شناسهٔ خبر: 66904990 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش چهار برابری مستمری مددجویان خراسان جنوبی

پرداختی ماهانه به مددجویان تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۶ میلیارد ریال بود و امسال به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت که نشان از رشد چهار برابری در سه سال گذشته دارد.

صاحب‌خبر -

یکی از فعالیت‌های شاخص دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی است و شهید جمهور از همان روز‌های ابتدایی فعالیت خود، عمل به وعده‌ها را در دستور کار قرار داد که مصداق بارز آن سفر‌های استانی به نقاط محروم و مرزی از جمله خراسان جنوبی است.

سید محرومان در کنار سفر‌های استانی، تلاش برای خدمات‌دهی به مردم و جامعه هدف دستگاه‌های حمایتی را مورد توجه ویژه قرار داد و نگاه متفاوت به جامعه تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد داشت.

کما اینکه تصویری از بوسه شهید آیت الله رئیسی بر سر کودک معلولی که روی ویلچر نشسته بود در سومین سفر به خراسان جنوبی اربعین سال گذشته از قاب دوربین عکاسان ماندگار شد.

سازمان بهزیستی کشور به عنوان یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که جامعه هدف از اقشار مختلف مردم شامل افراد دارای معلولیت تا سالمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب‌های اجتماعی را زیر پوشش دارد از سازمان‌های مورد توجه ویژه دولت مردمی قرار گرفت.

افزایش چهار برابری مستمری مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی

صفر شدن آمار پشت نوبتی‌ها برای برقراری مستمری، برداشتن سقف بیمه بازنشستگی معلولان، رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز و اجرای گسترده قانون سه درصد استخدام معلولان بخشی از خدمات دولت به جامعه هدف بهزیستی بوده که نفع آن به مددجویان استان خراسان جنوبی نیز رسیده است.

این دستاورد‌ها از سوی دولت سیزدهم برای قشری از جامعه انجام شد که هم از نظر جسمی، هم معیشتی با محدودیت مواجه بوده و بی شک این خدمات بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه هدف بهزیستی را رفع کرده و بهبود بخشیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در تشریح اقدامات دولت سیزدهم برای جامعه هدف این استان گفت: پرداختی ماهانه به مدجویان تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۶ میلیارد ریال بود که امسال به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت و ۲۹۰ درصد در دولت سیزدهم رشد داشته است.

حسن شرفی افزود: اطلاعات و آمار نشان می‌دهد نوع نگاه دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید نسبت به جامعه هدف بهزیستی نگاه ویژه‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۱۲۴ فرد دارای معلولیت استان از مستمری ماهانه برخوردار هستند گفت: تعداد افراد دارای معلولیت که علاوه بر مستمری خانواده از حق پرستاری خانواده‌محور نیز برخوردار می‌شدند، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۷۶ نفر بوده و اکنون با افزایش سه برابری مبلغ حق پرستاری به ۹۵۴ نفر رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین تعداد افرادی که از حق پرستاری ضایعه نخاعی برخوردار می‌شدند در ابتدای دولت سیزدهم ۲۷۰ نفر بود که اکنون ۳۳۶ نفر است.

وی با بیان اینکه هیچ مددجویی نداریم که واجد شرایط کمک هزینه لوازم بهداشتی باشد و این هزینه برایش پرداخت نشود، عنوان کرد: علاوه بر حق پرستاری، کمک هزینه لوازم بهداشتی و مستمری براساس بُعد خانوار به همه معلولان ضایعه نخاعی پرداخت می‌شود و حتی یک مورد پشت نوبت نداریم.

صفر شدن پشت نوبتی‌های بهزیستی اقدامی ماندگار از دولت سیزدهم

«پشت نوبتی» شاید برای خیلی افراد واژه‌ای ناآشنا باشد، اما برای کسانی که زندگی‌شان با رنج معلولیت پیوند خورده، واژه‌ای آشناست. سال‌های سال افراد دارای معلولیت پشت نوبت بودند، یعنی برایشان پرونده تشکیل شده، کمیسیون رفته و همه کارهایشان صورت گرفته، اما خدماتی دریافت نمی‌کردند، نه مستمری می‌گرفتند و نه می‌توانستند از تجهیزات توانبخشی استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هیچ مددجوی واجد شرایط پشت نوبت مستمری بهزیستی استان نیست گفت: با نگاه ویژه شهید رئیسی به محرومان، مستمری یک خانواده پنج نفر به بالا بیش از ۳۰ میلیون ریال است که تا قبل از دولت سیزدهم شاید این مبلغ به یک سوم هم نمی‌رسید.

وی درباره وضعیت حمایت و پرداخت مستمری به زنان سرپرست خانوار گفت: این میزان در ابتدای دولت سیزدهم هزار و ۶۶۵ نفر بوده، اما در حال حاضر هزار و ۷۰۸ خانوار است که براساس بُعد خانوار مستمری دریافت می‌کنند.

شرفی ادامه داد: در زمینه حمایت و پرداخت مستمری به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو نیز ابتدای دولت سیزدهم ۲۴۵ خانوار مستمری بگیر داشتیم که اکنون این آمار به ۵۲۰ خانوار رسیده و رقم‌های پرداختی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی با اشاره به افزایش یارانه مرتبط با مراکز شبانه‌روزی تصریح کرد: اکنون هیچ زن سرپرست خانوار پشت نوبت مستمری نداریم علاوه بر این امسال کمک‌هزینه ترخیص فرزندان بی‌سرپرست که در مراکز بهزیستی بوده‌اند، حدود ۳۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: هزینه ترخیص هر فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست که امسال از مراکز بهزیستی ترخیص شده‌اند، حدود ۲ میلیارد ریال بوده که در شروع دولت سیزدهم این هزینه ۴۵۰ میلیون ریال بود.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم پوشش غربالگری نابینایی کودکان سه تا ۶ سال ۸۲.۸ درصد بود، اما سال گذشته پوشش این برنامه با تقویت تجهیزات و تامین دستگاه‌های جدید و تیم‌های غربالگری و افزایش اعتبار یارانه تخصیص یافته به استان به ۸۸ درصد رسید و ۴۵ هزار کودک مورد غربال قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه غربالگری شنوایی نوزادان با پوشش ۱۰۰ درصدی برای ۱۵ هزار و ۶۷۸ نوزاد انجام شده است گفت: اعتبارات درخصوص هزینه لوازم توانپزشکی و توانبخشی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد.

افزایش چهار برابری مستمری مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی

استخدام معلولان
یکی از تاکیدات رئیس جمهور شهید توجه به مساله اشتغال افراد دارای معلولیت و نخبگان این حوزه بود. امسال هفدهم خرداد برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی اولین آزمون فراگیر جذب و استخدام افراد دارای معلولیت دارای لیسانس تا دکترا برگزار می‌شود و از سراسر کشور داوطلبان معلول در این آزمون شرکت می‌کنند که بنا به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور این ظرفیت به چهار هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم اختصاص ۵۰ ردیف مجوز استخدامی در یازدهمین دوره آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی به بهزیستی استان در طرح شهید فیاض بخش و برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت در کشور و تخصیص سهمیه بیش از ۱۵۰ نفر به استان خراسان جنوبی را از اقدمات شاخص دولت سیزدهم عنوان کرد که از شهید جمهور به یادگار مانده است.

وی به واگذاری ۹۳۰ مسکن به مددجوان تحت حمایت بهزیستی استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: سه هزار و ۷۱۴ فرصت شغلی از طریق ۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به مددجویان جامعه هدف نیز ایجاد شده است.

منبع:ایرنا

نظر شما