شناسهٔ خبر: 66894212 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

«خبرگزاری خبرآنلاین» بررسی کرد؛

ریزش رأی قالیباف در کرسی ریاست مجلس بعد از افشاگری ها /۲۳۰ رأی تکرار نشد +جدول

بررسی آراء محمدباقر قالیباف در انتخابات هیأت رئیسه در دو دوره اخیر نشان از آن دارد که پس از هر دوره افشاگری‌ها علیه رئیس مجلس، آرای او به شدت ریزش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر چند که تا قبل از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس دوازدهم، اما و اگرهای زیادی برای رسیدن محمدباقر قالیباف به صندلی شماره یک پارلمان وجود داشت، اما با رأی گیری امروز نمایندگان در صحن علنی مجلس، ترکیب هیأت رئیسه اولین سال مجلس دوازدهم مشخص شد و قالیباف بار دیگر ریاستش بر پارلمان را تثبیت کرد.

اهالی خانه ملت، ۴ بار در هر دوره از مجلس، هیأت رئیسه را انتخاب می‌کنند و انتخاب رئیس مجلس مهمترین بخش از این رقابت سالانه است.

در نگاهی مقایسه‌ای میان آرای محمد باقر قالیباف در اجلاسیه‌های مجلس یازدهم و اولین اجلاسیه مجلس دوازدهم به این نکته می‌توان اشاره کرد که محمد باقر قالیباف تاکنون بیشترین رأی نمایندگان را در مجلس یازدهم و در اجلاسیه‌های اول و دوم گرفته است. آرایی که با رسیدن اجلاسیه سوم و افشای فایل صوتی مربوط به سپاه و سیسمونی گیت، به ۱۹۴ رأی کاهش پیدا کرد.

قالیباف اگر چه توانست در اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم ۲۱۰ رأی بهارستانی‌ها را از آن خود کند، اما پس از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم و ریزش ۸۰۰ هزارتایی رأی قالیباف و همچنین افشاگری‌های مخالفانش درباره مهاجرت فرزندش به کانادا و تراول‌های پخش شده از سوی معاون او و حضور پر تعداد اعضای لیست اُمنا در مجلس، اما و اگرهای زیادی برای رسیدن دوباره او به صندلی ریاست وجود داشت و برخی‌ها از پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که قالیباف با یک رأی حداقلی رئیس خانه ملت خواهد شد.

حال امروز با رأی پارلمان‌نشین‌ها محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رأی توانست بر صندلی ریاست تکیه بزند. این رأی ۳۲ عدد پایین تر از رأی او در سال اول ریاستش بر پارلمان یازدهم و ۱۲ رأی پایین تر از آخرین دوره ریاستش بر مجلس یازدهم است.

* در جدول زیر می‌توانید آرای رئیس مجلس را در اجلاسیه‌های مجلس یازدهم و مجلس دوازدهم مشاهده کنید.

آرای محمدباقر قالیباف در انتخابات هیأت رئیسه مجلس

مجلس یازدهم

اجلاسیه اول

۲۳۰

اجلاسیه دوم

۲۳۰

اجلاسیه سوم

۱۹۴

اجلاسیه چهارم

۲۱۰

مجلس دوازدهم

اجلاسیه اول

۱۹۸

۲۷۲۱۵

نظر شما