شناسهٔ خبر: 66907039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

ساکت‌تر از جنایت‌کار؛ زمینه‌سازی برای جنایات بعدی اسرائیل

دولت‌های عربی با سکوت خیانت‌آلود خود برابر جنایت صهیونیست‌ها در حمله به چادرهای غیرنظامیان در رفح، زمینه را برای جنایت‌های بعدی این رژیم فراهم می‌سازند.

صاحب‌خبر -

 شهدای ایران:به نقل از تسنیم، حمله یکشنبه‌شب جنگنده‌های اسرائیلی به محل چادرهای پناهجویان در انبارهای سازمان آنروا در محله تل‌السلطان شهر رفح به شهادت بیش از 45 فلسطینی غیرنظامی و رقم خوردن تصاویری وحشتناک انجامید.


ساکت‌تر از جنایت‌کار؛ زمینه‌سازی برای جنایات بعدی اسرائیل

جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی با 7 موشک این منطقه را که طبق اعلامیه‌های قبلی ارتش اسرائیل منطقه امن اعلام شده بود، مورد هدف قرار دادند. در پی این رویداد بیش از 45 فلسطینی بیگناه از جمله زنان و کودکان به شهادت رسیدند. تصاویری که از محل حمله اسرائیل منتشر شده است، نشان می‌دهد بیشتر شهدای این حمله جنایتکارانه، به‌دلیل آتش گرفتن چادرها زنده زنده در آتش سوختند.

یکی از شاهدان به رویترز گفت: ما در ورودی خانه نشسته بودیم، ناگهان صدای اصابت موشک را شنیدیم سپس خیابان پر از دود شد.
او و دیگران یک دختر و یک مرد جوان را دیدند که بر اثر انفجار به شهادت رسیده بودند.

نتانیاهو: این یک اشتباه تراژیک بود

در همین حال، محمد المغیر، یکی از مقام‌های ارشد آژانس دفاع غیرنظامی غزه به خبرگزاری فرانسه، گفت که نیرو‌های امدادی این آژانس جسد‌های سوخته و اعضای تکه‎تکه‌شده و همچنین موارد قطع عضو، کودکان، زنان و سالمندان مجروح شده را دیده‌اند.

در پی این اقدام وحشیانه صهیونیست‌ها، بسیاری از رسانه‌های جهان انتقادات شدیدی از اسرائیل مطرح کردند و مقامات رژیم صهیونیستی نیز نتوانستند از زیر بار آن شانه خالی کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این رویداد اعلام کرد این یک «اشتباه تراژیک» بوده است، همچنین ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که در این فقره نیروهای اسرائیلی دچار اشتباه شده‌اند و پرونده‌ای برای تحقیق درباره این حادثه خواهد گشود.

این درحالی است که سران کشورهای عربی هنوز هیچ واکنش عمده‌ای نسبت به این اقدام صهیونیست‌ها نشان نداده‌اند، تنها جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از بین کشورهای اسلامی این اقدام را در سطح رهبران اصلی خود محکوم کرده خواستار برخورد جدی با آن شدند.

در حقیقت می‌توان گفت از حیث هواداری از آرمان فلسطین بیشتر دولت‌های عربی، در 7 ماه گذشته سکوت عجیبی پیشه کرده و هیچ واکنش مهمی نسبت به اقدامات و جنایات اسرائیل انجام نداده‌اند. می‌توان گفت واکنش خود مقامات صهیونیستی نسبت به این جنایت‌ها بیش‌تر از سران دولت‌های عربی بوده است.

سکوت خیانت‌بار کشورهای عربی یکی از اصلی‌ترین مشوق‌های رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایات بیشتر بوده است، به‌عنوان مثال از عربستان سعودی که مدعی خدمت به حرمین شریفین است، انتظار می‌رود که با شدیدترین لحن این حمله را محکوم کند و اقدامات اسرائیل در این 7 ماه را مانع هرگونه عادی‌سازی احتمالی روابط در آینده با این رژیم اعلام کند، اما عربستان تنها به بیانیه‌ای ساده بسنده کرده است.

اما نه‌تنها چنین رویه‌ای از سوی ریاض در پیش گرفته نشده است، بلکه مواضع این کشور در طول 7 ماهی که از جنگ گذشته، نشان‌دهنده عطش نسبی عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط پس از پایان جنگ و به‌ازای دریافت امتیازاتی از ایالات متحده است.

از سوی دیگر و احتمالاً به‌تبعیت از رویکرد ریاض، دیگر کشورهای عربی نیز تقریباً هیچ اقدام جدی علیه اسرائیل انجام نداده‌اند، مثلاً انتظار می‌رفت کشورهای بحرین و امارات متحده عربی، سودان و مراکش که در جریان توافق ابراهیم در سال 2020 به‌صورت رسمی وارد فرایند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده بودند، حتی حاضر نشده‌اند سطح مناسبات خود را با تل‌آویو کاهش دهند.

سکوت عربی ـ جنایت صهیونیستی

از ابتدای نبرد طوفان الاقصی و در پی واردشدن یک آسیب جدی و ترمیم‌ناپذیر به حیثیت اسرائیل و توانایی امنیتی آن، پرواضح بود که رژیم صهیونیستی درصدد کشتار وسیع فلسطینیان در نوار غزه بر خواهد آمد. شهادت بیش از 36 هزار فلسطینی در نوار غزه که بالغ بر 1.5 درصد کل جمعیت این باریکه است و نیز زخمی شدن بیش از 80 هزار تن دیگر که 3.5% فلسطینیان غزه را شامل می‌شود نشان از آن دارد که اسرائیل سیاست کشتار وسیع فلسطینیان در جنگ غزه را به‌صورت آگاهانه در دستور کار خود قرار داده است.

در این میان در بحبوحه انتقادات جهانی از تل‌آویو و اقدامات جنایتکارانه ارتش این رژیم در غزه که حتی صدای سازمان‌های بین‌المللی را نیز درآورده است، سکوت عربی به‌مثابه یک چراغ سبز، مسیر همواری را پیشِ‌روی صهیونیست‌ها قرار داده است.

دولت‌های عربی حتی حاضر به وارد شدن به مسیر ترکیه و تکرار رفتاری مشابه رجب طیب اردوغان (که بارها موضع لفظی تندی علیه اسرائیل گرفته ولی در عمل تغییر خاصی را اعمال نکرده است و یا پس از یک دوره زمانی کاهش مناسبات از هرگونه فرصتی برای بهبود روابط با صهیونیست‌ها استفاده می‌کند) نیز نشده‌اند.

اگر مجموع 25 کشور عربی، مناسبات رسمی و غیررسمی خود با رژیم صهیونیستی را در واکنش به این جنایت‌ها قطع می‌کردند و از طریق سازمان‌های منطقه‌ای عربی و اسلامی خط‌مشی واحدی در برابر تل‌آویو اتخاذ می‌کردند، اوضاع به‌شدت متفاوت می‌شد و فشارها نسبت به این رژیم چندبرابر بیشتر می‌شد.

سکوت عربی نسبت به جنایات صهیونیستی در شرایطی ادامه دارد که دیوان کیفری بین‌المللی درصدد صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برآمده است و دیوان دادگستری بین‌المللی در حال بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مبنی بر نسل‌کشی در غزه است، همچنین این دیوان اخیراً حکم به توقف حملات رژیم صهیونیستی به رفح داده است و جنایت اخیر صهیونیست‌ها در رفح احتمال صدور حکم ارتکاب این رژیم به نسل‌کشی را به‌شدت افزایش خواهد داد.

 

با وجود همه انتقاداتی که میان افکار عمومی و سازمان‌های بین‌المللی و حتی دولت‌های غربی علیه اسرائیل شکل گرفته است، سکوت دولت‌های عربی نسبت به این جنایات نشکسته است، در نتیجه برخی تحلیلگران حتی در حال مطرح‌کردن این ظن هستند که دولت‌های عربی حامی این جنایت‌ها هستند.

نظر شما