شناسهٔ خبر: 66903579 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تولید فیلم تجربی به مرکز گسترش واگذار شد

یکصدودهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سینمایی به‌میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران، برگزار و حمایت از تولید فیلم تجربی به مرکز گسترش واگذار شد.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی، این جلسه صبح امروز (۸ خردادماه) در محل انجمن سینمای جوانان ایران به ریاست محمد خزاعی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس سازمان سینمایی با اشاره به هنجارشکنی و قانون‌گریزی‌های رژیم اشغالگر قدس، جنایات صهیونیست‌ها در «رفح» و آتش زدن و زنده سوزاندن شهروندان بی‌دفاع فلسطین را به شدت محکوم کرد و ادامه داد: یکی از رسالت‌های بزرگ سازمان سینمایی و مؤسسات تابعه به ویژه مراکز تولیدی، توجه و اهتمام ویژه به ساخت آثاری مرتبط با جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و مظلومیت مردم بی‌پناه غزه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همدلی و حضور پرشور هنرمندان و جامعه سینمایی کشور در کنار مردم داغدار ایران در تشییع و برنامه‌های یادبود شهدای خدمت، به‌ویژه سید شهیدان خدمت آیت‌الله رئیسی از این همراهی و همدلی گسترده و فراگیر قدردانی و تشکر کرد.

واگذاری تولید فیلم‌های سینمایی تجربی به مرکز گسترش

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به حمایت سازمان سینمایی از تولید آثار تجربه‌گرا و فیلم‌سازان جوان گفت: تولید فیلم‌های سینمایی تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واگذار شد و مرکز گسترش، به دلیل ساختار، سابقه و توجه ویژه به کشف استعدادهای جوان، می‌تواند زمینه تولید آثار سینمایی و بلند تجربی را داشته باشد؛ فیلم‌هایی که برای تقویت و پویایی بیشتر، نیازمند حمایت جدی‌تر دولتی است.

وی ادامه داد: سینمای تجربی به نیازهای فرهنگی مخاطبانی پاسخ می‌دهد که علایق آن‌ها کمتر در فیلم‌های بدنه سینمای ایران، دیده شده است. این آثار در مجموع، بخش قابل توجهی از نگاه رسانه‌ها، جامعه مخاطبان و سازندگان این آثار را در بر می‌گیرد و تولید این فیلم‌ها از آن‌جا که وجهه فرهنگی و هنری آن‌ها غالب است می‌تواند به ارتقای سطح سینمای ایران کمک شایانی کند.

به گفته وی، تولید این آثار به خاطر کم هزینه بودن نسبت به تولیدات سینمای بدنه، معمولا مقرون به صرفه است و می‌تواند با برنامه‌ریزی در نحوه اکران و حضور در جشنواره‌ها، هزینه‌های خود را جبران کند.

محمد خزاعی با بیان اینکه مسؤولیت حمایت از فیلم‌های تجربی پیش از این برعهده بنیاد سینمایی فارابی بوده و توسط این بنیاد، حمایت‌ها و تسهیلات صورت می‌گرفته است، اضافه کرد: از این پس این مأموریت به‌صورت متمرکز برعهده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهد بود و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  موظف است از تولید آثار سینمای تجربی حمایت کند.

رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از بنیاد سینمایی فارابی که طی سال‌های گذشته این وظیفه خطیر را برعهده داشته؛ اضافه کرد: نظر به اینکه مأموریت حمایت از آثار پویانمایی که پیش از این برعهده مرکز گسترش بوده و به بنیاد جدیدالتاسیس «بنیاد ملی پویانمایی» منتقل شد وظیفه حمایت از فیلم‌های تجربی به این مرکز سپرده شد.

سینمای تجربی و تقویت بنیان های فرهنگی سینمای ملی

وی با بیان اینکه سینمای تجربی نقش مؤثری در تقویت بنیان‌های فرهنگی و محتوایی سینمای ملی دارند عنوان کرد: این جنس از فیلم‌ها جزء دغدغه‌های شخصی بنده بوده است چرا که معتقدم فیلم‌های تجربی به‌دلیل شاخصه‌های منحصر به فردی چون جسارت در طرح موضوع، نوآوری و خلاقیتی که در جوهره و ذات آن‌ها نهفته است، می‌توانند به رشد ساختاری و جهش‌های محتوایی سینما منجر شوند.

خزاعی تصریح کرد: با توسعه فیلم‌های تجربی و تقویت این جریان سینمایی و الهام از ارزش‌های دینی و ملی و استفاده از آخرین فناوری‌ها، به‌درستی می‌توان به واقعیت‌های اجتماعی پرداخت و یقینا محتوای تولید آن باعث ارتقای فرهنگی جامعه خواهد شد.

ابلاغ برنامه‌ها و ماموریت‌های ۱۴۰۳ موسسات

رئیس سازمان سینمایی گفت: کلیه برنامه‌ها و ماموریت‌های مؤسسات سازمان سینمایی در سال جاری، تدوین و به مدیران عامل مؤسسات ابلاغ شد.

وی افزود: مؤسسات موظفند بسته ماموریتی ابلاغ شده را بدون کوچکترین وقفه، پیگیری و اجرایی کنند و برنامه‌ریزی لازم را برای پیشگیری از هرگونه اختلال در روند فعالیت‌ها به عمل آورند.


برنامه‌ها بدون وقفه پیگیری شود

خزاعی تصریح کرد: وظیفه داریم بدون کوچک‌ترین وقفه، امور جاری و برنامه‌های تدوین شده را پیگیری کنیم و همه معاونت‌ها و مؤسسات موظفند بر اساس چشم‌انداز ترسیم شده و «بسته طرح‌ها و برنامه‌ها» ضمن توجه به اولویت‌بندی، کلیه امور را در تقویم زمانی تعریف شده اجرایی کنند.


ساماندهی هنرو تجربه در مرکز گسترش

خزاعی هچنین خاطر نشان کرد: گروه هنر و تجربه از این پس به صورت متمرکز در قالب یکی از معاونت‌های مرکز گسترش، تعریف و ساماندهی می‌شود و از کلان‌برنامه‌های این مرکز محسوب می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌ها، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های موفق انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه‌های مختلف و قدردانی از این اقدامات تصریح کرد: از همه معاونت‌ها و مؤسسات سینمایی انتظار می‌رود با جدیت و تلاش مضاعف در ماه‌های پیش رو، پیگیر برنامه‌ها و مصوبات ابلاغ شده باشند تا بیش از گذشته شاهد تداوم رونق و موفقیت‌ها باشیم.

گفتنی است در این جلسه اصغر فارسی، حبیب ایل‌بیگی، قادر آشنا، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، مجید اسماعیلی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری خلیلی حضور داشتند.

انتهای پیام 

نظر شما