شناسهٔ خبر: 66910325 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرتغال توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین امضا کرد

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیسی جمهوری اوکراین و لوئیس مونتنگرو نخست وزیر پرتغال سه‌شنبه یک قرارداد امنیتی ۱۰ ساله امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از کی‌یف ایندیپندنت، پیشتر بلژیک، اسپانیا، انگلیس، آلمان، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، کانادا، هلند، فنلاند و لتونی توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین امضا کرده بودند و اکنون پرتغال دوازدهمین کشوری است که قرارداد مشابهی با کی‌یف امضا کرده است.

بر اساس این توافقنامه، پرتغال در سال ۲۰۲۴ دستکم ۱۳۷ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص خواهد داد.

همچنین لیسبون متعهد شده است که در حوزه‌های صنایع دفاعی، اطلاعاتی، امنیت سایبری و مقابله با انتشار اطلاعات غلط با اوکراین همکاری کند.

توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله در سفر زلنسکی به لیسبون امضا شد. این اولین سفر زلنسکی به پرتغال از سال ۲۰۱۹ است که وی به ریاست جمهوری رسید.

مقام‌های غربی وعده داده‌اند که اوکراین سرانجام به عضویت ناتو در خواهد آمد. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته که اوکراین به ناتو خواهد پیوست و حمایت های بیشتری از این کشور در راه است.

در همین راستا، شماری از کشورهای عضو ناتو توافقنامه‌های ۱۰ ساله امضا و اعضای این سازمان با ایجاد دفتر نمایندگی در اوکراین موافقت کرده‌اند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، کی‌یف خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو شد. سران اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ به رغم مخالفت مجارستان، با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کردند.

اتحادیه اروپا پیشتر هفت شرط آغاز مذاکرات درباره عضویت اوکراین در این اتحادیه را شامل اصلاحات دادگاه قانون اساسی، اصلاحات قوه قضائیه، مبارزه با فساد مالی، مبارزه با پولشویی، اصلاحات ضد الیگارشی، اصلاحات رسانه‌ای و تغییر قوانین مربوط به اقلیت‌های ملی اعلام کرده بود.

این کشور در چهار حوزه اصلاحات ضروری را انجام داده و اصلاحات در حوزه‌های بهبود وضعیت زبان اقلیت‌ها، تخصیص بودجه برای مبارزه با فساد و پیشرفت در شفافیت لابی‌گری باقی مانده است.

نظر شما