شناسهٔ خبر: 66904538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی گزاره «دستمزد برابر در شهر و روستا و چالش‌های آن» در مناظرات دانشجویی

روح‌اله قیطاسی

با نظر هیئت داوران، تیم «نیک آیین» از اصفهان با امتیاز ۱۱۹ نسبت به تیم «مرصاد» از کرمان با امتیاز ۱۰۲ برتری یافت و به دستۀ هشت تیم برنده مسابقات راه پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح هشتمین روز خرداد ماه، رقابت گروه‌های راه‌یافته به مرحلۀ یک هشتم نهایی مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی آغاز شد. سالن شهید عباس مسگر تهرانی، میزبان برگزاری مناظرۀ دو گروه «نیک آیین» از اصفهان و «مرصاد» از کرمان بر سر گزاره‌ای با موضوع تأثیر پرداخت دستمزد برابر در جلوگیری از تمرکز و کار در کلان‌شهرها بود. 

داوری این مناظره را نیز سه عضو هیئت علمی به نام‌های عادل تقوی، سعید صادقلو، سهراب عسگری و سه دانشجو به نام‌های شادی قاسمی، حسام امین محلاتی و هانیه روشن منش که قهرمان دوره‌های پیشین مناظرات دانشجویی بودند، برعهده داشتند.

در ابتدا، امیر شایان سرآسیابی، سخنران اول گروه «مرصاد» که موافقت خود را با گزارۀ «با اتخاذ سیاست پرداخت دستمزد برابر در تمامی نقاط کشور می‌توان از تمرکزسرمایه و کار در کلان‌شهرها جلوگیری کرد» اعلام کرده بود، با اشاره به اسناد بالادستی کشور، از جمله قانون اساسی که در آن مشخصا به برابری، توزیع عادلانۀ درآمد و رفع تبعیض در مناطق مختلف پرداخته شده، تاکید کرد که به دلیل وجود فرصت‌های شغلی بیشتر در کلان‌شهرها، شاهد انباشت سرمایه و کار در این مناطق هستیم و همین رشد نامتوازن است که ما را به سمت تبعیض و تورم بیشتر می‌برد. 

حمیدرضا کشاوز، سخنران اول گروه مخالف نیز مناظره را با شرح چارچوب نظری خود آغاز کرد و گفت: توسعۀ اقتصادی در جهان سوم چند بعدی است و ما نیز اذعان داریم که توسعه نامتوازن علت تمرکز سرمایه و کار در کلان شهرهاست اما با توجه به گزاره معتقدیم که نمی‌توان با اتخاذ سیاست نظام برابر پرداخت این تمرکز را از بین برد.

او به یکی از پژوهش‌هایی که سال ۱۳۹۵ توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با الزام دولت به اجرای پرداخت عادلانۀ دستمزدها انجام شده اشاره کرد و گفت: طبق این پژوهش چنین طرحی بسیار آرمان‌خواهانه و کلی است و اجرای آن به دلیل ارتباط ارگانیکی که با سایر بخش‌ها دارد، بدون قانون گذاری‌های دیگر ممکن نیست.

در بخش دوم مناظره، امیر حسین خراسانی، سخنران دوم گروه موافق، بر لزوم بیان اصطلاحات تخصصی علوم سیاسی به طوری که برای عموم مردم قابل فهم باشد تاکید کرد و درجۀ توسعه در شهرها و شکاف بین آن‌ها را زیاد و راه حل را پرداخت دستمزد برابر به افراد ساکن در شهرهای مختلف دانست.

خراسانی از گروه مخالف پرسید: راه حل ما به عدالت نگاه جدی دارد اما راه‌حل شما در کدام دسته از اهداف قرار می‌گیرد؟

در پاسخ به او، سعید گشول، سخنران دوم گروه مخالف خاطرنشان کرد که ناعادلانه بودن پرداخت دستمزد، محل نزاع گزارۀ مطرح شده نیست و گروه موافق باید موضع خود را در این خصوص تبیین کند که چگونه سیاست پرداخت دستمزد برابر  موجب جلوگیری از انباشت کار و سرمایه در کلان‌شهرها می‌شود. 

گشول با ارجاع به سخنان سخنران اول گروه موافق، توجه حضار را به مواردی مثل زیرساخت‌ها، حمل و نقل، خدمات عمومی و سیاست شهری پیشرفته‌تر در کلان‌شهرها جلب کرد و توضیح داد که وقتی در کلان‌شهر امکان فروش و سودآوری بیشتری برای کسب و کارها هست و مراکز تحقیقاتی معتبر و نیروی کار متخصص‌تر در این بخش وجود دارند قاعدتا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در کلان‌شهرها استقرار داشته باشند.

در بخش دوم و سوم نیز سخنرانان اول و دوم موافق و مخالف، استدلال‌های خود را شرح دادند و هر کدام به مواردی نظیر اهمیت عدالت در شریعت جعفری، تفاوت ایران و کشورهای خارجی، لزوم تمرکز زدایی از شهرها و همچنین نادرست بودن نظام حکمرانی در کشور و لزوم توجه به توسعۀ متوازن و پایدار اشاره کردند. 

در بخش نتیجه‌گیری، خراسانی، سخنران دوم گروه موافق اعلام کرد که توسعه از پایین به بالاست و اگر بخواهیم از تمرکز سرمایه و کار در کلان شهر جلوگیری کنیم باید به عنوان یک راه‌حل به برابری پرداخت دستمزدها نیز مطابق دستور قانون فکر کنیم. 

گشول، سخنران دوم گروه مخالف نیز با تاکید دوباره بر متن گزاره، یادآور شد که تا الگوی حکمرانی اصلاح نشود، برابر کردن دستمزدها تأثیر چندانی در تمرکز زدایی از کلان شهرها ندارد و راه حل پیشنهادی ما توسعۀ متوازن و پایدار است. 

در پایان این مناظره و با نظر هیئت داوران، تیم «نیک آیین» از اصفهان با امتیاز ۱۱۹ نسبت به تیم «مرصاد» از کرمان با امتیاز ۱۰۲ برتری یافت و به دستۀ هشت تیم برنده مسابقات راه پیدا کرد.

انتهای پیام

نظر شما