شناسهٔ خبر: 66889705 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دیگ جوشان منطقه به سرحد انفجار می‌رسد؟

۲۳۴ روز پس از طوفان‌الاقصی، تحولاتی درزمینه موضوع فلسطین در حال وقوع است که می‌تواند آینده بحران غزه را به جد تحت تأثیر قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، این رخدادها  حول دو محور می‌چرخد؛ تداوم جنایات اشغالگران که افکار عمومی را به‌شدت نگران کرده و دوم، افزایش تنش مرزی میان مصر و صهیونیست‌ها که می‌تواند پای قاهره را هم به درگیری کشانده و دیگ جوشان منطقه را به سر حد انفجار برساند.

در تشریح این وضعیت باید گفت با وجود مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی و حتی دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم اسرائیل برای پایان دادن به عملیات نظامی در رفح، اما جنایات در مسیر نسل‌کشی فلسطینیان همچنان ادامه دارد. روز گذشته ارتش اشغالگر با بی‌پروایی کامل و عبور از تمام خط قرمزها و به تمسخر و پوزخند گرفتن اصول حقوق بشری حتی به محل تجمع پناهجویان هم رحم نکرده و چادرها و مراکز اسکان آوارگان را زیر آتش گرفت. شبکه الجزیره گزارش داد در نتیجه بمباران اردوگاه آوارگان در نزدیکی انبارهای آژانس «آنروا» در شمال غرب رفح توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بیش از ۵۰فلسطینی شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. براساس اعلام این شبکه خبری، جنگنده‌های اسرائیلی بیش از هشت موشک به سمت چادرها شلیک کردند. 

واکنش‌های گسترده
جنایت هولناک اخیر، باوجود ادعای اشغالگران مبنی بر امن بودن این منطقه اتفاق افتاد. رژیم در حرکتی جنون‌آمیز با شلیک چند موشک سنگین و قدرتمند، منطقه‌ای را هدف قرار داد که بیش از ۱۰۰هزار آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند. 

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای کاستن از انتقادات و توجیه این کشتار همانند همیشه به صحنه‌سازی رو آورده و مدعی شده در حمله به رفح، دو تن از مقامات حماس با نام «یاسین ربیعی» و «خالد نجار» را هدف گرفته، با این حال این اقدام واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است.

به‌طور نمونه دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد ارتش اشغالگر صهیونیستی در ۲۴ساعت گذشته بیش از ۱۰مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرده که بیش از ۱۹۰ فلسطینی شهید شدند. مسئولان نهاد دفاع شهری نوار غزه نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره حمله به شمال غرب شهر رفح را یک کشتار تمام‌عیار توصیف کردند. 

چرا کشتار در رفح مهم است؟
اقدام اشغالگران در بمباران محل اسکان آوارگان در رفح از چند جهت مهم و قابل ارزیابی به نظر می‌رسد. نخست اینکه چنین جنایتی پس از شکست‌های میدانی متعدد دشمن به وقوع پیوسته است. انهدام چهار تانک مرکاوا توسط رزمندگان مقاومت تنها در یک هفته اخیر، شلیک و اصابت چندین فروند موشک به تل‌آویو که روز یکشنبه صورت گرفت باوجود ادعای پاک‌سازی شمال غزه و وارد آوردن ضربات سخت به اشغالگران در عملیات‌های کمین، اوضاع تلخی برای صهیونیست‌ها در هشتمین ماه جنگ رقم زده است. در آخرین مورد نیز دو روز پیش، رزمندگان قسام در عملیاتی موفق شدند نظامیان اشغالگر را به داخل تونلی کشانده و پس از درگیری از فاصله صفر، نزدیک به ۱۹ تن را کشته، زخمی و یا به اسارت بگیرند، اقدامی که برای تل‌آویو غیرقابل تحمل به نظر می‌رسد.

در این مسیر باید جنایت اخیر را در گام نخست حرکت انتقامی جنون‌آمیز اشغالگران زخم‌خورده از شکست‌های پی در پی تعبیر کنیم. با این حال، در گام دوم باید توجه داشت حمله یاد شده کشتار تمام‌عیار در مناطقی است که تل‌آویو پیش‌تر آن‌ها را «امن» اعلام کرده بود! (۲۳تن از شهدا زن و کودک و افراد سالخورده بودند) مورد اخیر مسئله‌ سومی را به دنبال دارد و آن هم اثبات بی‌توجهی رژیم اشغالگر به اصول ابتدایی حقوق بشری جهانی است. همان‌گونه که گفته شد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه جمعه اخیر با صدور دستوری از اسرائیل خواست به عملیات نظامی در رفح پایان دهد. این حکم پس از آن صادر شد که آفریقای‌جنوبی در شکایتی تل‌آویو را به نسل‌کشی در غزه متهم کرد. باوجود صدور این حکم که برای اشغالگران الزام‌آور است اما این رژیم غاصب همچنان در مسیر جنایت به پیش می‌رود و هیچ‌کس و هیچ چیز هم جلودارش نیست.

آمریکا مسئول جنایت 
ادامه جنایات یک پیامد مهم هم برای رژیم دارد و آن هم فروپاشی پرستیژ بین‌المللی بزک‌کرده صهیونیست‌هاست که افزایش فشار دیپلماتیک بر اشغالگران را به دنبال خواهد داشت. پیرو این مسئله، در نخستین گام، روز گذشته احمد عطاف، وزیر خارجه الجزایر از قصد کشورش برای ارسال دوباره پرونده عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به شورای امنیت خبر داد. الجزایر پیش‌تر در اواخر فروردین‌ گذشته نیز پیشنویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود که به دلیل وتو آمریکا تصویب نشد. جنایات اشغالگران تا جایی بالا گرفته که حالا متحدان رژیم هم به دنبال روی‌گردانی و ترسیم خطوط با آن هستند. به‌طور نمونه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در واکنش به جنایت رفح، خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «حکم دیوان بین‌المللی دادگستری باید اجرا شود و شاهد باشیم اسرائیل آن‌چه از آن خواسته شده را انجام می‌دهد». 

چهار مورد گفته شده به نکته مهم دیگری ختم می‌شود؛ اینکه آمریکا مسئول تمام جنایات رخ داده در غزه است. این واقعیتی است که گروه‌های مقاومت هم به‌صراحت به آن اشاره دارند. جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی روز گذشته با صدور بیانیه‌هایی، جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در شهر رفح را که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی شد، نتیجه بی‌اعتنایی کامل به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی دانسته‌اند. در این بیانیه آمده است: ما، دولت آمریکا و جو بایدن را به‌طور ویژه مسئول این جنایت می‌دانیم، زیرا اگر حمایت‌های این کشور و چراغ سبز آن برای حمله

 به رفح با وجود حضور گسترده آوارگان در آنجا نبود، دشمن صهیونیستی نمی‌توانست چنین جنایتی را مرتکب شود.

بالا گرفتن تنش با مصر
اما رخدادهای اخیر و افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در شهر رفح و امتداد مرز مصر از یک منظر دیگر هم بسیار مهم است؛ بالا گرفتن احتمال درگیری میان تل‌آویو با قاهره. سرزمین مصر با جمعیت بیش از ۱۱۰میلیونی خود وزنه بزرگی در جهان اسلام محسوب می‌شود. با این حال، سرزمین فراعنه پس از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافق کمپ دیوید به دولتی منفعل در منطقه و بازیگری خنثی در موضوع فلسطین تبدیل شد.
این رویکرد حاکمان قاهره در جنگ هشت ماه اخیر غزه نیز به روشنی وجود داشته که این مسئله سبب انتقادهای بسیاری از دولت سیسی در درون و بیرون جغرافیای مصر شده است. با این حال، فارغ از این رویکرد رسمی، مردم مصر به روشنی نشان داده‌اند حامی سرسخت ملت فلسطین هستند.

ماجرای عبور سرباز مصری از موانع مرزی و تیراندازی وی به سوی دشمن که به هلاکت سه سرباز رژیم صهیونیستی منجر شد و یا حمله به گردشگران صهیونیست در مصر در اواخر مهر سال گذشته و کشته شدن ۶ صهیونیست ثابت می‌کند باوجود همه تلاش‌ها، دسیسه‌ها و تبلیغات، بدنه مردمی و افکار عمومی در این کشور مهم اسلامی با فلسطین همراه است. 

در این مسیر، روز گذشته پس از اعلام جنایت اخیر صهیونیست‌ها بار دیگر اخباری از درگیری مرزی و تبادل آتش میان نظامیان مصر و رژیم صهیونیستی منتشر شد. برخی خبرها حکایت از آن دارد که نظامیان مصری حاضر در مرز به صورت خودجوش اقدام به تیراندازی به سمت نظامیان تروریست اسرائیلی در غزه کردند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در بیان جزئیات حادثه دیروز گزارش داد: اتفاق بسیار غیرعادی و استثنایی میان ارتش‌های اسرائیل و مصر در گذرگاه رفح رخ داده است.

رسانه‌ صهیونیستی واللا هم مدعی کشته شدن دو مصری در جریان این تبادل آتش شده است. 

این اتفاق تنها چند ساعت پس از آن روی داد که جنبش حماس در بیانیه‌ای آورده بود: ما از همه طرف‌ها از جمله برادرمان در مصر می‌خواهیم به اسرائیل فشار بیاورند تا از رفح خارج شود. 

در حالی که بنا به دستور یگان نظارت نظامی رژیم صهیونیستی، رسانه‌های اسرائیلی از انتشار جزئیات حادثه منع شده‌اند اما به اعتقاد کارشناسان، حادثه اخیر در اوج بحران با مصر رخ می‌دهد و تبعات سیاسی مهمی به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما