شناسهٔ خبر: 66892133 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

افزایش خطر سرطان مری با مصرف چای و نوشیدنی‌های داغ

خبرگزاری ایسنا

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مصرف چای و نوشیدنی‌های داغ و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان از عوامل خطر ابتلا به سرطان مری است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محسن رجب نیا اظهار کرد: در حیطه گوارش یکی از شایعترین مراجعات بیماری کبد چرب است و نکته بسیار مهم دیگر سرطان‌های دستگاه گوارش هستند. دستگاه گوارش شامل مری، معده و روده بزرگ بوده و مری که ورودی و آغاز دستگاه گوارش است سرطان مربوط به آن هشتمین سرطان شایع در دنیا و ششمین علت مرگ ناشی از سرطان است.

وی افزود: همه سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان مری در مراحل اولیه می‌توانند بی‌علامت باشند و صرفا ممکن است در زمانی که برای هر دلیلی مری و معده آندوسکوپی می‌شود، در اندام گوارشی ضایعه دیده شود. در مورد سرطان مری، بیمار معمولا با شکایت بلع سخت به پزشک مراجعه می‌کند و ممکن است علائمی نظیر استفراغ، کاهش وزن، زخم یا خونریزی داشته باشد.

وی در مورد عوامل خطر این نوع سرطان بیان کرد: در مورد سرطان مری، ریفلاکس معده به مری خود در طولانی مدت یک عامل خطر است و تغییر بافت مری می‌تواند باعث ایجاد سرطان مری شود. همچنین استعمال هر نوعی از دخانیات، مصرف مواد مخدر، الکل، ابتلا به چاقی و مصرف غذای فرآوری شده و نگدارنده، مصرف چای و نوشیدنی‌های داغ یکی از عوامل ایجاد این سرطان است.

دکتر رجب نیا یادآور شد: یکی از دلایلی که شمال ایران به ویژه گلستان در کمربند سرطان مری دنیا قرار دارد، به خاطر مصرف نوشیدنی داغ است، چون مصرف نوشیدنی‌های داغ به بافت مری آسیب زده و باعث تغییر آن شده و منجر به سرطان می‌شود.

وی افزود: از طرفی بلع سهوی یا عمدی مواد سوزاننده مثل جوهر نمک و وایتکس که بسیار در استان البرز هم زیاد مشاهده می‌شود یا عدم بهداشت دهان و دندان خود یکی از عوامل ابتلا به سرطان مری است. ابتلا به ویروس HPV و وجود سوابق خانوادگی هم می‌تواند یکی از عامل ایجاد این سرطان در افراد باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه بهترین روش تشخیص سرطان مری آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی است، اظهار کرد: اما اینکه چگونه از ابتلا به این سرطان پیشگیری کنیم، قطعا مهمترین اقدام این است که عوامل خطر را حذف کنیم، یعنی دخانیات، الکل، نوشیدنی داغ، غذاهای فرآوری شده و دارای مواد نگهدارنده مصرف نکنیم و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم‌. اگر وزن بالایی داریم با افزایش فعالیت ورزش و اصلاح رژیم غذایی وزنمان را کم کنیم.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بسیار مهم است که اگر کوچکترین علامتی داشتیم به پزشک مراجعه کنیم تا اگر نیاز به آندوسکوپی و آزمایش‌های لازم است، هر چه زودتر اقدام و مشکل بررسی شود. لازم است که هرگونه علائمی را جدی بگیریم، چون هر چقدر که زودتر مراجعه شود در مراحل اولیه با همان آندوسکوپی درمان می‌شود، اما بعد از انتشار به سایر اندام‌ها اقدام دیگری نمی‌توان کرد و درمان دشوارتر خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما