شناسهٔ خبر: 66880861 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی، روی میز پوتین

محمدحسین خدائیان

یک مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این وزارتخانه و وزارت دادگستری این کشور به کرملین پیشنهاد داده‌اند که طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند تا راه برای به‌رسمیت شناخته‌شدن این گروه توسط مسکو هموار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ضمیر کابلوف» مدیر امور آسیا در وزارت امور خارجه روسیه گفت: وزارت دادگستری و وزارت خارجه روسیه به کرملین پیشنهاد داده‌اند که طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

کابلوف با بیان اینکه چند نهاد دولتی روسیه با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند، گفت: «این باید انجام شود. در غیر این صورت نمی‌تواند درباره به‌رسمیت‌شناختن (دولت طالبان) صحبت کرد. در نتیجه، کار بر روی این مسئله ادامه دارد و تمامی ملاحظات به مقامات ارشد کشور اطلاع‌رسانی شده است. منتظر تصمیم (آن‌ها) هستیم.»

این مقام وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه طالبان افغانستان برای به‌رسمیت شناخته‌شدن تلاش‌های بسیاری کرده، گفت: «هنوز چند مانع وجود دارد که باید از سر راه برداشته شود. بعد از آن رهبری روسیه تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

بااین‌حال، ضمیر کابلوف گفت دولت روسیه قصد ندارد به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد آغاز روابط روسیه و افغانستان به دولت طالبان تبریک بگوید، زیرا مسکو هنوز این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد.

لاوروف: طالبان مقام‌های واقعی در افغانستان هستند

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز طالبان را مقام واقعی در افغانستان دانست و گفت که حذف آن از فهرست سازمان‌های تروریستی یک اقدام واقع‌بینانه خواهد بود.

لاوروف گفت: آنها قدرت واقعی هستند. ما به افغانستان توجه داریم و متحدان ما به ویژه در آسیای مرکزی هم به آن توجه دارند؛ بنابراین این روند منعکس‌کننده واقعیت است. بنابراین این روند بازتابی از آگاهی [ما] از واقعیت است.

دیپلمات ارشد روسی در سفر به ازبکستان به خبرنگاران گفت: روسیه در حال برنامه ریزی برای الگوبرداری از قزاقستان و حذف طالبان از فهرست سازمان های تروریستی است. علاوه بر این، شورای امنیت سازمان ملل طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام نکرده است. همانطور که می دانم، ۱۲ تا ۱۵ شخصیت خاص در لیست تروریست ها وجود دارد.

انتهای پیام

نظر شما