شناسهٔ خبر: 66895471 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

زنگ زرد در کمین مزارع گندم و جو

تبریز- معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی مرند گفت: بارندگی های اخیر، شرایط را برای توسعه بیماری زنگ زرد گندم و جو در شهرستان فراهم کرده است بنابراین کشاورزان باید مزارع خود را به موقع و اصولی سمپاشی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: با توجه به بارندگی های اخیر، شرایط برای ایجاد و توسعه بیماریهای برگی به ویژه بیماری زنگ زرد در مزارع گندم و جو مهیاست بنابراین لازم است به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی با مشورت کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، مراکز جهاد کشاورزی و دفاتر، نسبت به سمپاشی مزارع با سموم قارچ کش توصیه شده اقدام شود.

وی اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد مواد لازم برای پر شدن دانه های موجود در خوشه گندم توسط سه برگ انتهایی گندم تامین می‌شود و حفاظت از آنها بخصوص برگ پرچم نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد گیاه دارد بنابراین کشاورزان با سمپاشی به موقع، تولید محصول خود را تضمین کنند.

معاون رئیس سازمان و مدیر  جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: علائم زنگ زرد گندم به این صورت است که در روی برگ‌های جوان ابتدا یک سری جوش‌ها و یا تاول‌هایی به رنگ زرد یا نارنجی تشکیل می‌شود که پس از پیوستن این جوش‌ها، نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها ظاهر می‌شود.

 الهیاری ادامه داد: دمای بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد، رطوبت بالا و گرمای هوا موجب بروز زنگ زرد می شود که هرچه دما به ۱۲ درجه نزدیکتر شود احتمال شیوع نیز بیشتر می شود.

وی یادآور شد: به تمامی کشاورزان در این خصوص اطلاع رسانی شده است چرا که کشاورزان باید نسبت به سمپاشی مزارع خود با روش درست اقدام کنند تا مبارزه به صورت اصولی و پایدار انجام شود در غیر اینصورت خسارت جدی به گندم زارها وارد می‌شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه تاکنون در سطح 35 هکتار مبارزه شیمیایی با بیماری زنگ زرد غلات در مزارع شهرستان مرند صورت گرفته است اظهار کرد: به دلیل اینکه اکثر ارقام گندم کشت شده شهرستان نسبت به بیماری زنگ زرد حساس هستند از کشاورزان درخواست می‌شود با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود جبهه جدید بارشی و تداوم شرایط مناسب برای اپیدمی بیماری، در صورت مشاهده علائم بیماری در مزرعه بدون فوت وقت با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه شیمیایی بر اساس دستورالعمل مدیریت حفظ نباتات اقدام کنند.

نظر شما