شناسهٔ خبر: 66910323 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توبافی خراشاد ۴ نسل را پای کار آورده است

روزنامه جوان

خراسان‌جنوبی از جمله استان‌هایی است که از دیرباز در زمینه نساجی و بافت گلیم و جاجیم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این منطقه، مردم با تولید انواع صنایع دستی فرصت‌های زیادی برای درآمدزایی و امرار معاش به وجود آورده و می‌آورند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: توجه به هنر‌های قدیمی و صنایعی که روزگاری اقتصاد مناطق مختلف را رونق بخشیدند و کسب‌و‌کار‌های زیادی را به وجود آوردند، می‌تواند گامی مؤثر در جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال در روزگار کنونی باشد. نساجی خراسان‌جنوبی و به صورت خاص، توبافی در روستا‌های بیرجند از جمله کار‌هایی بود که در چند دهه اخیر از بین رفته بود، اما توجه به این هنر، نه تنها موجب احیای آن شده و دختران و زنان زیادی را به حوله‌بافی مشغول کرده، بلکه توبافی را که ثبت ملی شده بود، جهانی و در بین هنر‌های جهانی ثبت کرده است. 

خراسان‌جنوبی از جمله استان‌هایی است که از دیرباز در زمینه نساجی و بافت گلیم و جاجیم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این منطقه، مردم با تولید انواع صنایع دستی فرصت‌های زیادی برای درآمدزایی و امرار معاش به وجود آورده و می‌آورند. 
اکرم خراشادی‌زاده، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی روستای زنان خراشاد در شهرستان بیرجند است؛ کسی که به گفته خودش نساجی سنتی را که یادگار اجدادشان بوده و طی دهه‌های اخیر از بین رفته بود، دوباره احیا کرده است. 
این کارآفرین با بیان اینکه در اوایل دهه ۸۰ تصمیم گرفتیم نساجی سنتی منطقه را دوباره زنده کنیم و با تلاش و کوشش در سال ۱۳۸۳ رسماً به تولید پرداختیم، می‌گوید: راستش فکرش را هم نمی‌کردیم که یک روز هنرمان به اینجا برسد. روزی که ایده توبافی در مسجد خراشاد مطرح شد، قرار بود فقط یک منبع درآمد برای زنان و دختران ما باشد، اما این کار و حرفه روزبه‌روز پیشرفت کرد و بعد از ۱۵ سال کار به جایی رسید که این هنر که ثبت ملی شده بود در سال۱۳۹۷ ثبت جهانی شد.
خانم خراشادی‌زاده ادامه می‌دهد: جالب این است که اوایل کار جوانان هیچ تمایلی به انجام این کار نداشتند، آن‌ها فکر می‌کردند توبافی یا همان حوله‌بافی، کاری مربوط به پیرزنان است، اما با تلاش‌ها و برخی مشوق‌هایی که در نظر گرفتیم، آن‌ها را جذب این کار کردیم. حالا کار به جایی رسیده است که چهار نسل مختلف در کنار یکدیگر مشغول توبافی می‌شوند و عجیب به آن علاقه پیدا کرده‌اند.
او با بیان اینکه افراد تحصیلکرده هم به انجام کار‌های سنتی علاقه زیادی دارند، می‌گوید: استادان دانشگاه به همراه دانشجویان‌شان برای آموزش به این مرکز می‌آیند و در کلاس‌ها حاضر می‌شوند و وقتی این حرفه را یاد می‌گیرند با افتخار درباره‌اش صحبت می‌کنند. خوشبختانه فعالیت ما به قدری گسترش پیدا کرده که مدتی است پارچه‌ها را به کشور‌های مختلف صادر می‌کنیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی روستای زنان خراشاد می‌گوید: حالا در شهرستان بیرجند زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست زیادی مشغول کار شده‌اند و می‌توانند درآمدی برای خودشان داشته باشند، حتی آموزش نساجی را به زندان‌ها برده‌ایم، تعداد زیادی از زنان زندانی توانمند شده‌اند و بعد از آزادی‌شان توانسته‌اند برای خود کسب درآمد کنند، این حرفه به آن‌ها کمک کرده است از آسیب‌های اجتماعی که بعد از آزادی متوجه‌شان می‌شود، دور شوند.
این کارآفرین که در یکی از نمایشگاه‌های معرفی توانمندی‌های روستا‌ها شرکت کرده بود، درباره آن توضیح می‌دهد: نمایشگاهی که به همت بسیج سازندگی برگزار شده بود، موجب شد کارهای‌مان را به نمایش بگذاریم و این هنر اجدادی را به همه معرفی کنیم. ناگفته نماند بسیج سازندگی در خیلی از مراحل کار حامی ما شده است، البته میراث فرهنگی هم برای احیای این هنر کنارمان بوده است و باید از همه آن‌ها تشکر کنم.
آنطور که خانم خراشادی‌زاده می‌گوید، فقط ۱۰روز آموزش نیاز است تا زنان و دختران بتوانند این حرفه را یاد بگیرند، سپس آن‌ها با حدود ۱۰ میلیون تومان سرمایه می‌توانند کارشان را در خانه راه بیندازند و برای خود و خانواده شان درآمدزایی کنند، بنابراین دختران و زنانی که سردرگم هستند و نمی‌دانند چطور می‌توانند شغلی داشته باشند و همچنین قصد دارند در خانه درآمدزایی کنند، می‌توانند به مرکز آموزشی خراشاد بیایند و آموزش ببینند. آن‌ها بعد از اینکه دوره آموزشی‌شان تکمیل شود، می‌توانند با یک سرمایه حداقلی کسب‌و‌کار خوبی راه بیندازند. 
بسیج سازندگی هم اعلام کرده است از تمام افرادی که بخواهند وارد کاری یا حرفه‌ای بشوند یا به کارآفرینی و اشتغال‌زایی بپردازند، حمایت می‌کند و با پرداخت وام‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی در این مسیر همراه آنان است.

نظر شما