شناسهٔ خبر: 66910264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

ظریف: نمی‌آیم

صاحب‌خبر -

حادثه تلخی که برای آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان رخ داد، علاوه بر مسائل اجتماعی و ایجاد وحدت در آحاد جامعه، تأثیراتی در فضای سیاسی کشور هم داشت. اولین مورد این تأثیرات را می‌توان شکل‌گیری فضای انتخاباتی دانست. فضایی که در پی شهادت رئیس‌جمهور فقید کشورمان، زمینه‌ساز برگزاری انتخاباتی زودهنگام شده است.
چشم‌انداز این انتخابات، سیاسیون کشور را به تکاپو انداخته و اردوگاه اصلاح‌طلبان هم در تدارک آرایش انتخاباتی است. جلسات تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان از روزهای پس از انتشار خبر شهادت شهدای خدمت برگزار می‌شوند. در این میان نام‌های متعددی از سوی اردوگاه اعتدالیون و اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود.
علاوه بر گزینه‌های عارف و همتی که در هفته اخیر از لسان برخی از اصلاح‌طلبان و رسانه‌ها مطرح شد، در روز گذشته هم خبرهایی از محمدجواد ظریف، محمود واعظی و سید محمد صدر شنیده می‌شود.

صدر به‌عنوان گزینه اصلی اصلاحات؟ 
سید محمد صدر که سابقه معاونت وزیر امور خارجه دولت اصلاحات و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه سیاسی خود دارد، چنین مطرح کرده که از او به‌عنوان گزینه اصلی سران جبهه اصلاحات در انتخابات هشتم‌ تیر نام برده می‌شود.
او در گفت‌وگویی اظهار کرده است: «من اخیرا با سید محمد خاتمی دیدار داشتم و ایشان به دلیل لطفی که به من داشتند، پیشنهاد کاندیداتوری دادند. در این‌باره با آقای خاتمی گفت‌وگو کردم و به منزل ایشان رفتم. هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام و در حال بررسی هستم.»
به این ترتیب از او به‌عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌های اصلاحات در رسانه‌ها نام برده می‌شود و البته این گزینه قطعی نیست و باید منتظر اخبار بعدی از این اردوگاه در خصوص گزینه نهایی باشیم.

ظریف: خیر، نمی‌آیم!
در این میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران که در رسانه‌ها از احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات پیش‌رو صحبت می شد، کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد.
او در مصاحبه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت:«خیر.»

محمود واعظی: احتمال ورود من به عرصه انتخابات بسیار کم است/ لاریجانی و جهانگیری کاندیدای حزب اعتدال و توسعه هستند
محمود واعظی، عضو حزب اعتدال و توسعه که صحبت‌هایی از احتمال پیش‌قدم شدن او برای کاندیداتوری در انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری می‌شود هم در خصوص این احتمال، اظهاراتی را به میان آورده است. او در این‌باره چنین مطرح کرده است: «احتمال اینکه وارد فضای انتخابات شوم، بسیار کم است و گمان نمی‌کنم کاندیدا شوم. تلاش حزب بر این است که رأی کسی را نشکنیم و فردی اصلح با انگیزه بالا معرفی کنیم تا رأی همه به سبد او ریخته شود. ما فقط از کاندیدای حزب مثل جهانگیری و همچنین علی لاریجانی حمایت می‌کنیم.» این اظهارات البته مختصات سیاسی دیگری را در انتخابات پیش‌رو نشان می‌دهد و آن هم احتمال حمایت اعتدالیون از لاریجانی است. 

نظر شما