شناسهٔ خبر: 66902823 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اخبار سیاسی ۸ خرداد؛ انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم/دستیابی به رشد اقتصادی پایدار

مژگان رساپور

«انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم»،‌ «انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم»، و «بزرگداشت شهدای خدمت» از موضوعات مهم خبری هشتم خرداد ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ در دومین جسله علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،  انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه اول این دوره مجلس در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه در رقابت با مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول و همچنین حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد به عنوان نواب رئیس اولین اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

* گزارش کامل ایسنا از دومین جلسه علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این لینک مرور کنید.

****

برگزاری مراسم های گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و سایر شهدای خدمت امروز هم در سراسر کشور ادامه داشت.

در همین راستا، بیت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی با صدور اطلاعیه‌ای با قدردانی از رهبر فرزانه و معظم انقلاب و ملت قهرمان و شهید پرور ایران در تجلیل از رئیس جمهور و یاران شهیدش تاکید کردند: این همه عزاداری‌های پرشور و هوشمندانه که از مرزهای ایران عبور کرده، نشان می‌دهد به واقع مرحله تازه‌ای از حرکت تکاملی انقلاب اسلامی آغاز شده است و آحاد مردم ایران، مسئولیتی بزرگ و تاریخی در حفظ، ترویج و تکمیل میراث بزرگ شهیدان برعهده دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از اظهارات خود در بزرگداشت شهدای خدمت که در دانشگاه ستاری برگزار شد،‌ اظهار کرد: این مصیبت همه ما را داغدار کرد، اما شایسته و لازم است مجامع علمی چه دانشگاهی چه حوزوی و چه نهادهای انقلابی درباره استقبال عظیم مردم در تشییع شهدای خدمت بررسی کنند که چرا مردم این چنین در این مراسم شرکت کردند. فاصله مسجد جمکران تا شهر قم ۸ کیلومتر است و تمام این فاصله مملو از جمعیت بود و آنطور که گفتند بیش از ۱ میلیون جمعیت در قم شرکت کردند.

در حرم امام زاده صالح(ع) هم مراسمی در بزرگداشت شهدای خدمت با حضور سخنگوی دولت برگزار شد.

علی بهادری جهرمی طی اظهاراتی دراین مراسم تاکید کرد که شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تمام سال‌های مدیریت خود در قوه قضائیه و مجریه از نظرات انتقادی مردم بهره بردند. بنابراین مردمی بودن در تمام ابعاد زندگی ایشان تبلور یافته بود.

سخنگوی دولت همچنین در گرامیداشت شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش در «دانشگاه جامع امام حسین» تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید صدای مخالف را بشنود و مشی شهید رئیسی هم بر همین بود. شهید رئیسی در کنار اینکه با مبانی و اصول انقلاب اسلامی آشنا بود و بر سر آن مستحکم می‌ایستاد، هیچگاه ارتباط خود را با منتقدان و مخالفان دیدگاه‌های دولت قطع نکرد.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

شهید آیت‌الله رئیسی وحدت و همدلی بی‌نظیری ایجاد کرد

توسعه دیپلماسی دفاعی از نکات درخشان کارنامه آیت‌الله رئیسی است

شهید آیت الله رئیسی خستگی ناپذیر بود

ایسنا هم درگزارشی به بررسی رشد شاخص‌های پیشرفت در دولت شهید رئیسی پرداخت که در بخشی از این گزارش آمده است: دولت شهید آیت الله رئیسی در ۱۰۰۰ روز خدمت خود به دنبال حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از طریق کنترل تورم، اصلاح نظام بانکی، ساخت مسکن، احیای واحدهای نیمه تعطیل و افزایش اشتغال در بخش اقتصادی و افزایش تجارت خارجی با همسایگان در سیاست خارجی بود. این دولت همچنین خود را حامی محرومان می‌دانست و بر مبارزه با فساد تاکید داشت و برنامه‌های مختلفی را برای تحقق وعده‌های خود دنبال کرد و رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهانشان هم در مسیر اجرای این برنامه‌ها و خدمت‌رسانی به مردم و پس از افتتاح یک سد در نقطه صفر مرزی در اثر سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند.

****

در نشست خبری هفتگی سخنگوی اقتصادی دولت با نمایندگان رسانه‌ها، احسان خاندوزی خبرداد که ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اشاره به اینکه ماه گذشته بانک جهانی با انتشار گزارشی تایید کرد رشد اقتصادی ایران در ۴ سال اخیر به مرحله رشد اقتصادی پایدار رسیده است، افزود: در همان گزارش بانک جهانی تایید شده که نرخ فقر ایران هم طی ۲ سال اخیر ۷.۴ درصد کاهش داشته و از ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

****

درآستانه برگزاری زود هنگام انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی،‌ محسن رهامی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگویی به تحلیل چهره‌های مطرح در جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت.

وی با اشاره به اینکه فعلا در جریان اصلاحات به نتیجه و اجماعی درباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌ایم و بحث‌ها ادامه دارد، افزود: افرادی مثل محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمد صدر، مجید انصاری و محمد شریعتمداری مطرح هستند. البته تاکنون هیچ‌کدام از آنها هنوز به صورت رسمی و قطعی اعلام حضور نکرده‌اند. از سویی این دیدگاه هم مطرح است که اگر قرار باشد سمت افراد معتدل برویم، علی لاریجانی موقعیت خوبی دارد.

امروز همچنین در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال حضور محسن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، وی درگفت و گو با ایسنا، خبر حضورش در انتخابات را تایید نکرد.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی چنین توضیح داد که باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم.

 گمانه زنی های زیادی هم درباره حضور یا عدم حضور محسن رضایی در عرصه رقابت های انتخاباتی در کانال های خبری منتشر شد که واکنش دفتر وی در را در پی داشت.

دفتر محسن رضایی در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: «اخیرا اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری دراین رابطه نداشته‌اند و در حال حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت در بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند. درصورتی که ایشان به تصمیمی برسند بصورت رسمی اعلان خواهد شد.»

انتهای پیام

نظر شما