شناسهٔ خبر: 66894635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اسپانیا رسما فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت شناخت

نخست وزیر اسپانیا امروز سه شنبه رسما فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت.

صاحب‌خبر -

پدرو سانچز در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که این یک "گام تاریخی" است که به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها اجازه می‌دهد به صلح دست یابند. وی ادامه داد که این اقدام نباید به عنوان ضربه زدن به اسرائیل تلقی شود، زیرا این اقدام مبتنی بر "احترام به قوانین بین المللی" است.

نخست وزیر اسپانیا خاطرنشان کرد که دولت فلسطین باید با کرانه باختری و غزه که توسط یک کریدور به هم متصل شده اند و بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت ایجاد شود.

سه کشور اروپایی اسپانیا، ایرلند و نروژ که پیشتر اعلام کردند ۲۸ می‌رسما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند قرار است اواخر امروز رسماً کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و به ۱۴۴ کشور دیگر که قبلاً این کار را انجام داده اند، بپیوندند.
تاکنون ۱۴۴ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

در حال حاضر، تنها هشت کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا -لهستان، بلغارستان، رومانی، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، سوئد و قبرس- فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند. از این میان، تنها سوئد در سال ۲۰۱۴ فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت.

اتحادیه اروپا علی‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک متعدد در این اتحادیه، فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد.

تمام کشور‌های آفریقایی - به استثنای کامرون و اریتره - فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند.

در اواسط آوریل، ایالات متحده قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل که راه را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان جهانی هموار می‌کرد، مسدود کرد.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما