شناسهٔ خبر: 66902550 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گروه «گمنام» از دانشگاه تهران به دور بعدی مناظرات دانشجویی راه یافت

روح‌اله قیطاسی

رقابت بین گروه‌های «گمنام» و «مشکات» با موضوع «کمبود نیروی متخصص در آینده ایران» با پیروزی گروه «گمنام» به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در مرحله یک شانزدهم دوازدهمین دوره مناظرات دانشجویی، گزاره «کمبود نیروی متخصص با توجه به روند تحصیلی دانشجویان» موضوع مورد بحث میان دو گروه «گمنام» از دانشگاه تهران در جایگاه موافق و گروه «مشکات» از دانشگاه الزهرا(س) در جایگاه مخالف قرار گرفت.

در ابتدای بحث گروه «گمنام» در جایگاه موافق این گزاره اظهار کرد: برای شفافیت در طرح موضوع باید در گام نخست نیروی متخصص را تعریف کرد، بر اساس تعاریف رایج نیروی متخصص به گروهی از افراد اطلاق می‌شود که توانایی حل مشکلات ک موانع در زمینه کار خود را دارند، رسیدن به این سطح تنها وظیفه دانشگاه و یا مدارس نیست بعضا برخی افراد از بخش‌های دیگر آموزش مورد نیاز را کسب خواهند کرد. اما نقطه مورد بحث این گزاره آنجایی است که با وجود سرمایه‌گذاری های صورت گرفته میزان ورود به رشته های فنی کاهش یافته است.

این گروه با استناد به آمارهای داوطلبان کنکور سراسری ادامه می‌دهد: میزان مشارکت در رشته های فنی حرفه ای و ریاضی در سال های اخیر افزایش محسوسی داشته است و عمده داوطلبان به دنبال شرکت در رشته‌های تجربی و انسانی هستند.

این گروه بیان کرد: در یک نظرسنجی صورت گرفته نسل دهه ۸۰ علاقه‌ای به حضور در فعالیت معدنی ندارد، این در حالی است که یکی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کشور بخش معدنی است.

این گروه در ادامه استدلال‌های خود بیان می‌کند: عدم توازن در زمان انتخاب رشته در کنار فشار والدین برای انتخاب رشته‌های پردرآمد مانند پزشکی و مذموم شناخته شدن برخی از رشته ها فنی باعث کاهش نیروهای متخصص در درازمدت خواهد شد. این گروه در ادامه بحث خود با بیان اینکه خروجی آموزش و پروش در کنار فضای دانشگاهی عمدتا بر پایه دوروس حفظ کردنی شکل گرفته است و دانش آموزان و دانشجویان مهارت کمتری کسب کردند.

این گروه در جمع بندی استدلال خود پیری جمعیت و کمبود نیروی انسانی را عامل نگران کننده برای آینده ایران عنوان کرد.

گروه مشکات از دانشگاه الزهرا نیز در جایگاه مخالف این گزاره اظهار کرد: بررسی دقیق گزاره نیازمند بخش‌بندی این موضوع است، بر اساس آمارهای اعلامی ایران پس از روسیه دومین کشور از حیث داشتن تعداد مهندس در کشور است.

این گروه ادامه داد: علاوه بر تعداد مهندسان، بسیاری از نیروی کار در این بخش آموزه‌های خود را فقط از دانشگاه دریافت نخواهند کرد بلکه آموزشگاه و سایت‌های آموزشی در کنار کسب مهارت از طریق کارآموزی نقش از مراکز ارائه آموزش هستند.

این گروه با پذیرفتن کمبودهای موجود عنوان کرد: رشد تقاضا برای تحصیل در رشته فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت نشان می دهد که کشور در مسیر درستی قرار دارد و کمبودهای موجود نیز در سال‌های آتی برطرف خواهد خواهد شد.

این گروه با بیان اینکه محتوای کتب درسی با عناوین جدید به سمتی حرکت کرده است که بحث نقادانه را تقویت می‌کند، عنوان کرد: کسب مدال‌های المپیادهای علمی گواه این موضوع است که کشور در مسیر فنی شدن موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است.

در پایان این مناظره و با نظر هیئت داوران، تیم «گمنام» از دانشگاه تهران توانست نظر مثبت داوران را کسب کند و به دور بعدی این مسابقات راه پیدا کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما