شناسهٔ خبر: 66909740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یک رویداد متفاوت ؛ اینجا دست کارفرما و کارجو در دست هم قرار گرفت

می‌گویند، کار نیست و جوان‌ها بیکارند؛ جوان‌های اغلب تحصیل کرده‌ای که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را گذاشته‌اند در کوزه و آبش را جرعه جرعه می‌خوردند! اما واقعیت این است که باید کمی منصف باشیم و بگوییم اتفاقا هم کار هست هم پشتیبان برای کار.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: نشان و گواه این ادعایی که ناباورانه پنداشته می‌شود هم همین «صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری» است که سال‌های سال‌ است همه همت و تلاش خود را به کار بسته تا جوان‌های تحصیل‌کرده، ایده‌پرداز، نخبه، متخصص و کارجو به کسب و کاری از خُرد تا کلان مشغول باشند؛ از اعطای تسهیلات مالی و بانکی گرفته تا برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه مهارت و حرفه‌آموزی در همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی. همچنین برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌هایی با رویکرد «کار و اشتغال» یکی از مهمترین و موثرترین خدمات و اقدامات این صندوق است که روز گذشته برای دومین بار میزبان حضور گسترده کارآفرینان، کارفرمایان، شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و خلاصه همه افراد جویای کار بود.

آنچه از شعار سال ۱۴۰۳ یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» برمی‌آید، بر گرده همه مسئولان و مدیران دولتی و غیردولتی گذاشته که بستر کارآفرینی، تولید و اشتغال در عرصه و حوزه‌های مختلف را به نحو احسن فراهم آوردند و دست کارآفرین و صاحب شرکت نوآفرین و دانش‌بنیان را در دست کارجویان بگذارند. مانند اتفاق و رویدادی که دیروز در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حوالی خیابان ملاصدرا رخ داد. ۴۵ شرکت دانش‌بنیان در این رویداد ملی که تا به امروز نیز ادامه خواهد داشت، حضور داشته و دارند. بازدید از این رویداد که طرف دیگر آن بنیاد ملی نخبگان است برای عموم آزاده است. به همین سبب از همان ساعت‌های آغاز رویداد، بازدیدکنندگان بسیاری از علاقمندان به حوزه کسب و کار که به شیوه‌های مختلف از برگزاری آن مطلع شده بودند، راه به سالن و راهروهای آن می‌گشایند.

تعداد بیشتر با حوزه‌های افزون‌تر

یکی از جایگاه‌های شلوغ رویداد که بازیدکنندگان آن از هر گروه سنی را شامل می‌شود به شرکت دانش‌بنیانی نام‌آشنا در حوزه خدمات بانکی اختصاص دارد. متصدی آن، پسر جوانی‌ست که در رویداد سال گذشته نیز حضور داشته: «پارسال توی دوره اول همین نمایشگاه بیشتر از ۳۰۰ نخبه و دانشجو برای ما رزومه پر کردند که خب کمتر برای کمتر از ۱۰ نفر آنها پوزیشن شغلی داشتیم. ولی امسال ظرفیت جذب حدود ۲۰ نفر را خواهیم داشت.» متصدی جایگاه دیگر که برندی معروف در حوزه کاریابی است، می‌گوید: «اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری با دسته‌بندی‌های مشخص در این گونه نمایشگاه‌ها شرکت کنند احتمال به‌هم‌رسانی بیشتری برای کارفرما و کارجو خواهد بود. مثلا اغلب این ۴۵ شرکتی که در این دوره حضور دارند به دنبال نیروهای متخصص در حوزه آی‌تی و برنامه‌نویسی هستند در حالی که بیشتر بازدیدکنندگان تاکنون از رشته‌های نظری و تجربی و حسابداری بوده‌اند.»

درآمد بالا و ردیف شغلی خاص

دانشجویان ترم آخر در رشته‌های دانشگاهی مانند حسابداری، عکاسی، معماری و طراحی لباس، جمعیت فراوانی در بین بازدیدکنندگان دارند. مهدی یکی از آنهاست که ساعت‌ها همراه دوستش در نمایشگاه وقت گذرانده: «به نظرم همش نباید از شرکت‌های دانش‌بنیان طراز اول دعوت کنند. باید از شرکت‌های دیگر در رده متوسط هم اینجا حضور داشته باشند. چون شرکت دانش‌بنیان درجه یک چندان تمایلی به جذب من بدون رزومه و سابقه ندارد!» سامیار، دوست اوست که اینطور تایید می‌کند: «به غیر از این، باید وضعیت جذب را مشخص کنند چون تعدادی از این شرکت‌ها فقط به دنبال کارآموز هستند.» تعداد دانشجویان و کارجویان دختر هم کم نیست. نرگس یکی از آنهاست که به نکته جالبی اشاره می‌کند: «واقعا کار هست. به وِیژه برای آنها که اول کار دنبال درآمدهای بالا و ردیف شغلی‌های خاص نیستند.»

داستان یک صندوقِ ملزوم و همه ارقام آن

کلنگ نخست ساخت و ایجاد نهادی که ۶ دانگ حواسش به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا باشد تا همان ابتدای راه و به وقت نیاز دستشان را بگیرد، از سال ۱۳۸۹ با تصویب قانون حمایت از آنها و تجاری‌سازی نوآورها و اختراعات خورد. اما آغاز به کار رسمی این نهاد که بعدها، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ایران نام گرفت، سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاد. همان سال نخست، ۵۵ شرکت دانش‌بنیان که اغلب‌شان در حوزه کسب و کار و فناوری گرد آمده بودن و فعالیت می‌کردند، عضو این صندوق شدند تا به کمک خدمات متنوع آن که داشت بتدریج شاخ و برگ می‌گرفت، سری میان سرهای بازار درآورند. آمار این شرکت‌ها و صاحبانشان، ۱۱ سال بعد یعنی ۱۴۰۳ به عدد امیدوارکننده ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان نزدیک شد که با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۳۷۰ هزار نخبه و جویای کار و گردش مالی ۸۷۸ هزار میلیارد تومانی، به زعم کارشناسان حوزه کسب و کار و اقتصاد، نقش موثری در تولید ناخالص ملی ایفا کرده است.

«ترین‌»های دانش بنیانی ایران

صاحبان و فعالان شرکت‌های نوآفرین و دانش‌بنیان در بیش از ۱۰ حوزه فعال هستند که رتبه‌های اول تا سوم (با تعداد شرکت‌های ثبتی ۳۰۵۶، ۳۰۵۸ و ۳۳۳۶) آنها به حوزه‌های سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته و همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دارد. آخرین حوزه که کمترین تعداد شرکت نوآفرین و دانش‌بنیان در آن فعالیت می‌کنند نیز صنایع فرهنگی و خلاق با ۶۶ شرکت ثبتی است.

خبر خوش برای جوانان ایده‌پرداز و کارجو

سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری: خبر خوب ما به جوانان صاحب ایده، تخصص و مهارت این است که امسال سرمایه صندوق به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این یعنی پشتیبانی بیشتر و بهتر نه فقط برای نخبگان که برای همه جوانان جویای کار. در حال حاضر ۸۰ خدمت به اعضای حقیقی و حقوقی خود ارائه می‌دهیم که نیمی از آن بر پایه تامین منابع مالی و پولی و نیمی دیگر نیز شامل اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توانمندسازی و توسعه بازار کارآفرینانان و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نخبه نه فقط در عرصه‌های علمی

یاسین کیخواه، معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان: بزرگترین سرمایه یک کشور نه نفت و نه معادن و نه حتی وسعت حدود جغرافیایی آن است، بلکه سرمایه اصلی، نیروی انسانی موجود و فعال در آن است. تلاش ما نیز شناسایی نخبگان (نخبه در معنای عام خود که شامل علم، صنعت، هنر و بسیاری دیگر می‌شود)، کیفی‌سازی آنها در حوزه و عرصه‌های مختلف، به‌هم‌رسانی نیروهای کار و صاحبان مراکز تولیدی و کارافرینی و همچنین ایجاد اکوسیستم ویژه کنشگری آنهاست.

نسل «زِد» و «نیو زِد» در بازار کار

عسل آغاز، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امیر کبیر: ورود نسل جوان که به نسل زِد و نیو زِد شهرت دارد به فضای کار و بازار، تهدید نیست. فرصتی‌ست که در سایه برجسته‌ترین خصوصیات اخلاقی و رفتاری این نسل یعنی گرایش به انجام کارهای گروهی و نیز علاقمندی و توانمندی در حوزه فناوری و علوم رایانه‌ای، فراهم است. واضح است این خصوصیات در دنیای امروز به عنوان استعدادی مهم یا به تعبیر همین نسل جوان، تَلِنت در نظر گرفته می‌شوند که می‌تواند برگ برنده کارآفرینان و کارفرمایان باشد.

راز درِ گوشیِ موفقیت!

مجید حسینی‌نژاد، کارآفرین و بنیانگذار یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گردشگری: اگر می‌خواهید موفق باشید چه به عنوان کارآفرین و کارفرما و چه به عنوان نخبه و کارجو، نه مثبت‌نگر باشید و نه منفی‌نگر! واقع‌بینِ پویا باشید. یعنی در هر شرایطی به جای اینکه به فقدان و کمبودها توجه کنید و بگویید برای شروع کار و کاسبی‌ام این را ندارم و آن را ندارم، امکان و امکاناتی را جستجو کنید که شما را به هدفتان می‌رساند. به بیانی ساده‌تر، امکان و امکانات را وَرز و پوش دهید! گاهی، خودِ فقدان و کمبودها، امکانی هستند که از آن غافل هستیم.

نظر شما