شناسهٔ خبر: 66892817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

مجلس جدید در انتظار دولت جدید

افتتاحیه دوره دوازدهم پارلمان با کنایه‌های کفیل ریاست‌جمهوری به دولت قبل همراه بود

محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری در این مراسم نه‌تنها به ساده‌زیستی ابراهیم رئیسی پرداخت، بلکه از کنایه‌ها و حملاتش به دولت روحانی هم غافل نشد و در همان عزاداری خود به این نکته هم نیم‌نگاهی داشت.

صاحب‌خبر -

افتتاحیه دوره دوازدهم پارلمان با کنایه‌های کفیل ریاست‌جمهوری به دولت قبل همراه بود

درحالی‌که 32 روز به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است، روز گذشته اولین جلسه مجلس دوره دوازدهم با وجود تمام حواشی‌ای که پس از انتخابات داشت، برگزار شد.

محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری در این مراسم نه‌تنها به ساده‌زیستی ابراهیم رئیسی پرداخت، بلکه از کنایه‌ها و حملاتش به دولت روحانی هم غافل نشد و در همان عزاداری خود به این نکته هم نیم‌نگاهی داشت. مهمانان یکی پس از دیگری وارد می‌شدند. در این میان دو عکس جایگزین دو مقام دولت شده بود. عکس ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان مزین به گل‌های رز سفید شده و روی صندلی رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه قرار گرفته بود.

۲۹۰ نماینده هم از در نمایندگان وارد صحن شدند. آنهایی که تازه‌وارد بودند بر صندلی‌هایشان نشسته بودند و نمایندگان دوره یازدهم گعده‌های چندنفره گرفته بودند و خوش و بش می‌کردند. با پخش سرود ملی و صدای قرائت قرآن حامد شاکرنژاد آیین افتتاحیه این دوره از مجلس به صورت رسمی آغاز شد.

مسئولان عالی‎رتبه در مجلس

صدای فلش دوربین‌ها یک لحظه قطع نمی‌شد، هر لحظه یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور وارد صحن علنی مجلس می‌شدند. محمد محمدی‌گلپایگانی (رئیس دفتر رهبری)، سیدیحیی رحیم‌صفوی (مشاور عالی رهبر انقلاب در امور نیروهای مسلح)، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای (رئیس قوه قضائیه)، محمدجعفر منتظری (رئیس دیوان عالی کشور)، حمزه خلیلی (معاون اول قوه‌قضائیه)، احمدرضا دستغیب (رئیس دیوان محاسبات)، احمد جنتی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، سیدحسن خمینی، سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی (فرمانده ارتش)، سردار سرلشکر حسین سلامی (فرمانده کل سپاه)، سردار احمدرضا رادان (فرمانده کل نیروی انتظامی)، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری (معاون هماهنگ‌کننده ارتش)، شهرام ایرانی (فرمانده نیروی دریایی ارتش)، سردار قاآنی (فرمانده سپاه قدس)، حمید واحدی (فرمانده نیروی هوایی)، سرلشکر محمد باقری (رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح)، حسینی‌بوشهری (عضو مجلس خبرگان و رئیس شورایعالی حوزه علمیه قم)، عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی)، طحان‌نظیف (سخنگوی شورای نگهبان)، محمد اسلامی (رئیس سازمان انرژی اتمی)، پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما)، علی اکبری (رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه)، محمد مخبر (سرپرست ریاست‌جمهوری)، احمد وحیدی (وزیر کشور)، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کیومرث هاشمی (وزیر ورزش و جوانان)، سیداسماعیل خطیب (وزیر اطلاعات)، محمدرضا آشتیانی (وزیر دفاع)، علی بهادری‌جهرمی (سخنگوی دولت)، محمدعلی نیکبخت (وزیر جهاد کشاورزی)، عیسی زارع‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، بهرام عین‌اللهی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، علی باقری‌کنی (سرپرست وزارت امور خارجه)، رضا مرادصحرایی (وزیر آموزش و پرورش)، احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد)، صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، محمد دهقان (معاون حقوقی رئیس‌جمهور)، انسیه خزعلی (معاون رئیس‌جمهور در امور زنان)، محسن منصوری (معاون اجرایی دولت)، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی (رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران)، مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران) و علیرضا زاکانی (شهردار تهران) در این جلسه حضور داشتند.

امضای سوگندنامه توسط نمایندگان

در ابتدای اولین جلسه دوازدهمین دوره پارلمانی کشور مهدی عبدالملکی، معاون قوانین مجلس اعلام کرد: «اینک با توجه به اینکه جلسه با حضور بیش از دوسوم نمایندگان طبق ماده ۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس رسمی است، با استعانت از حضرت باریتعالی از جناب آقای دکتر علاءالدین بروجردی به‌عنوان رئیس و آقایان عبدالحسین همتی‌سراپرده و عباس قدرتی‌زوارم به‌عنوان دبیران هیئت‌رئیسه سنی درخواست می‌کنم تا با حضور در جایگاه هیئت رئیسه اداره جلسه هیئت‌رئیسه را برعهده بگیرند.»

پس از آنکه هیئت‌رئیسه سنی که در جای خود قرار گرفتند ابتدا پیام رهبری توسط محمد محمدی‌گلپایگانی قرائت شد. سپس نمایندگان ایستاده، سوگندنامه خود را طبق اصل ۶۷ قانون اساسی خوانده و آن را امضا کردند. پس از آن شریفی، معاون اجرایی رئیس مجلس درباره «اقدامات این معاونت برای امکان ورود دقیق نمایندگان دوازدهمین دوره قوه مقننه به نظام مسائل کشور» گزارشی ارائه کرد.

امنیت تعارضی با تضارب آرا ندارد

علاء‌الدین بروجردی، رئیس سنی مجلس دوازدهم پس از این گزارش، گفت: «منتخبین ملت بزرگ ایران نماد و تجلی وحدت ملی هستند، حرکت در مسیر پیشبرد کشور به سوی رفاه، آسایش، امنیت، تعالی و تحقق اهداف و سیاست‌های کلان تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری جز از طریق ایجاد همبستگی ملی میسر نخواهد بود. پرواضح است که این اصل هیچ تعارضی با تضارب آرا و اختلاف‌نظرهای کارشناسی ندارد.»

ثبت‌نام۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز از اقدامات و عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات مجلس دوره دوازدهم گزارش کاملی ارائه کرده و گفت: «وزارت کشور مفتخر است که توانست به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات براساس سیاست‌های کلی انتخابات و با رعایت اصل قانونمداری، بی‌طرفی و امانتداری و تلاش برای ارتقای شاخص‌های کیفی اجرا، انجام فرایند بزرگ انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را به فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل کند. مجموعاً ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر پیش‌ثبت‌نام کردند که در نهایت با توجه به بررسی و استعلام مدارک، تعداد ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر افراد واجد شرایط ثبت‌نام کردند.»

محمد مخبر، سرپرست دولت سیزدهم پس از آن از ابراهیم رئیسی صحبت کرده و گفت: «کلیدی‌ترین مهره اداره کشور را از دست دادیم. به‌رغم اینکه تمام کشور در جنب و جوش تشییع بود، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به وقت شروع کرد. رهبری در لحظه اول فرمودند کشور نباید با خللی روبه‌رو شود. با تدبیر و فرماندهی رهبری خللی به وجود نیامد. محبوبیتی که در مردم غلیان کرد غیر از ویژگی‌های شخصی رئیسی نبود. هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست. بعضی وقت‌ها آقای رئیسی از موضوعاتی ناراحت می‌شد، اما می‌گفت اگر این کار را بکنم دل آقا ناراحت می‌شود. با این جمله خودش هم آرامش پیدا می‌کرد که ریشه در اخلاص او داشت. او با تمام قدرت از ساده‌زیستی خود مراقبت می‌کرد.»

مخبر در صحبت‌های خود به تخریب دولت روحانی پرداخته و افزود: «ابتدا که دولت شروع به کار کرد با مشکلات فوق‌العاده زیادی روبه‌رو بودیم. وضعیت درآمدها و فروش نفت در حداقل قرار داشت. روزی 700 نفر از کرونا می‌مردند. بازار و بیشتر شغل‌ها تعطیل، اضطرابی در مردم بود، وضعیت تورم و دسترسی به پول‌های خارج از کشور آنطور بود و تقریباً هیچ چیزی نبود. دلارِ فروش 400-300 هزار بشکه نفت به کشور باز نمی‌گشت و ریال آن را اینجا خرج می‌کردیم. این وضعیت را پشت سر گذاشتیم. به 1401 رسیدیم فکر می‌کردیم وضعیت مناسبی خواهیم داشت چون درآمدها و فروش نفت سامان گرفته بود، ذخائر ما که فوق‌العاده نگران‌کننده بود وضعیت مناسبی پیدا کرد. اما در سال 1401 با حوادث بین‌المللی و داخلی مواجه شدیم و واقعاً شرایط سختی برای ما ایجاد کردند. آخرین آن در آخر آذر سال 1401 متمرکز شدن دشمن روی ارز و عدم دسترسی به پول‌هایمان بود. بعضی وقت‌ها رئیس بانک مرکزی در کشوری مسئله را حل کرده و قرارداد می‌بست اما 24ساعت بعد طرف ما همه را لغو می‌کرد. بعضی از کشورها 24 ساعته رئیس بانک مرکزی خود را عوض کردند.

رئیسی در سال 1402 برنامه‌ریزی سنگینی کرد. برنامه‌ای توسط سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و بانک مرکزی تدوین و در هیئت دولت تصویب شد اما رئیسی گفت باید از رشد اقتصاد و تولید مطمئن شویم. 4 پروژه حساس را تدوین کردیم و در وزارت نفت برنامه‌ریزی کردیم و در پایان 1402 تولید 3میلیون و 300هزار بشکه را به 3 میلیون و 600هزار بشکه رساندیم؛ یکی از عواملی که رشد تولید تغییر کرد. در حوزه آب، برق، جهاد، بهداشت و درمان و... نیز این اقدام را انجام دادیم.»

سرپرست دولت سیزدهم بیان کرد: «همه گفتند [وعده] مسکن را نمی‌توانند اما تا الان 400هزار مسکن را تمام کردیم و حتماً تا پایان دولت آقای رئیسی حداقل 4میلیون مسکن را شروع‌شده داشتیم که بعضی از آنها تمام می‌شد. 60 میلیون نفر با قیمت دو سال پیش با اضافه کردن یارانه‌هایشان کالابرگ دریافت می‌کنند. یکی دیگر از کارهای مهم، احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل بود؛ اینکه وضعیت بیکاری به سرعت مناسب شده، به همین دلیل است.»

او گفت: «یکی از موفقیت‌های بزرگ آیت‌الله رئیسی قدرت ارتباط‌گیری با کشورهای دیگر و ارتباط عاطفی با سران آن است. سران کشورها گفتند با همکاری‌ای که با رئیسی داشتیم معادلات قدرت را در جهان جابه‌جا کردیم. در این کشور روزی بود که با آزمایش یک موشک کل بازار کشور به هم می‌ریخت و جیغ دولتی‌ها در می‌آمد که شما چه بلایی سر کشور آوردید. اما امروز سه کشور زده شده است؛ اسرائیل، رژیم اشغالگر قدس را می‌زنیم. مردم وقتی صبح بلند می‌شوند عدد و رقم‌ها همان است. قیمت ارز، تورم و نقدینگی همان است. مطلوب نیست اما ثابت مانده و بازار پر است از مایحتاج مردم. این استحکام و استقرار و قدرت چیز عادی نیست و به یمن رهبری حضرت آقا و تلاش‌های مخلصانه آیت‌الله رئیسی بود.»

در پایان مهمانان صحن را ترک کردند و اسامی اعضای شعب ۱۵ گانه مجلس دوازدهم اعلام شد تا اعتبارنامه‌ها را در اسرع وقت بررسی کنند. پس از این مراسم نمایندگان مجلس برای تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب به مرقد مطهر امام (ره) رفتند.

نظر شما