شناسهٔ خبر: 66891272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرداخت ماهانه هزار میلیارد ریال هزینه درمانی توسط بیمه سلامت در کردستان

سنندج- ایرنا- بیمه سلامت چند سالی می‌شود چترحمایتی خود را بر سر افراد فاقد بیمه قرار داده است و اکنون ماهانه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای هزینه درمانی بیمه‌شدگان خود به مراکز درمانی کردستان پرداخت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در جامعه افراد زیادی بودند که به دلایل مختلف فاقد هر نوع بیمه پایه ای درمانی در کشور بوده و نمی‌توانستند از کمک هزینه‌های درمانی سازمان‌های بیمه‌گر استفاده کنند، لذا با مشکل جدی در زمینه هزینه‌های سلامت مواجه بودند.

براین اساس سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۳ با صدور اولین بیمه نامه تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به اینکه براساس آمار حدود هفت میلیون ایرانی فاقد هر نوع بیمه درمانی بودند، بنابراین وزارت بهداشت با اجرای طرح بیمه سلامت همگانی، به افراد کم درآمد، خدمات بیمه درمانی ارائه کرد.

در حال حاضر بیمه سلامت در تمام استان‌های کشور حامی افراد فاقد بیمه بوده و نگرانی خانواده‌های دارای مشکل در بحث تامین هزینه‌های درمانی را تا حدود زیادی کاهش داده است.

در استان کردستان نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر که فاقد هرنوع پوشش بیمه ای بودند، اکنون زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار دارند و بیشترین تعداد این بیمه شده‌ها با بیش از ۶۰۰ هزار نفر، روستایی هستند.

برای بررسی بیشتر وضعیت بیمه سلامت استان کردستان با "دکتر انور اسماعیلی"، مدیرکل بیمه سلامت استان گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ذیل می‌آید.

پرداخت ماهانه هزار میلیارد ریال هزینه درمانی در کردستان

ایرنا: مختصری درباره وضعیت بیمه سلامت در استان کردستان توضیح دهید؟

اسماعیلی: پوشش بیمه سلامت در استان‌های کمتر برخوردار نسبت به استان‌های توسعه یافته در کشور بیشتر است به همین دلیل اکثریت جمعیت کردستان از بیمه سلامت بهره‌مند هستند.

اداره کل بیمه سلامت استان کردستان در حال حاضر حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تحت پوشش دارد و حدود ۸۰ درصد از این افراد با حمایت دولت و به صورت رایگان بیمه شده اند.

ایرنا: نحوه پرداخت هزینه های درمانی به بیمه شدگان بیمه سلامت چگونه است و ماهانه چه میزان برای این افراد هزینه می شود؟

اسماعیلی: خدمات بیمه سلامت شامل پوشش بیمه ای اکثر خدمات درمانی بخش خصوصی و دولتی است و حدود ۹۰۰ مرکز درمانی استان با این اداره کل قرارداد همکاری دارند که حدود ۹۸ درصد مراکز درمانی کل استان را شامل می شود.

این اداره کل در راستای حمایت از بیمه شدگان خود و برای کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان در بخش های مختلف درمانی اعم از سرپایی و بستری ماهیانه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح استان پرداخت می کند.

ایرنا: آیا مراکزی در استان وجود دارند که از دفترچه‌های کاغذی استفاده کنند؟

پرداخت ماهانه هزار میلیارد ریال هزینه درمانی در کردستان

اسماعیلی: در سطح استان تمامی مراکز درمانی مجهز به سامانه نسخه الکترونیک هستند؛ فقط در موارد استثنا و به علت قطعی سامانه و یا اختلال در اینترنت و قطعی برق مراکز و برای جلوگیری از سردرگمی و معطل شدن بیمه شدگان، مراکز درمانی می توانند از نسخه کاغذی استفاده کنند.

به هراندازه که در زمینه ارائه خدمات سلامت به صورت مجازی پیبش برویم مشکلات مردم کاهش می یابد و دسترسی مردم به خدمات آسان تر خواهد بود، ضمن اینکه مطالبات نیز به موقع پرداخت می شود.

ایرنا: در حال حاضر چه تعداد بیمار خاص و سخت درمان، تحت پوشش بیمه سلامت هستند و چه اقدامات و هزینه هایی برای این افراد انجام می شود؟

اسماعیلی: بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران خاص در استان، از بیمه سلامت خدمات دریافت می کنند و در راستای ارائه خدمات بهتر به بیماران خاص و سخت درمان از دی ماه سال ۱۴۰۱صندوق حمایت از این بیماران در بیمه سلامت راه اندازی شده است.

هم اکنون ۱۰۷ دسته بیماری مشمول صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت درمان بوده که ۷۷ بسته خدمتی به صورت سامانه ای برای این بیماران تعریف شده است.

این بیماران در مراجعه به مراکز درمانی به صورت سامانه ای، حمایت‌ها برای آنها نشان‌دار شده و مشمول کاهش پرداخت فرانشیز خواهند بود و برای سایر بیماران با ارائه مستندات پزشکی خود به اداره کل بیمه سلامت، هزینه های درمانی آنها پرداخت خواهد شد.

برای درمان بیماران خاص و سخت درمان با احتساب هزینه بیمه پایه و حمایت صندوق بیماران خاص از ابتدای طرح تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه پرداخت شده است.

ایرنا: در زمینه درمان زوج های نابارور به عنوان یکی از خدمات بیمه سلامت، چه اقداماتی در استان انجام شده است؟

پرداخت ماهانه هزار میلیارد ریال هزینه درمانی در کردستان

اسماعیلی: در راستای افزایش جمعیت و ابلاغ دستورالعملی از سوی سازمان مرکزی، زمینه پرداخت هزینه خدمات ناباروری زوجین از سوی بیمه سلامت از سال ۱۴۰۰در استان کردستان نیز فراهم شد.

در این راستا بیمه سلامت استان کردستان سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای درمان زوج های نابارور هزینه کرده است که ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از این میزان برای ۲۷۵ زوج در مرکز خصوصی خدمات ارائه شده است.

برای ۱۱۰ زوج ناباروری که در خارج از استان خدمت دریافت کرده اند نیز در قالب خسارت متفرقه ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در بحث داروهای مورد نیاز این افراد نیز بیش از ۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

ایرنا: بیمه سلامت استان در سال جاری چه برنامه‌های جدیدی برای بیمه شدگان خود دارد، آیا طرح یا برنامه جدیدی در دست اقدام دارید؟

اسماعیلی: توسعه و تعمییم کامل پزشک خانواده شهری در استان کردستان با مشارکت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برای دسترسی آسان به خدمات پزشکی و نگاه سلامت محوری بر درمان نگری به صورت الگو در استان کردستان از جمله برنامه های ما برای سال جاری است.

نظر شما