شناسهٔ خبر: 66898122 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کد ضریب کارشناسی ارشد چیست؟

پس از ثبت نام در کنکور ارشناسی ارشد، یکی از مهم ترین موارد در انتخاب منابع درست برای مطالعه اطلاع از معنای عنوان کد ضریب ارشد است. کد ضریب در کنکور ارشد به معنای همان مجموعه رشته گرایش هایی است که دارای ضرایب یکسان هستند. به بیان ساده تر به هر یک از گرایش های یک مجموعه، کد ضریب می گویند.

صاحب‌خبر -

کلیه متقاضیان علاقه مند به ثبت نام و شرکت در کنکور ارشد می توانند در زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد با دانلود و مطالعه دفترچه از تمامی کد ضریب های مجموعه دلخواه خود اطلاعات کسب کرده و بسته به گرایش مورد نظر خود اقدام به تهیه منابع متناسب با کد ضریب مجموعه امتحانی خود (گرایش یک مجموعه رشته) نمایند.

در ادامه این مقاله توضیحاتی در خصوص کد ضریب ارشد و کد ضریب کارنامه ارشد داده شده و به سوال منظور از کد ضریب در دفترچه ارشد چیست پاسخ داده شده است.

منظور از کد ضریب در دفترچه ارشد چیست ؟

هر ساله سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزار کننده کنکور کارشناسی ارشد در زمان ثبت نام این آزمون دفترچه ای را تحت عنوان دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد منتشر می کند که این دفترچه حاوی اطلاعاتی در خصوص زمان، شرایط، مدارک لازم برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد و از همه مهم تر، کد ضریب و ... است. کلیه متقاضیان علاقه مند به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد می توانند با مطالعه دفترچه، از پاسخ به سوال منظور از کد ضریب در دفترچه ارشد چیست ؟ اطلاع کسب نمایند.

کد ضریب ارشد به کد مجموعه رشته گرایش هایی گفته می شود که دارای ضرایب یکسان می باشند. به بیان ساده تر به زیر مجموعه یا گرایش های یک مجموعه امتحانی در کنکور کارشناسی ارشد کد ضریب ارشد می گویند که برای هر کدام از آن ها از سوی سازمان سنجش کدی تعیین شده است.

به عنوان مثال کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی دارای 6 کد ضریب ارشد رواشناسی و 12 گرایش رشته است. به طوریه که این 12 گرایش، ضرایب دروس و اهمیت دروس به 6 دسته تقسیم شده است که به هر دسته از آن ها یک کد ضریب ارشد می گویند. طبق تصویر زیر برای مثال، اگر داوطلبی متقاضی ادامه تحصیل در رشته روانشناسی بالینی است، می بایست برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، منابع کد ضریب 2 را مطالعه و سر جلسه کنکور به دروس زیر مجموعه کد ضریب 2 پاسخ دهد.

لازم به ذکر است همین داوطلب پس از شرکت در کنکور ارشد روانشناسی به دلیل اینکه رشته انتخابی آن از کد ضریب 2 بوده است می تواند در فرم انتخاب رشته خود از سایر رشته های زیر مجموعه کد ضریب 2 همچون روانشناسی بالینی گرایش خانواده، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، علوم شناختی گرایش توانبخشی شناختی و علوم شناختی گرایش روانشناسی شناختی نیز انتخاب نمایند.

داوطلبان ارشد می توانند با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد از منظور از کد ضریب در دفترچه ارشد چیست ؟ اطلاعاتی کسب کنند و پس از انتخاب گرایش (رشته) از مجموعه امتحانی مورد نظر خود، با استفاده از کد ضریب و ضرایب دروس، بهترین و مناسب ترین منابع را برای مطالعه انتخاب نمایند. لازم به ذکر است که در هر کد ضریب ارشد، رشته، ضرایب دروس و اهمیت دروس برای انتخاب منابع متفاوت است.

کلیه داوطلبانی که در مجموعه دلخواه کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند می توانند در زمان مشخص به سایت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه کنکور کارشناسی ارشد خود را دریافت نمایند. این کارنامه حاوی اطلاعاتی همچون معدل موثر، کد ضریب کارنامه، درصد دروس، رتبه و تراز داوطلب است.

اغلب متقاضیانی که در هر یک از مجموعه های کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند، در زمان دریافت کارنامه اولیه خود به سوال کد ضریب در کارنامه ارشد چیست ؟ و منظور از کد ضریب در دفترچه ارشد چیست ؟ بر می خورند. همان طور که در تیتر قبل به طور کامل توضیح داده شد، کد ضریب کارنامه ارشد به این معناست که گرایش هایی که ضرایب دروس آن ها باهم یکسان هستند در یک مجموعه قرار می گیرند (همانند مثال کد ضریب ارشد رواشناسی) که در عنوان کد ضریب ارشد بیان می شود.

مطابق تصویر زیر در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد، عناوین و نام هر گرایش ذکر نشده، اما رتبه و تراز هر داوطلب را در هر کد ضریب نمایش داده است. داوطلب می تواند با مشاهده رتبه و تراز خود در هر کد ضریب کارنامه و مطابقت دادن هر کد ضریب با جدول مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد از نام رشته (گرایش) مورد نظر خود در هر کد ضریب اطلاع کسب کرده و شانس قبولی خود در دانشگاه های سراسری (روزانه، نوبت دوم) و غیر روزانه (پردیس خودگردان، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور) را بررسی نماید.

لازم به ذکر است، کلیه متقاضیان علاقه مند به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، می توانند با مطالعه دفترچه و اطلاع از ضرایب و اهمیت دروس (عناوین درسی برای مثال متون روانشناسی به زبان انگلیسی و ...) صرفا سر جلسه کنکور به سوالات دروسی پاسخ دهند که دارای ضریب باشد و به سوالات دروسی که ضریب 0 دارند پاسخ ندهند و سفید بدهند تا در زمان دریافت کارنامه، نتایج خوبی را از شرکت در کنکور کسب نمایند.

وضعیت داوطلب در هر کد ضریب ارشد

متقاضیانی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند می توانند در زمان اعلام نتایج، کارنامه کنکور کارشناسی ارشد خود را دریافت نمایند و از کد ضریب در دفترچه ارشد اطلاع کسب کنند. افراد پس از دریافت کارنامه اولیه خود از سایت سازمان سنجش می توانند وضعیت داوطلب در هر کد ضریب را مشاهده نمایند. منظور از وضعیت داوطلب در هر کد ضریب کارنامه این است که داوطلب با توجه به درصد دروسی که از شرکت در کنکور مجموعه مورد نظر خود کسب کرده و پس از محاسبه این درصد ها توسط سازمان سنجش، چه تراز و رتبه ای بدست آمده است.

تراز و رتبه ای که در هر ستون مطابق تصویر زیر برای هر دانشگاه (دانشگاه های سراسری روزانه، نوبت دوم و دانشگاه های غیر روزانه پردیس خودگردان، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور) درج شده توسط سازمان سنجش از پاسخ به سوالات دروس کنکور مجموعه مورد نظر داوطلب بوده است که این تراز و رتبه همانند کارنامه کنکور سراسری نیست و تراز و رتبه جداگانه ای برای هر کد ضریب است.

داوطلبان می توانند پس از دریافت کارنامه اولیه خود، دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد را از سایت سازمان سنجش دانلود کرده و بسته به کد مجموعه امتحانی خود (برای مثال کد مجموعه روانشناسی در کنکور کارشناسی ارشد، 1133 است) از کد ضریب ها یا گرایش های مجموعه امتحانی خود اطلاعات کسب کرده و پس از انتخاب، رشته دلخواه خود و بررسی وضعیت داوطلب در هر کد ضریب ارشد، در صورت مجاز بودن نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

یکی از اصلی ترین سوالات داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند موضوع اهمیت کد ضریب کارنامه ارشد در انتخاب رشته ارشد است. اهمیت کد ضریب در انتخاب رشته ارشد از این جهت است که افراد می توانند با مشاهده وضعیت داوطلب در هر کد ضریب از رتبه و تراز خود در هر دسته دانشگاه (منظور از دسته دو ستون دانشگاه های روزانه و دانشگاه های غیر روزانه است) اطلاع کسب نمایند.

برای مثال اگر داوطلبی متقاضی ادامه تحصیل در رشته روانشناسی بالینی (کد ضریب 2 ارشد) باشد می بایست صرفا به رتبه و تراز مندرج در کد ضریب ارشد 2 دقت داشته و صرفا شانس قبولی خود را در این کد ضریب بسته به دانشگاه مورد نظر خود بررسی کند تا بتواند انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد درستی بر اساس رشته مورد نظر خود داشته باشد. لازم به ذکر است همین داوطلب علاوه بر انتخاب کد رشته محل های رواشناسی بالینی، می تواند از سایر رشته های زیر گروه کد ضریب 2 انتخاب رشته نماید.

انتخاب رشته داوطلبان علاقه مند به ادامه تحصیل در هر یک از رشته های مجموعه دلخواه خود باید به گونه ای باشد که داوطلب ابتدا با توجه به اهمیت کد ضریب در انتخاب رشته و وضعیت مجاز بودن یا غیر مجاز بودن خود، شانس پذیرش خود را بر اساس رتبه و تراز مندرج در هر کد ضریب کارنامه بررسی کرده و سپس فرم انتخاب رشته خود را تکمیل نماید.

 

انتهای پیام/

نظر شما