شناسهٔ خبر: 66907054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولد ۶ گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در بهار امسال

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: سایت احیا و تکثیر «مانشت و قلارنگ» شاهد ۶ مورد زاد و ولد گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در بهار امسال بوده است.

صاحب‌خبر -
                                                    تولد ۶ گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در بهار امسال
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ علیرضامحمدی اظهار داشت: این گوساله‌های گوزن زرد ایرانی، پس از یک سال وقفه در زادآوری این سایت متولد شده‌اند.
 
وی در خصوص علت ایجاد وقفه زاد و ولد در سایت «مانشت و قلارنگ» بیان کرد: سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ رأس گوزن بالغ نر و ماده از این سایت به استان خوزستان منتقل شد و با توجه بروز خشکسالی و اینکه گوزن‌های باقیمانده سایت ایلام در سن باوری و لقاح نبودند، زاد و ولد گوزن زرد ایرانی در سایت احیا و تکثیر «مانشت و قلارنگ» در بهار سال گذشته روی نداد.
 
محمدی یادآور شد: اولین زادآوری بهار امسال این گونه جانوری، چهارم اردیبشهت ماه رخ داد و به تدریج پنج گوساله دیگر نیز در این مدت متولد شد.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون بدون احتساب این ۶ گوساله، تعداد گوزن‌های بالغ سایت مانشت و قلارنگ ۳۲ راس شامل ۲۲ گوزن ماده و ۱۰ گوزن نر است.
 
محمدی با بیان اینکه سایت «مانشت و قلارنگ» یکی از موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در سطح کشور است، یادآور شد: در طی سال‌های اخیر تاکنون ۵۵ راس گوزن بالغ نر و ماده از ایلام به استان‌های خوزستان، یزد و اردبیل فرستاده شده و سال گذشته نیز ۲ راس گوزن نر بالغ از مازنداران به این سایت آورده شد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در خصوص هدف از جابجایی و انتقال گوزن‌ها به دیگر سایت‌های کشور، مطرح کرد: برای حفظ سلامت ژنتیکی گوزن‌ها در نسل‌های بعدی و کاهش لقاح درون خانوادگی، باید گوزن‌های بالغ نر و ماده بین سایت‌های مختلف کشور جابجا شوند تا برای حفظ سلامت نسل‌های آتی، زادآوری و جفت‌گیری بین گونه‌های مختلف گوزن انجام گیرد.

نظر شما