شناسهٔ خبر: 66892290 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون نخست وزیر ایتالیا، استولتنبرگ را «جنتلمنی خطرناک» توصیف کرد

ایراندخت آذر شکیب

معاون نخست وزیر ایتالیا، دبیرکل ناتو را بابت پیشنهادش برای اجازه دادن به کی‌یف در استفاده از تسلیحات غربی برای هدف قرار دادن روسیه، «یک جنتلمن خطرناک» توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا همچنین هشدار داد که این پیشنهاد می‌تواند به جنگ سوم جهانی منجر شود.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به اهداکنندگان غربی تسلیحات دوربرد به اوکراین تاکید کرده که به این کشور اجازه استفاده از این تسلیحات را برای هدف قرار دادن اهدافی در داخل خاک روسیه بدهند.

گزارش شده که این تسلیحات به این شرط به اوکراین داده شده که از آنها در خاک روسیه استفاده نشود. این شرط به منظور جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری است. با این حال، استولتنبرگ اخیرا در مصاحبه‌ای با مجله اکونومیست ادعا کرد که زمان آن رسیده که متحدان ناتو به رهبری ایالات متحده در همه محدودیت‌ها تجدید نظر کنند.

وی همچنین بر موضعش بار دیگر روز دوشنبه و در جریان نشست خبری در جلسه بهاری ۲۰۲۴ مجمع پارلمانی ناتو در صوفیا، بلغارستان تاکید کرد و همین مساله باعث شد تا سالوینی با اشاره به گفته‌های دبیرکل ناتو آن را «خطرناک و بی محابا» توصیف کند.

وی افزود: «این جنتلمن خطرناک است چون درباره یک جنگ جهانی سوم، قابلیت هدف قرار دادن اهداف و کشتار در خاک روسیه توسط تسلیحات غربی حرف می‌زند و از نظر من، این گفته‌ها خطرناک و بی محابا هستند.»

در این میان، یکسری از مقام‌های ارشد ایتالیایی چون جورجیا ملونی، نخست وزیر گفته‌های استولتنبرگ درباره یک تغییر در رویکرد ناتو را رد کرده و نخست وزیر ایتالیا خواستار «احتیاط بیشتر» شده است.

روز یکشنبه سالوینی گفت، استولتنبرگ نمی‌تواند از جانب مردم ایتالیا صحبت کند و افزود: «ناتو نمی‌تواند ما را مجبور کند تا در روسیه کسی را بکشیم یا سربازانمان را برای مبارزه یا نبرد به اوکراین بفرستیم. رم به کی‌یف برای دفاع از خودش سلاح می‌فرستد نه برای نبرد، کشتار یا مبارزه در خارج از قلمروی اوکراین.»

سران غربی به ویژه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره حملات علیه قلمروی روسیه بارها اظهاراتی تند و تیز داشته‌اند.

اما به گفته مسکو، ادعای غرب درباره وضع محدودیت در استفاده از تسلیحات و مهمات غربی ارائه شده به اوکراین، نادرست است و برای القای این توهم است که غرب در این جنگ دست ندارد.

در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید دارد که غرب درگیر جنگ با روسیه است و تسلیحاتی که به اوکراین می‌دهد، به صورت فعالانه در حملات علیه خاک روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

نظر شما