شناسهٔ خبر: 66893637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

روزنامه‌نگاری ایران از سبک‌های خبرنویسی عقب است

خبرنویسی و گزارش‌نویسی و در دایره‌ای وسیع‌تر، روزنامه‌نگاریِ ما به تناسب جهان، در چه سطحی قرار دارد؟ آیا خبرنویسی و گزارش‌نویسی دارای اصول و قواعد خاصی است و خبرنگاران ایرانی از آن اصول و قواعد پیروی می‌کنند؟ اینکه عنصر روایت در گزارش‌نویسی روز دنیا به کار می‌آید، بحثی درست است، اما دکتر مجید رضاییان، استاد دانشگاه که در این زمینه دارای تألیفات متعددی است، اشاره می‌کند که وقتی بحث از آمار و ارقام است (مثلاً در گزارش‌نویسی اقتصادی) پیش کشیدن عنصر روایت و بهره‌بردن از آن معنایی ندارد.

صاحب‌خبر -

درباره اصول خبرنویسی و گزارش‌­نویسی ایرانی و تفاوت و شباهت‌­هایش با کشورهای توسعه‌یافته، باید نظر کسانی را پرسید که از انواع مرسوم گزارش و خبرنویسی در رسانه­‌های روز دنیا اطلاع دارند. به همین دلیل نظر دکتر مجید رضاییان، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «تیترنویسی در وب» را در این زمینه جویا شده­‌ایم.

نحوه تهیه گزارش در صورتی که بخواهیم گزارشی جذاب و توصیفی پیش روی مخاطب قرار دهیم، لاجرم باید پایبند به روایت باشد. تعلیق، القاء موقعیت، شخصیت­‌پردازی و گره‌­گشایی عناصری­ به شمار می­‌روند که داستان­‌نویسان از آنها بهره می‌­برند. معمولاً خبرنگاران موفق ایرانی هم اگر بخواهند در گزارش خبری­‌شان، شروع، اوج، فرود و پایان‌­بندی مناسب داشته باشند، از این روش در گزارش‌نویسی­‌شان استفاده می‌­کنند. تکیه بر عنصر «روایت» در خبرنگاری جهان، به ویژه امروز، چقدر جدی گرفته می‌­شود و خبرنگاران زبده و شناخته‌شده جهانی، چه میزان به آن اهتمام می‌ورزند؟

روزنامه­‌نگاران برجسته در همه جای دنیا، از سلسه اصول و قاعده کلی پیروی می­‌کنند. اما وابستگی­‌شان به ادبیات پایه، بنا به ذائقه مخاطب، در مواردی، بیشتر دیده و ارزیابی می‌­شود. در بعضی سرزمین­‌ها و اقلیم­‌ها، بنا بر ذائقه مخاطب و بهره­‌گیری از ادبیات پایه و همچنین با توجه به طیف مخاطبانی که دارند، ممکن است پیروی از این سلسله اصول و قواعد به گونه‌­ای دیگر رقم بخورد یا این اصول و عوامل رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. در عین حال نمی­‌توان این اصول را به شکل دقیق از هم تفکیک کرد.

خبرنویسی چطور؟ این عنصر در روزنامه‌­نگاری چه اصول و قواعدی دارد؟

موضوع خبرنویسی، همان­طور که مستحضرید، با مقوله گزارش‌­نویسی سراسر متفاوت است. نمی­‌توان در یک قاب و قالب برای هر دو اظهار نظر کرد. در گزارش­‌نویسی مهم است که به تناسب سوژه، اُبژه و عینیتی که با آن سر و کار داریم، به عنوان گزارش‌­نویس، در مرز بین اُبژه و سوژه حرکت کنیم. حرکت شما میان این دو به شما می‌آموزد که با توجه به حساسیتی که می­‌خواهید در اندیشه و ذهن مخاطب ایجاد کنید، شروع‌تان با یک ضرب‌آهنگ باشد یا تعلیق. اگر تصریح باشد که جایی برای تعلیق وجود ندارد. اگر با ضرب‌آهنگ وارد شوید، با توصیفی زیبا شروع کرده‌­اید. با آن توصیف وارد موضوعی شده­‌اید که برای مخاطب جذابیت­‌های متنوعی دارد. انواع گزارش هم با یکدیگر متفاوت است. یک بار گزارش ما توصیفی و زمینه گزارش ما اجتماعی است. این با گزارش اقتصادی که می­‌تواند مبتنی بر آمار و ارقام باشد، متفاوت است. در عین حال یک گزارش تحقیقی هم شیوه دیگری از نوشتن را می­‌طلبد. بنابراین وقتی انواع گزارش را در نظر می­‌گیریم، بنا به تناسب انواع گزارش، ادبیات‌مان را هم انتخاب می‌‌کنیم. مثلاً وقتی در گزارش اقتصادی با آمار و ارقام سر و کار داریم، به هیچ عنوان از عنصر تعلیق استفاده نمی­‌کنیم. هیچ جای دنیا هم چنین نیست که یک گزارش اقتصادی مبتنی بر آمار را با تعلیق شروع کنند.

استثنایی وجود ندارد؟

مگر اینکه آن گزارشِ اقتصادی با رویکرد اجتماعی تهیه شده باشد. یعنی به هر دلیل، گزارشگر جایی به این نتیجه برسد که باید موضوعی را طرح کند و به دلیل اینکه موضوع حساسیت­‌های مخاطب خاص اقتصادی را برانگیزد، او را به نوعی جذب کند. در این صورت، گزارش­‌نویس تعلیق هم به کار می‌­برد. مهم­‌تر از همه آنها و آنچه در ایران بیش از هر چیز در گزارش‌­نویسان باید به آن توجه شود، قواعد و اصول توصیف یا همان عنصر روایی (NARRATIVE) است که به آن اشاره کردید. در روایت هم البته باید تابع بسیاری اصول بود که مهم‌ترینش «OBSERVER» (مشاهده‌­گری) است. شما نمی­‌توانید به مشاهده­‌گری بی­‌توجه باشید. در عین حال ممکن است به دلیل وجود انبوه اطلاعات در اینترنت موضوعی را کمتر ببینید یا به آن کمتر توجه کنید؛ در حالی که قصد دارید با اتکا به همان مشاهده­‌گری، گزارشی محکم و دارای چارچوب بسازد.

شیوه ما در گزارش­‌نویسی ایرانی شبیه به کدام شیوه مرسوم در جهان است؟

هر جا که حرفه­‌ای نباشیم از شیوه گزارش‌­نویسی دور شده‌­ایم. مثالی می­زنم تا موضوع روشن شود؛ آیا جوایزی مانند پولیتزر به این موضوع توجه دارند که هر گزارشی که در اروپا نوشته می‌­شود، جایزه بگیرد؟! خیر، بلکه هر جا گزارش حرفه‌­ای نوشته شود، دریافت جایزه را محتمل‌­تر می‌­کند.

سبک خبرنویسی ما در ایران چگونه است؟

پس از آنکه همه سبک­‌ها مورد آزمون و خطا قرار گرفت و انواع آن را تجربه کردیم، برای تولید خبر موفق، خبرگزاری رویترز، نوعی از خبرنویسی را با عنوان «بلوک‌نویسی» مطرح کرد. ما در ایران از این روش استفاده نمی­‌کنیم یا بهره بردن از آن به ندرت اتفاق می­‌افتد که این خودش یک معضل است.

در مجموع نوع خبرنویسی ما را در ایران چگونه ارزیابی می‌­کنید؟

سبک خبرنویسی ما در ایران فوق­‌العاده ضعیف است. ما به جای اینکه خبر را تولید کنیم، می‌­گوییم «وی گفت»، «وی افزود»! چون حاضر نیستیم به شیوه‌­ای غیر از آن بپردازیم. چرا که به خبرهای تولیدی پایبند نیستیم. از همان سبک‌های ساده و روایی که در مواقعی به آنها می‌گوییم «EMERGENCY NEWS» (خبرهای به‌هنگام) و «هرم وارونه» هم به‌درستی استفاده نمی­‌کنیم یا به ندرت بهره می­‌بریم. این بَلیه، به عنوان یک نقصان بزرگ، همچنان بر خبرنویسی ما سایه افکنده است. فاصله گرفتن از خبرهای تولیدی و رفتن به سمت «وی گفت» و «وی افزود» و خبرهای نقل قولی که آنها هم بسیار ناقص ارائه می‌شوند، فضای خبرنویسی ما را نابود کرده است. البته باید متذکر شوم که اغلب آنچه به عنوان خبر می­‌شناسیم نیز خبر نیست.

چرا؟ دلیل کیفی­‌اش چیست؟

چون خبر باید تابع اطلاعات باشند و نه صرفاً اظهار نظر شخص! یعنی فرقی میان خبر نقل قولی و مصاحبه خبری وجود دارد که ما در ایران آنها را رعایت نمی‌کنیم. در کتاب «شیوه‌نامه روزنامه‌نگاری» با همین انگیزه و با همین قصد کتاب را تألیف کردم. قواعد خبرنویسی را در فصل‌های اولیه کتاب به تفصیل توضیح داد‌ه‌­ام تا به قواعد گزارش خبری برسیم. سپس به گزارش‌ و فرم‌های دیگر روزنامه‌نگاری پرداخته‌­ام. در آنجا عنوان کرده‌­ام که ضعف ما چیست و قاعده خبرنویسی در هر سبک چگونه است. در دنیا «رویترزنویسی» یا همان «بلوک‌نویسی» سبکی است که متعلق به رویترز و مدرسه روزنامه‌­نگاری رویترز و تحت لیسانس دانشگاه آکسفورد است. این سبک از ارائه و در دنیا با استقبال روبه‌­رو شده است. علاوه بر این، با توجه به ظهور شبکه­‌های اجتماعی در برخی موارد، نه همه رسانه­‌ها بلکه برخی­‌شان از «NEWS DIAMOND» (الماس خبری) استفاده می­‌‌کنند. ما از این سبک­‌ها کمتر بهره برده­‌ایم و می­‌بریم و به همان اندازه که در گزارش­‌نویسی یا در گزارش خبری، کارهای حرفه‌ای و مناسب مشاهده نمی­‌کنیم، در خبرنویسی، «وی گفت» و «وی افزود» لطمه سنگینی به روزنامه­‌نگاری ما زده است. چندین سال است متذکر شده‌­ایم که این «وی گفت» و «وی افزود» از هر حیث، روزنامه‌­نگاری ما را عقب انداخته است، هم در داخل از مخاطب عقب افتاده‌­ایم و هم از نظر قواعد و اصول حرفه­‌ای.

به بلوک­‌نویسی و الماس خبری اشاره کردید. آسوشیتدپرس را هم به عنوان نمونه مثال بزنید. کدام سبک خبرنویسی را به خبرنگاران ایرانی پیشنهاد می­‌کنید؟

بلوک‌­نویسی همان­‌طور که می­‌دانید در دایره یک خبرگزاری محدود نیست و به سبکی متعلق و محدود به جایی مشخص تبدیل نشده، بلکه فراگیر است. بدیهی است که بلوک‌نویسی را ترجیح می‌­دهم.

چرا؟

چون شما در این سبک دست‌تان باز است. یکی از بلوک‌­ها می‌­تواند نقل قول باشد. اگر کسی اطلاعاتی داشته باشد، می‌­توانید در نقل قول استفاده کنید. اما فراموش نکنیم که در خبرنویسی پیش از آنکه شما بگویید چه سبکی صحیح است، یک نقطه طلایی با عنوان نات گراف (NUT GRAPH) داریم.

می­‌شود قدری درباره نات گراف توضیح دهید؟

پاراگراف نخست هر خبر شناسه آن خبر است. نات گراف خبر، شناسه آن محسوب می­‌شود. در شناسه یعنی منِ خبرنگار مسئولیت آن خبر را بر عهده می­‌گیرم. در شناسه خبری (نات گراف) چهار لایه وجود دارد: نام فرد، رسته فرد، گروه خبری و رسانه. ما در ایران اغلب، تنها دو لایه را می­‌بینیم: گروه خبری و رسانه. معنایش این است که اگر در کنار گروه خبری و رسانه، نام فرد و رسته او هم باشد ما با چهار لایه مواجهیم. یعنی اگر صحبت از خبرنگار است، باید آن خبرنگار را معرفی کنیم. اگر صحبت از گزارش است، اشاره به آن گزارش داریم. باید مشخص باشد که همراه با نام کامل فرد، آن خبرنگار متعلق به کدام گروه از رسانه است که آن خبر را برعهده گرفته. دیگر معنی ندارد که بگوییم «وی گفت»! اگر قرار است بگوییم «وی افزود» پس توی خبرنگار چه کاره‌ای؟! این فلسفه، خبر را از معنا تهی می­‌کند. اگر در ایران نات گراف را رعایت کنیم و خبر را هم با نام منتشر کنیم، به خبرنگار یا گزارش‌­نویس (در صورتی که رسته‌­اش گزارش­‌نویسی باشد) اهمیت داده‌­ایم. اگر در کشورمان نات گراف شاخص و شناخته شود، مسئولیت خبر را رسانه و گروه تخصصی­‌اش عهده­‌دار خواهد شد و اطلاعاتی که ارائه می­‌دهد، بر عهده گرفته می­‌شود. دیگر معنایی ندارد پس از نات گراف بگوییم روابط عمومی فلان نهاد عنوان کرد یا بنویسیم که فلان فرد با فلان سمتش و مسئولیت افزود و گفت. در این صورت دیگر اهمیت خبرنگار کمرنگ می‌­شود. امروز در دنیا به نات گراف اهمیت وافری می­‌دهند. همچنین فراموش نکنیم که نمی‌توانیم بگوییم یک سبک خبری از دیگر سبک­‌ها بهتر است. این بدان معناست که بلوک‌­نویسی برای اکثر سبک‌­های خبری پاسخگوست. اما در خاطر داشته باشیم که جایی با «EMERGENCY NEWS» (خبرهای به‌هنگام) سر و کار نداریم و می­‌خواهیم اشاره کنیم که آنجا چه حال و هوایی دارد و قدری هم به جزئیات بپردازیم. در این مورد به بلوک­‌نویسی نیازی نداریم. هرم وارونه هم به کار نمی­‌آید. در این شیوه باید روایی بنویسیم. در خبرهای حوادث و ورزشی از این سبک به وفور استفاده می‌­شود. در عین حال و در نقطه مقابل با بلوک‌­نویسی (رعایت چهار لایه خبری) بسیاری از کارهای مثبت را می­‌توان انجام داد تا خبرنویسی با ابژه و عینیتی که وجود دارد، به تناسب اطلاعات موجود، خبری تحسین‌­برانگیز و جذاب از آب درآید.

منبع: فردارسانه

انتهای پیام/

نظر شما