شناسهٔ خبر: 66897452 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اهداف و رویکردهای چهاردهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی تبیین شد

دبیر جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی، طی نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اهداف و رویکردهای برگزاری چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی را تبیین کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، در این نشست خبری که در محل تالار گنجینه قرآن موزه آستان قدس رضوی برگزار شد، اشاعه و ترویج فرهنگ منوّر رضوی، گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سیره، زندگی و شخصیت حضرت امام رضا(ع)، شناسایی، تجلیل و حمایت از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان آثار برتر علمی، فرهنگی و هنری در زمینۀ فرهنگ رضوی گسترش گفتمان تمدن نوین اسلامی با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی و اصحاب قلم را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

محور موضوعات آثار

وی اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در هشت محور اصلی و هشت محور فرعی، بخش بین‌الملل و خادمان کتاب رضوی تبیین شده است.
حسینی، حدیث و رجال، اخلاق، علوم تربیتی و آموزشی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، روان‌شناسی،  علوم اجتماعی، سیره، تاریخ و مردم‌شناسی،  طب الرضا علیه‌السلام با دو رویکردِ طب قدیم و جدید را 8 محور بخش اصلی جشنواره در بخش سیره و معارف رضوی عنوان کرد.
وی همچنین خانـدان امــام رـا (ع) والدین، بـرادران، خواهران، همسر و فرزندان آن امام بزرگوار و اصحاب ایشان،حرم و اماکن متبرّکه،  مشهد الرضا،  مشاهیر رضوی،  زیارت رضوی، شامل کتاب، پروژه، طرح و...،  نفایس رضوی،  موقوفات رضوی را موضوعات بخش فرعی این جشنواره برشمرد.
حسینی تصریح کرد: در بخش بین الملل آثار مرتبط با موضوع جشنواره که توسط ناشران غیرایرانی به زبان‌های زنده و پُرمخاطب جهان انتشار یافته‌اند، در این بخش داوری خواهند شد.
حسینی افزود:  پدیدآورنـدگان اعم از نویسنده، مترجم و مصحح،کتاب‌پردازان (طرّاح، تصویرپرداز و ویراستار) و ناشرانی که در یک دورۀ ســه‌ســالۀ برگزاری جشــــنواره دارای بیشترین آثار انتشاریافتۀ رضوی باشند، به‌عنوان «خادم کتاب رضوی» انتخاب می‌شوند.
وی در بخش ویژه به دو محور اشاره کرد و گفت: در راستای همکاری با پنجمین کنگرۀ جهانی حضرت رضا علیه‌السلام، از پدیدآورنده برترین کتاب انتشار یافته با شعار «اندیشۀ تمدّنی امام رضا علیه‌السلام؛ عدالت برای همه، ظلم برای هیچ‌کس» تقدیر خواهد شد و در محوری دیگر از آثار انتشار یافته برای کودکان یا نوجوانان با رویکرد آموزه‌های معارفی، اخلاقی و تاریخی در حوزۀ معارف رضوی یا زیارت، تقدیر به عمل خواهد آمد.

فرصتی برای معرفی سیره رضوی در گستره فرا مرزی
دبیر جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی، در ادامه به فعالیت های این جشنواره در عرصه بین الملل پرداخت.
وی گفت: در راستای حمایت از آثار ترجمه‌شده از زبان فارسی به زبان‌های دیگر، این آثار مورد توجّه ویژه قرار خواهند گرفت و برخی از آثار برگزیده با دریافت مجوّز از صاحبان آثار به زبان‌های زنده و پُرمخاطب جهان ترجمه خواهد شد.
 حسینی ادامه داد: پدیدآورنده اثر فاخر برگزیده‌شده در جشنواره مفتخر به «نشان رضوی» خواهد شد و برای شرکت‌کنندگان در افتتاحیه، اختتامیه و نشست‌های نقد و بررسی کتاب، گواهی معتبر علمی صادر می‌شود.


شایان ذکر است آثار رسیده به دبیرخانه در اختتامیۀ جشنواره در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهند شد.

نظر شما