع را ایجاد کند. این اطلاعات برای کسانی که مستعد یبوست یا اسهال هستند مفید می باشد.

برای افراد مبتلا به یبوست، چربی‌های سالم (مانند روغن‌های خاص و چربی‌های غیراشباع چندگانه) به رفع یبوست کمک می‌کنند. با این حال، غذاهای سرشار از چربی اشباع شده، مانند پنیرهای سفت، می توانند یبوست ایجاد کنند. افرادی که مستعد اسهال هستند باید از وعده های غذایی کم چرب استفاده کنند.

۹.مدفوع سالم همیشه قهوه ای نیست

اگر مقداری تغییر در رنگ مدفوع خود مشاهده کردید، نیازی به وحشت کردن نیست. عوامل مختلفی می توانند بر رنگ مدفوع تأثیر بگذارند. مدفوع سالم معمولاً در محدوده قهوه ای قرار می گیرد اما می تواند زرد یا نارنجی نیز باشد.

اگر مدفوع شما قرمز روشن یا تیره، یا سیاه یا قیر رنگ است، به پزشک خود اطلاع دهید که ممکن است نشانه خونریزی داخلی باشد.

۱۰.شما می توانید بدون کولون زندگی کنید

مواد مغذی موجود در غذا که برای بقا ضروری هستند عمدتاً توسط روده کوچک شما جذب می شوند. بنابراین، فرد می تواند روده بزرگ خود را برداشته و به زندگی سالم خود ادامه دهد.

برخی از شرایط سلامتی، مانند سرطان روده بزرگ یا بیماری التهابی روده، ممکن است نیاز به برداشتن روده بزرگ را در فرد ایجاد کند. در برخی از این موارد، روشی به نام کولوستومی انجام می شود. در حین عمل، سوراخی در شکم ایجاد می شود تا مواد مدفوع را بتوان در خارج از بدن در کیسه کولوستومی جمع آوری کرد.

گزینه دیگر استفاده از J-Pouch است که در آن از آخرین قسمت روده کوچک برای نگه داشتن مدفوع در داخل استفاده می شود.

سوالات متداول

کولون شما کجاست؟

در قسمت پایین شکم شماست. کولون از انتهای روده کوچک شروع شده و به راست روده متصل می شود.

روده های شما چقدر طول می کشد؟

اندازه روده کوچک و بزرگ با هم حدود ۲۷ فوت است. روده کوچک حدود ۲۲ فوت و روده بزرگ حدود ۵ فوت است.

مشکلات رایج کولون چیست؟

بیماری هایی که روده بزرگ شما را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، دیورتیکولیت، پولیپ روده بزرگ و سرطان کولورکتال است.

چگونه متوجه می شوید که با روده بزرگ خود مشکل دارید؟

علائم یک بیماری مرتبط با کولون ممکن است شامل درد و گرفتگی شکم، درد در سمت چپ پایین شکم، تغییر در الگوی روده، اسهال، یبوست، نفخ، یا مشاهده خون در مدفوع باشد.

احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ چقدر است؟

شانس یک در ۲۳ برای مردان (۴.۳٪) و یک در ۲۵ برای زنان (۴٪) می باشد. حدود ۹۰ درصد از موارد تشخیص داده شده در افراد بالای ۵۰ سال است. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، قبلاً برای شما پولیپ روده بزرگ تشخیص داده شده بود یا اگر آفریقایی-آمریکایی هستید، خطر شما بیشتر می شود.

آیا پاکسازی روده موثر است؟

درمان های تجاری و مد روز برای پاکسازی روده بزرگ ثابت نشده است که موثر هستند و ممکن است به روده بزرگ و سایر اندام های شما آسیب برسانند.

منبع:سلامت نیوز

نظر شما