شناسهٔ خبر: 66894350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

واکنش لاوروف به قصد استونی برای به زانو درآوردن روسیه

وزیر امور خارجه روسیه درباره سخنان رئیس‌جمهور استونی در مورد لزوم به زانو درآوردن مسکو، اظهارات دبیرکل ناتو درباره مجوز حمله اوکراین به خاک روسیه با سلاح‌های غربی و امکان حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه در گفتگو با خبرنگار روس در تاشکند، به سخنان آلار کاریس، رئیس جمهور استونی مبنی بر لزوم به زانو درآوردن روسیه واکنش نشان داد.

کاریس پیش از این با اشاره به اینکه "مهمترین مسئله در حال حاضر متوقف کردن ماشین جنگی روسیه است"، مدعی شده بود که استونی تمام تلاش خود را برای به زانو درآوردن روسیه انجام خواهد داد. 

لاوروف تاکید کرد: همانطور که ماریا زاخارووا [سخنگوی وزارت خارجه روسیه] قبلاً در این باره گفته؛ جالب است ببینیم آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند. و به نظر من چیزی برای اضافه کردن لازم نیست.

پیش از این، مادیس رول، مشاور رئیس جمهور استونی در مسائل امنیت ملی نیز اعلام کرده بود که این کشور در حال بررسی امکان اعزام نیرو به مناطق غربی اوکراین به منظور حمایت لجستیکی از ارتش اوکراین است.

لاوروف: استولتنبرگ با سخنان خود درباره حمله به روسیه از اختیارات خود فراتر رفته

 وزیر امور خارجه روسیه همچنین، در پاسخ به سوالی درباره دیدگاهش نسبت به درخواست ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو برای رفع محدودیت استفاده از سلاح‌های ارائه شده توسط غرب برای حمله اوکراین به اهدافی در خاک روسیه شد، یادآور شد که دبیرکل  حق ندارد به نمایندگی از تمامی اعضای ائتلاف در مورد موضوعی که آنها به طور مشترک در مورد آن بحث نکرده‌اند، اظهار نظر کند. 

سرگئی لاوروف تاکید کرد: من تردید دارم که دبیرکل بتواند چنین مسئولیتی را بر عهده گرفته و از طرف همه اعضا صحبت کند در حالی که این موضوع در ناتو مطرح نشده است. بنابراین استولتنبرگ با چنین اظهاراتی از اختیارات خود فراتر رفت. 

او  یادآور شد که سخنان استولتنبرگ پیش از این از سوی رهبران برخی کشورهای عضو از جمله جورج ملونی، نخست وزیر ایتالیا، محکوم شده و او توصیه کرده بود که دبیرکل محتاط و مسئولیت پذیر باشد.

لاوروف: طالبان قدرت واقعی در افغانستان را در دست دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین ابراز عقیده که ابتکار عمل برای حذف احتمالی جنبش طالبان (این سازمان به دلیل اقدامات تروریستی تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد) از فهرست سازمان‌های تروریستی منعکس کننده واقعیت عینی رخ داده در افغانستان است، چرا که آنها قدرت واقعی در این کشور را در اختیار دارند. 

سرگئی لاوروف توضیح داد: آنها قدرت واقعی در افغانستان هستند، ما هرگز سفارت خود را از کابل خارج نکردیم، همانطور که سفارت جمهوری خلق چین نیز به فعالیت خود ادامه داده است. ضمناً، سفیر جدید افغانستان در پکن به تازگی استوارنامه خود را به همراه سایر سفرا به شی جین پینگ تقدیم کرده است.

او یادآور شد که روند حذف طالبان از لیست سازمان‌های تروریستی به معنای آگاهی از واقعیت رخ داده در کشور افغانستان است.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه وزارت امور خارجه روسیه به همراه وزارت دادگستری این کشور به ولادیمیر پوتین پیشنهاد کردند که اکنون می‌توان طالبان از فهرست سازمان‌هایی که فعالیت آنها در روسیه ممنوع است، حذف کرد.

ضمیر کابلوف، مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه با اعلام این درخواست، اشاره کرد که این موضعگیری با سایر وزارتخانه‌های روسیه مورد بررسی و توافق قرار گرفته است. این دیپلمات توضیح داد: حذف این جنبش از فهرست سازمان‌های ممنوعه قبل از به رسمیت شناختن حاکمیت آنها بر افغانستان ضروری خواهد بود.

کابلوف افزود: «بدون این اقدام صحبت در مورد به رسمیت شناختن طالبان زودهنگام خواهد بود، بنابراین باید روی این موضوع کار شود. همه ملاحظات به رئیس جمهور روسیه گزارش شده و ما منتظر تصمیم گیری هستیم.»

 

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما