شناسهٔ خبر: 66890841 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در سیزدهمین جلسه دادگاه اعضای مجاهدین خلق مطرح شد

روایت‌هایی از شکنجه‌های منافقین/ مسعود رجوی خیلی از نیروهای خود را می‌کشت

سیزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) امروز (سه شنبه) ۸ خردادماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی دهقانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  در اولین جلسه دادگاه در ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲، نماینده دادستان، اتهامات ۴ نفر از متهمان پرونده یعنی تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین) متهم ردیف اول، مسعود رجوی متهم ردیف دوم، مریم قجر عضدانلو (رجوی)  متهم ردیف سوم و مهدی ابریشمچی متهم ردیف چهارم پرونده را قرائت کرد.

در جلسه دوم دادگاه در  ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، کیفرخواست متهمان ردیف ۵ تا ۲۳ پرونده اعم از زهره اخیانی، فهمیه اروانی، مهدی براهی، مژگان پارسایی، زهرا مریخی، محمد علی توحیدی خانیکی، علی خدایی، مهدی خدایی، عباسعلی داوری فیضی پورآذر، سید مجید سید المحدثین، صدیقه حسینی، مسعود طریقت، مهوش سپهری، قدسی خرازیان، مهناز سلیمیان، محسن سیه گلاه، مریم فضل مشهدی، بهشته شادرو، ژیلا دیهیم قرائت شد.

در جلسه سوم دادگاه در ۵ دی ماه ۱۴۰۲، نماینده دادستان کیفرخواست متهمان ردیف ۲۴ تا ۳۳ اعم از ابوالقاسم رضایی، حمیرا حجتی امامی،  محمود عطایی کاریزی،  گلناز جواهری ساعتچی،  مهربان حاجی نژاد،  مرتضی اسماعیلیان مارنانی،  دولت نوروزی،  زهرا بخشایی،  محمد حیاتی و نیکو خائفی اشکذری را قرائت کرد.  

در چهارمین جلسه در ۱۲ دی ۱۴۰۲، نماینده دادستان، قبل از قرائت ادامه کیفرخواست به تشریح جنایات گروهک تروریستی منافقین پرداخت.

در پنجمین جلسه دادگاه در  ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، کیفرخواست متهمان ۳۴ تا ۴۲ پرونده قرائت شد.

در ششمین جلسه دادگاه در ۲۶ دی  ماه ۱۴۰۲ کیفرخواست متهمان ۴۳ تا ۷۰ قرائت شد.

در هفتمین جلسه دادگاه در ۳ بهمن ۱۴۰۲ کیفرخواست متهمان ۷۱ تا ۸۹ قرائت شد.  

در هشتمین جلسه دادگاه در ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ کیفرخواست متهمان ۹۰ تا ۱۰۵ به همراه عناوین اتهامی متهمان و اسامی شکات قرائت شد.

در نهمین جلسه دادگاه در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ نماینده دادستان به ادامه قرائت کیفرخواست پرداخت.

در دهمین جلسه دادگاه  در ۱۷ بهمن ۱۴۰۲، نماینده دادستان گفت: هویت این گروهک (منافقین) سلاحش است که در لوگوی آنها تجلی دارد.

در یازدهمین جلسه دادگاه  در  ۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، قاضی دهقانی به وکیل این سازمان تذکر داد که سر وقت در جلسات دادگاه حاضر شود.

در دوازدهمین جلسه دادگاه در ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ، قاضی دهقانی گفت: به کشورهایی که میزبان متهمان این پرونده هستند تذکر می‌دهیم، میزبانی از این متهمان برابر کنوانسیون‌ها بین الملی مبارزه با تروریسم جرم محسوب می‌شود. 

قرار بود سیزدهمین جلسه دادگاه در روز اول خردادماه برگزار شود که به دلیل شهادت آیت الله رییسی و هیات همراهش به ۸ خردادماه موکول شد. 

این پرونده ۱۰۴ متهم حقیقی و یک متهم حقوقی (تشکیلات گروهک منافقین) را دارد.

گزارش ایسنا از سیزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) را می‌خوانید:

در ابتدای این جلسه،  قاضی دهقانی گفت: از اولین روز دادگاه تا امروز جلسات متعددی برای رسیدگی به این پرونده  برگزار شده است. نظر به اتمام کیفرخواست،  در حال استماع شکایات شکات توسط وکلای آنها هستیم.

وی ضمن تسلیت شهادت  ریاست جمهوری و همراهان ایشان گفت: نکته ای که در این کیفرخواست مهم است،  مساله اتهاماتی است که در قالب کیفرخواست به یک سازمان وارد شده است که اساس آن لطمه زدن به انقلاب اسلامی است‌.

وی با اشاره به آیه "أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ..." گفت: أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ به معنای شدت عمل نیست، یعنی سخت بودن و محکم بودن و غیرقابل نفوذ بودن. أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ یعنی نگذارید در جامعه شما دشمن نفوذ کند.  نفوذ اصلی ترین دشمن ما از ابتدای انقلاب تا امروز است و  این پرونده و کیفرخواست واصله نظر به این که به دلیل یکی از اتهامات نفوذ در ارکان جمهوری اسلامی و نهادهای مرتبط با آن ایجاد شده است، در حال رسیدگی است و تا امروز ادامه دارد و تمام نمی شود.

وی افزود: همانطور که اهداف و تمرکز پلیس جنایی بین الملل مبارزه با تروریسم و استرداد مجرمین است،  این دادگاه مبادرت به صدور اعلان قرمز برای متهمان کرده است و شناسایی و ردیابی افراد مورد درخواست بعد از درخواست دادگاه و دادستان،  توسط پلیس جنایی بین الملل پذیرفته و اعلان قرمز برای آنها صادر شده است.

وی گفت: امروز به تمام کشورهای میزبان این متهمان اعلان میکنم با توجه به صدور اعلان قرمز، تحت تعقیب پلیس بین المللی هستند و هر نوع پنهان کردن آنها توسط دولت هایشان،  برخلاف منشوری است که با آن منشور به عضویت پلیس جنایی بین الملل درآمدند و می تواند تحت  تعقیب  قرار گیرند.

دهقانی با بیان اینکه اهداف پلیس بین‌الملل ایجاد امنیت عمومی در دنیا، مبارزه با تروریسم و تحت تعقیب قرار دادن مجرمین و استرداد آن‌ها است، گفت:  امروز به تمام کشورهایی که قوانین پلیس بین‌الملل را پذیرفته‌اند اعلام می‌کنیم با پلیس بین‌الملل همکاری و برای تامین امنیت مردم خود اقدام کنند.  هرگونه صدور اوراق شناسایی، هویت و یا تسهیل روادید متهمان این پرونده توسط دولت‌های میزبان خلاف قوانین پلیس بین‌الملل است.

در ادامه وکیل شکات با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که امکانی را فراهم کرده است تا جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین مورد رسیدگی قرار بگیرد. جنایت‌هایی که علیه ۱۷ هزار نفر ایرانی صورت گرفته است و باید ۱۷ هزار دادگاه در این رابطه تشکیل و ۱۷ هزار رای صادر شود. دادگاه باید هر مورد را به تفصیل بررسی کند.

قاضی در پاسخ به وکیل شکات گفت: دادگاه با صبر و حوصله با جنایت‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته رخ داده، رسیدگی می‌کند.

وکیل شکات افزود: تمام دنیا شاهد جلسات این دادگاه است. امروز می‌خواهم در مورد کشتارهای داعش‌گونه منافقین صحبت کنم.  این کشتارها هم ریشه حقوقی، هم ریشه سیاسی و اعتقادی دارد. کتاب‌هایی امروز به دادگاه ارائه شده که اسنادی مهم از اقاریر خود اعضای گروهک مجاهدین خلق نسبت به جنایاتی که انجام داده‌اند، در آنها آورده شده است. از جمله این کتاب‌ها نشریه مجاهد است.

در ادامه قاضی درخواست کرد که این کتاب‌ها صورت‌جلسه شوند.

وکیل شکات بعد از پخش شدن کلیپی از جنایات منافقین گفت:  این صحنه‌ها، تنها بخشی ازخوی درنده سازمان رجوی را نشان می دهد.

در ادامه حمیدرضا محمدی وکیل متهمان ردیف یکم تا بیستم  گفت: از ابتدای قرائت کیفرخواست موضوعاتی خارج از کیفرخواست در رابطه با متهمان بیان می‌شود. در جلسه گذشته یکی از کارشناسان موکلان بنده را مُلحد خطاب کردند. در صورتی که موکلان بنده حداقل در ظاهر اسلام را قبول دارند؛ در طول دادگاه به وکلای متهمان اجازه صحبت داده شود.

قاضی دادگاه در پاسخ به وکیل متهم گفت: در ادامه به وکلای متهمان اجازه صحبت دادگاه می‌شود. زمانی که کارشناسی به دادگاه دعوت می‌شود فقط نظر کارشناسی خود را مطرح می‌کند و بعد از آن به وکلا اجازه دفاع داده می‌شود؛ نظر کارشناسی با نظر دادگاه متفاوت است.

قاضی دهقانی گفت: ما در حال استماع شکایات شکات و  وکلای آنها هستیم و بعد از آن نوبت پرسش از متهمان و وکلای آنها می رسد.  هر نوع اعتراض شما غیرقابل وارد است ولی اگر اعتراضی داشتید  به اعتراضتان گوش داده می شود.

محمدی گفت: ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد و ما هنوز نتوانستیم دفاع کنیم.

قاضی دهقانی گفت: شما برای دفاع فرصت دارید و به موقع دفاع خواهید کرد.

در ادامه جلسه دادگاه، وکیل شکات مجددا با حضور در جایگاه در ادامه دفاعیاتش گفت: سازمانی که خود را مجاهد خلق معرفی می‌کند تا کنون هیچ اقدامی در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی و داعش انجام نداده است.

در ادامه جلسه دادگاه  حجت الاسلام صداقت کارشناس مسائل اعتقادی با حضور در جایگاه گفت: ما خشونت غیرعادی را در اعمال اعضای سازمان مجاهدین خلق می‌بینیم. این سازمان در مقاطع گوناگون رفتار و اعمالی داشته که خشونت در آنها مشاهده می‌شود و باید بررسی کنیم که منشا این خشونت کجاست.

وی ادامه داد: کتاب «شناخت» کتاب اول ایدئولوژیک این سازمان است؛ این کتاب مجموعه سخنرانی «مسعود رجوی» در دانشگاه تهران بعد از پیروزی انقلاب است و هر فردی که عضو این سازمان می‌شد باید این کتاب را مطالعه می‌کرد. این کتاب عنوان می‌کند خدایی که ما قبول داریم یک خدای مادی است. ما با توجه به کتاب‌های خودِ همین سازمان مبانی فکری آنها را بررسی می‌کنیم.

این کارشناس مسائل اعتقادی ادامه داد: کارهای این گروهک را تنها می‌توان با کارهای داعش مقایسه کرد؛ «مریم رجوی» صراحتا اعلام کرده است که ما خدای آخوندها را قبول نداریم. اعضای این گروهک در زمان پیروزی انقلاب خودشان را به علمایی مانند آیت‌الله طالقانی منتسب می‌کردند. چرا آن زمان اعلام نمی‌کردند که خدای آیت‌الله طالقانی را قبول ندارند؟

وی افزود: حسین احمدی روحانی از سران سازمان بود که در اظهارات این فرد آمده است که "آنچه را که سازمان به عنوان ایدئولوژی اسلامی موردنظر داشت، دارای ویژگی‌هایی بود که در جریان رشد و اصلاح تکامل خود بیانگر طرز تفکر و عقیده خاصی در اسلام است و در حقیقت با اسلامی که از سوی فقهای برجسته اسلام معرفی می‌شود، تفاوت اساسی دارد." در جای دیگر حسین احمدی روحانی می‌گوید که " اسلام و حقیقت آن بعد از دوران صدر اسلام دچار انحرافات اساسی شده است"

صداقت گفت: مریم قجر ازدواجی می‌کند که در آن موارد اسلامی در آن رعایت نشده است. آیا این گروهک اسلامی جدیدی معرفی کرده‌اند؟

صداقت ادامه داد: سازمان مجاهدین در رابطه با غیبت حضرت مهدی (عج) صحبتی نکرده لذا به آن اعتقادی نداشته و موضوع معاد را جسمانی می‌داند. استفاده از متون کمونیستی در سازمان متداول بوده است به گونه‌ای که کتاب‌های «چهار مقاله فلسفی مائو»، «ماتریالیسم دیالکتیک»، «ماتریالیسم تاریخی استالین» و «ژئوپلیتیک گرسنگی دوکاسترو» و کتاب «اقتصاد» نوشته پورهمایون از کتب اصلی این سازمان بودند. کتاب شناخت پیاده شده سخنرانی مسعود رجوی در دانشگاه تهران است و در دو سوم این کتاب به توضیح «ماتریالیسم دیالکتیک» و «ماتریالیسم تاریخی» پرداخته شده است. افرادی که در این سخنرانی‌ها شرکت داشتند از سران رده بالای سازمان بودند و این سخنرانی‌ها نشان می‌دهد که اعضای سازمان به خدا اعتقاد نداشتند.


وی افزود: در کتاب «تبیین جهان» به کرات نام خدا آورده شده و در این کتاب آمده است که ما به جهان سه عنصری اعتقاد داریم که جزو اعتقادات ماتریالیسم است.

این کارشناس در رابطه با اقدامات همراه با خشونت گروهک مجاهدین خلق گفت: اعضای این سازمان پوست یک انسان را می‌کنند و به وحشیانه‌ترین حالت ممکن سلاخی می‌کنند و اسم این کار را مهندسی می‌گذارند! اسم واحد شکنجه را  واحد مهندسی  می‌گذارند؛ همانند ساواک که یک واحد مخصوص شکنجه داشت آن‌ها واحدی به نام مهندسی داشتند.

صداقت ادامه داد: برخی از افراد را به جرم مذهبی بودن و یا داشتن محاسن می‌کشتند. ۱۷ هزار نفر کشته شده‌اند و صدها هزار نفر دیگر را در عراق به کمک صدام کشته‌اند.


این کارشناس مسائل اعتقادی اظهار کرد: جهان‌بینی این گروهک یک جهان‌بینی ماتریالیسمی است. مبنای اخلاق ماتریالیسمی نفع‌محور و منفعت‌نگر است و حرمت ذاتی برای انسان قائل نیست.

در ادامه دادگاه یک ویدئو از جنایت‌های فجیع سازمان منافقین با سربازان وطن که در اسارت آنها در عراق بودند، پخش شد.

صداقت با بیان اینکه آنها به سران خود همچون «شریف واقفی» نیز رحم نکرده‌اند و وحشیانه او را کشتند، سوزاندند و تکه تکه کردند، گفت: بدون مجاهدت رزمندگان معلوم نبود آنها که به خودشان رحم نکردند چه جنایت‌هایی علیه مردم ما انجام می‌دادند.


صداقت با بیان اینکه اینها مبانی فکری ماتریالیسمی داشتند که اخلاق ماتریالیسمی نیز پیدا کردند، گفت: همان کاری را کردند که استالین کرد.

وی در ادامه با ذکر مثالی از «نهرو» در مورد کشورهایی که اخلاق ماتریالیسمی دارند، گفت: گاندی به من گفت قبل از سفر به لندن فکر می‌کردم آنها فقط با ما هندی‌ها و جهان سومی‌ها مثل حیوان رفتار می‌کنند اما وقتی به آنجا رفتم دیدم مردم آنجا هم اگر در مقابل کارتل‌ها قرار بگیرند با آنها نیز چنین رفتاری می‌کنند.

وی در ادامه گفت: «عبدالرضا نیک‌بین» از بنیان‌گذاران مجاهدین خلق و هسته اولیه آن قبل از وفات مصاحبه می‌کند و می‌گوید: « تغییر ایدئولوژی سازمان نتیجه یک بحران اخلاقی بود که مجاهدین دچار آن شدند، انسان باید برای خود یک چارچوب اخلاقی داشته باشد اگر انسانی فاقد این باشد دچار بحران می‌شود و توان درک پیچیدگی‌های مسائل اجتماعی را از دست می‌دهد چون نمی‌تواند این ناتوانی را پر کند ممکن است به جنایت منتهی شود». دقیقا نیک‌بین عنوان می‌کند که چه اتفاقاتی رخ داده است که سازمان مجاهدین دست به جنایت زدند.

صداقت با بیان اینکه مجاهدین «ماکیاولیسم» بودند و نتیجه ترکیب ماکیاولیسم و ماتریالیسم، فجایعی می‌شود که توسط مجاهدین انجام شده است، گفت: در تاریخ ۱۵۰  و ۲۰۰ سال گذشته می‌بینیم استعمار خصوصاً انگلستان فرقه‌هایی را در عالم اسلام ایجاد کرد که اولین فرقه آن وهابیت در اهل تسنن بود؛ در شیعه نیز در کشورمان با شیوه‌هایی همچون بابیت و بهائیت ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه وجه مشترکی بین این چند فرقه خاص که استعمار ایجاد کرد وجود دارد، گفت: این فرقه‌ها هم ماتریالیسمی و هم خشن هستند یعنی در جنبه نظری، مادی‌گرا و در عمل خشن هستند.

صداقت با طرح این سوال که چرا استعمار اقدام به تشکیل این فرقه‌ها کرده است، گفت: یکی از دلایل آن نشان دادن چهره خشن از دین و نامعقول از دین بود. «محمد بن عبدالوهاب» معتقد بود که کسی که انکار کند خدا جسم است افترا به خدا بسته و بدعت بر او گذاشته است.

وی گفت: از دل وهابیت داعش پیدا شد، داعش به صورت رسمی زاییده وهابیت است آنها خود را وهابی اصیل می‌دانند که جنایات آنها را در این سال‌ها شاهد هستیم.

صداقت گفت: بابیت توسط «علی‌محمد باب»، ایجاد شد و این فرد خود را خدا معرفی کرد.

وی گفت: پس از آن «حسینعلی نوری» بهاییت را ایجاد کرد و به جایی رسید که ادعای خدایی کرد.

در ادامه یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق  (منافقین) که از سازمان جدا شده بود، گفت: در مورد وحشت آفرینی و ترور و خشونت در سازمان منافقین باید بگویم که  نه منحصر به جمهوری اسلامی است و نه منحصر به یک مقطع خاص می‌شد.

وی که حدود ۲۲ سال در سازمان منافقین بوده است، گفت: آنها در اوایل انقلاب از خشونت استفاده میکردند. ابتدا با لشکرکشی خیابانی کار را شروع کردند و  به همین دلیل تز مسعود رجوی این بود اگر هواداران آرام بیایند و آرم بروند، همان موقع دیده می شوند اما اگر کسی را کتک و آتش بزنند،   تا ده روز دیگر هم اگر کسی از آنجا رد شود می دانند که  نیروهای مجاهدین آنجا بودند و قدرت  را بیشتر نشان می دهد.

وی گفت: آنها فکر میکردند با وحشت آفرینی و خشونت  خود را بیشتر نشان می دهند و انسان های بیشتری از انقلاب را تلف میکنند.  وقتی مسعود رجوی راه به جایی نبرد  شروع به ترور کرد و این کار را از انقلاب شوروی گرفته بود. این موضوع همیشه در ذهن مسعود رجوی باقی مانده  بود که باید قدرت را به هر طریقی با خشونت  ادامه دهد.

وی افزود: بارها با مسعود رجوی مشاجره داشتم. مسئولیت های مختلفی در یگان ها و ستادهای اجتماعی در سازمان داشتم. بعد از اینکه ایران را  ترک کردند، صدام زیر بال و پر آنها را  گرفت.  زمینه خشونت آنها منحصر به جمهوری اسلامی نمی شد و سودش را صدام حسین میبرد. تز خود مسعود رجوی بود که خشونت هوادار می آورد و قدرت را تثبیت میکند.

وی ادامه داد: آنها خمپاره ها را به دو نیم کرده  و پبچ میکردند که ضریب خطایش بیشتر میشد و ممکن بود مردم عادی بمیرند و مسعود رجوی  می‌گفت مهم نیست ما می‌خواهیم‌ جمهوری اسلامی که  چهره مدنی می گیرد را  به هم بزنیم و گشت‌ها مردم را بزنند و ببندند.

وی که چهره‌اش مشخص نبود و فقط صدایش در دادگاه پخش می‌شد، گفت: مدت ۷ ماه زمانی که به من شک داشتند در زندان بودم و شکنجه ام‌ می‌کردند مانند کشیدن ناخن و سوراخ کردن دندان با دریل. با دریل دندانم را سوراخ کردند و  سیم می‌کردند تا  به عصب‌ها بخورد و اعتراف کنم که  از اول مامور جمهوری اسلامی بودم.  مسعود رجوی در سال ۷۳  بین اعضای خودش به تعدادی شک کرده بود و من تنها نبودم.  حتی زندان‌های انفرادی ساخته بود و توالت‌های کوچک را زندان کرده بود و ما را سر و ته می‌کرد و ادرار می‌کردند و سیم بسته شده به گردنمان را شل می‌کرد تا غذایی را که روی توالت ریخته بودند به سرمان برسد و بخوریم.  مسعود رجوی خیلی از نیروهای خودش را می‌کشت و صحنه سازی می‌کرد که خودشان مردند. مثلا جنازه را در ماشین می‌گذاشت  و می‌گفت که ماشینش چپ کرده است. بهانه‌ای برای کشتن‌ها پیدا می‌کرد و لی ما را نمی توانست زیرا دلیلی نداشت و در اشرف   زندانی بودیم.

وی ادامه داد:  مسعود رجوی می‌گفت زندان‌های اروپا مثل هتل است، آنجا بروید، ما بهترین وکیل را برایتان می‌گیریم.

وی در پاسخ به این سوال قاضی که چطور تورا رها کردند و  اظهاری نکردی؟ گفت: بهانه ای درست کردند و دو بار اعترافات الکی کردم ولی فهمیدند و دوباره شکنجه ها را  ادامه دادند. بعد از اتمام شکنجه‌ها مسعود رجوی گفت ۷ ماه شما را تست کردیم و چون کاری نکرده بودید  کارتان را ادامه دهید.

وی در پاسخ به این سوال قاضی که  به رویه سابق برگشتید؟  گفت:  خیر کارهای دیگر را انجام میدادم و سازمان نه اعتماد سابق را داشت و نه در جمع ما را  قرار میداد و کارهای فردی می‌داد. ما بعد از آزادی یکسری نامه امضا کردیم که مشکلی نداریم و حق است که انها به همه شک کنند.

وی گفت: من چیزی برای اعتراف نداشتم. وقتی اعتراف ساختگی می‌کردم در سلول انفرادی می انداختند و بعد بررسی می کردند و میگفتند ما را فریب دادی و با  دمپایی و ریختن آب یخ شکنجه می دادند و  نمی‌گذاشتند بخوابیم. ناخن‌ها را به صندلی می بستند و با چکش خاصی  ضربه‌های متعددی به ناخن میزدند  و ناخن می‌افتاد یا قابلمه مسی در سرم نگه می داشتند و در توالت بودم و شلنگ می گرفتند و مدت‌ها این کار را می‌کردند و  بیشتر اعصاب خردکن بود. فقط به این جهت که به من و تعدادی شک کردند.

وی افزود: در خارج از کشور به اعضای جدا شده مثل من در فرانسه و آلمان و هلند حمله کردند و می خواستند مرا بکشند. خشونت و زدن بخشی از سیاستشان بود که اعضای جدا شده سکوت کنند و اگر بتوانند کسی را که کتک زدند و سکوت کرده پیروزی بیشتری است تا او را بکشند.

وی گفت:  آنها حتی علیه خود این دادگاه در سیمای نفاق بنرهایی را آتش می‌زنند و می‌گویند این هم جواب ما به دادگاه. حتی گروه‌هایی مثل جیش الظلم را به عنوان ارتش عدالت نام می‌برند و از آنها تعریف می‌کنند.

صداقت کارشناس مسایل اعتقادی در ادامه  بیان کرد: مبانی فکری گروهک مُلحد رجوی ماتریالیسمی است. «فاطمه فرشچیان» یکی از سران سازمان در کتاب «سازمان مجاهدین خلق پیدایی تا فرجام» با استنادات خود مسعود رجوی را این گونه تقدیس می‌کند: «خدا را سپاس که تو را شناختم و گرنه به گفته پیامبر اگر امام زمان خود را نمی‌شناختم در جاهلیت مرده بودم».

وی ادامه داد: در صفحه ۱۶ نشریه مجاهد شماره ۲۵۰ که ارگان رسمی سازمان مجاهدین خلق است، زیارتنامه‌ای با این عبارت «السلام علیک یا مسعود، السلام علیک یا مریم، السلام علیک یا وارث امیرالمومنین، السلام علیک یا فاطمه الزهرا» چاپ شده است.

قاضی بیان کرد: یعنی زیارت وارث که برای خاص امامان معصومه است برای مسعود رجوی و مریم رجوی چاپ شده است؟

صداقت در پاسخ گفت: بله ما با چنین افرادی طرف هستیم که مسعود رجوی را به امامت زمان کشانده بودند.

وی در ادامه گفت: به‌طور کلی می‌خواهم بگویم فرقه رجویه دقیقاً شباهت به فرقه‌های ساخته شده توسط استعمار دارد.

قاضی در ادامه گفت: آیا شما معتقدید که اشتراکات رفتاری و اعتقادی میان این فِرَق وجود دارد؟ صداقت گفت: این فرقه‌ها به لحاظ اعتقادی مبانی نظری ماتریالیسمی و از نظر مبانی عملی خشونت را سرلوحه خود قرار دادند.

وی بیان کرد: وحشی‌ترین گروهی که در این سال‌ها در دنیا شکل گرفت داعش بود، مریم رجوی به صراحت می‌گوید ما و داعش یک حقیقت مشترک هستیم که در کلیپی که در ادامه پخش می‌شود شاهد این موضوع خواهیم بود.

در ادامه وکیل شکات گفت: سازمان مجاهدین خلق یک سازمان تروریستی است و گروهک‌های تروریستی در جوامع بین‌المللی منفور هستند. حتی کشورهای غربی و آمریکا قوانینی در مقابله با تروریسم وضع کرده است.

وی در ادامه در بحث تبیین موضوع تروریسم گفت: در کیفرخواست صادره متهم ردیف اول گروهک تروریستی منافقین ذکر شده است. به نظر می‌رسد تبیین ماهیت تروریستی این گروهک و اینکه گروهک مذبور با توجه به مبانی نظری موضع‌گیری‌ها، اقدامات و اعمال مجرمانه مرتکب شده و مصداق گروه مجرمانه تروریستی است، امری ضروری است.

وی گفت: باید ابتدا مفهوم تروریسم در حقوق بین‌الملل و داخلی مورد واکاوی قرار گیرد و سپس با بررسی مبانی فکری و ایدئولوژیک گروهک منافقین و همچنین جنایات و اقدامات تروریستی گروهک مزبور و تطبیق آن با مفهوم تروریسم به تبیین ماهیت تروریستی گروهک منافقین بپردازیم. موارد متعددی از جنایات و اقدامات تروریستی وجود دارد که توسط اعضای گروهک مزبور انجام گرفته است و گروهک در نشریه منتسب به خود با عنوان نشریه مجاهد مسئولیت آن را پذیرفته است. علی رغم اینکه متاسفانه در کیفرخواست ذکر نشده است یکی از تقاضاها این است که تحقیقاتی انجام شده و این موضوع گنجانده شود.

در ادامه قاضی گفت: کیفرخواست مملو از استنادات به نشریه مجاهد است.

وکیل شکات ادامه داد: با نگاهی به اسناد بین‌المللی و همچنین موضع‌گیری‌های سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌توان دریافت که مراجع مذکور صرفاً گروه‌های داعش و القاعده را به عنوان تروریسم شناخته و تمهیدات حقوقی خود را معطوف به گروه‌های مزبور کرده‌اند. این در حالی است که با کمی مداقه در مورد نوع جنایات گروهک منافقین می‌توان گفت که ریشه‌های اعتقادی و ایدئولوژیکی منافقین با بابیت و بهائیت همسان است.

این وکیل بیان کرد: ایدئولوژی و تفکر وهابیت و تکفیری در منافقین موجب شده است تا جنایاتی داعش گونه علیه شهروندان ایرانی و حتی در مواردی علیه شهروندان دیگر کشورها همچون مردم عراق انجام دهند.

وی افزود: همانگونه که در ابتدای لایحه اعلام شد اثبات تروریستی بودن گروهک منافقین مستلزم آن است که به بررسی مفهوم تروریسم در حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی و در مرحله بعد با توجه به نوع اقدامات گروهک مذبور به تطبیق مفهوم تروریسم بر این گروه و تبیین ماهیت تروریستی بپردازیم.

وکیل شکات گفت: با استناد به موازین حاکم بر حقوق بین‌الملل می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر تعریف واحدی از مفهوم تروریسم در عرصه بین‌المللی وجود ندارد. اسناد بین‌المللی منطقه‌ای به تناسب در مواردی به تعاریف تروریسم پرداختند که تروریسم را شامل اعمال مجرمانه‌ای دانستند که همراه با ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بوده و قصد آن در اغلب موارد بی‌ثبات‌سازی در ساختارهای سیاسی و اجتماعی است؛ از جمله آن می‌توان به کنوانسیون پیشگیری و مقابله با تروریسم، سازمان وحدت آفریقا، کنوانسیون سازمان کنفرانس اسلامی در مورد مقابله با تروریسم بین‌المللی، معاهده همکاری میان کشورهای مشترک‌المنافع در مقابله با تروریسم، کنوانسیون شورای همکاری خلیج فارس، کنوانسیون مربوط به مقابله با تروریسم در آفریقای مرکزی اشاره کنیم.

در ادامه کوشکی کارشناس مسائل امور بین‌الملل با حضور  در جایگاه  گفت: نشریه «مجاهد» به‌عنوان ارگان رسمی سازمان جزو مستندات است اما روندی که این نشریه طی کرده است را با توجه به پژوهشی که داشته‌ام باید توضیح دهم.

وی گفت: نشریه مجاهد متعلق به سازمان مجاهدین از سال ۵۸ آغاز به فعالیت کرد و این نشریه به عنوان اقاریر صریح متهم حقوقی قابل استناد است و مسعود رجوی در آن اشاره می‌کند که فاز نظامی سازمان از سوم خرداد ۶۰ آغاز شده و تا سال ۶۱ طول کشیده است.

کوشکی  ادامه داد: مسعود رجوی در این نشریه اعلام کرده است که اول شاه مهره‌ها را مورد هدف و بعد از آن تنه سرکوب‌گر (سرانگشتان رژیم) را مورد هدف قرار دادیم.

وی گفت: رجوی اشاره می‌کند در شهریور سال ۶۱ حدود ۶۰۰ نفر را به تعبیر خودش به هلاکت رسانده‌اند. همچنین در شماره ۱۳۴ این نشریه می‌گوید از آغاز مرحله دوم مقاومت تا کنون بیش از هزار تن از ایادی رژیم نابود شدند که ۲۸ نفر از سپاه پاسداران بودند. اغلب افرادی که ترور شدند از مردم عادی جامعه بودند. سازمان در نشریه خودش روش‌های مختلف خشونت را آموزش و ترویج می‌دهد. به عنوان مثال در شماره ۱۳۷ نشریه روش عملیات کمین در جنگل را آموزش می‌دهد و عنوان می‌کند با همین روش در مهرماه سال ۶۱ فرمانده ژاندارمری استان مازنداران را در جاده کیاسر به ساری ترور کردیم.

در این زمان قاضی دهقانی گفت جلسه بعدی دادگاه صبح روز سه شنبه ۲۲ خردادماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها: