شناسهٔ خبر: 66890657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

مهدی رحمانیان در گفت‌وگو با «فردا»:

شرایط رقابت در انتخابات برای همه یکسان است | اصلاح‌طلبان چاره دیگری جز ثبتنام ندارند

فعال مطبوعاتی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان چهره‌هایی را که فکر می‌کنند می‌توانند از پس رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بربیایند و به صحنه بیاورند؛ بقیه مسائل را به بعد از اعلام اسامی تأییدصلاحیت شدگان موکول کنند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - فضای سیاسی کشور کم کم در حال آماده شدن برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری است. چندین نفر از شخصیت های اصولگرا تصمیم خود را برای ورود به این عرصه رسما اعلام کردند اما اصلاح طلبان مشغول طراحی نحوه ورود هستند. رادیکال های اصلاحات با محوریت آذر منصوری معتقدند همچون انتخابات 98، 1400 و 1402 برای ورود به عرصه انتخابات 8 تیرماه باید شرط گذاشت و بعد نامزدهای مدنظر را روانه ستاد انتخابات ریاست جمهوری کرد اما عقلای اصلاحات همچون بهزاد نبوی بر این باورند که ابتدا شخصیت های اصلاح طلب ثبت نام کنند و بعد از اعلام نظرات شورای نگهبان وقت هست که استراتژی انتخاباتی طراحی شود.

مهدی رحمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: یک جریان سیاسی حتما باید در صحنه انتخابات حضور پیدا کند، بدون آنکه به نتیجه بیاندیشد که نامزد منتسب به این جریان رأی می آورد یا خیر. البته این مشروط به آن است که کاندیدایی از جریان سیاسی در صحنه انتخابات حاضر باشد.

وی افزود: یک جریان سیاسی باید بتواند خودش کاندیدای موردنظرش را انتخاب و به صحنه رقابت بفرستد، نه آنکه کاندیدایی را به او تحمیل کنند و بگویند «فلانی کاندیدای شماست». اگر اصلاح طلبان این اجازه را پیدا کنند که نماینده خودشان را در صحنه انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند، حتما باید در عرصه انتخابات فعال شوند.

این فعال مطبوعاتی اصلاح طلب با بیان اینکه انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری تفاوت هایی دارد، یادآور شد: موضوع پیش ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم عملا جریان های سیاسی به ویژه اصلاحات را آچمز کرد، به این معنا که باید حرکت می کردند اما هیچ طراحی مناسبی برای حرکت و کنش سیاسی با شرایط جدید نداشتند.

وی افزود: حالا برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم همه دچار بهت هستند، هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان چون هیچ کسی پیش بینی نمی کرد چنین اتفاقی بیفتد. الان هم فرصت زیادی به زمان ثبت نام نامزدها نمانده که بنشینند و تحلیل کنند چه کسی بیاید، چه کسی نیاید؛ چه کسی به تدریج مطرح و شناسانده شود. شرایط تقریبا برای همه یکسان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اصلاح طلبان باید در صحنه انتخابات ریاست جمهوری باشند و حتما نیز باید کاندیداهای اصلاح طلب ثبتنام کنند، گفت: کسی دائم به امامزاده می رفت و دعا می کرد در قرعه کشی بانک برنده شود، نهایتا کسی به خواب او آمد و گفت «اول برو در بانک حساب باز کن». اصلاح طلبان چاره دیگری جز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ندارند چون اصلا فرصت برای رایزنی هم نیست.

وی افزود: البته اصولگرا خیال شان برای انتخاب نامزد ارحج و اصلح راحت تر است اما برای اصلاح طلبان چنین فضایی مهیا نیست و نمی دانند چه خواهد شد. معتقدم اصلاح طلبان چهره هایی را که فکر می کنند می توانند از پس رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بربیایند و به صحنه بیاورند؛ بقیه مسائل را به بعد از اعلام اسامی تأییدصلاحیت شدگان موکول کنند.

نظر شما