شناسهٔ خبر: 66889232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نگاهی به ۲۹ سفر خارجی شهید آیت الله رئیسی

اقتصاد ایران: شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در مجموع ۳۳ ماه دوران ریاست‌جمهوریِ خود، ۲۹ سفر خارجی داشت؛ در این گزارش با جزئیات برنامه‌های این سفرها آشنا می‌شوید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عصر روز یکشنبه 30 اردیبهشت‌ماه بود که بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آرزبایجان شرقی و سایر همراهان در آن حضور داشتند، دچار سانحه شد. این حادثه بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی محصول مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، در حالی که آقای رئیسی برای افتتاح پالایشگاه تبریز عازم این شهر بود، رخ داد.

این حادثه منجر به شهادت تمامی سرنشینان بالگرد شد و هشتمین رئیس‌جمهورِ ایران به‌همراه وزیر خارجه‌ی دولت، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور و تیم پروازی به شهادت رسیدند.

به‌این ترتیب بود که دولت سیزدهم بعد از 33 ماه کار، رئیس و وزیر خارجه‌ی خود را از دست داد و طبق قانون باید انتخاباتِ زودهنگام برگزار و دولت چهاردهم منتخب مردم شود.

در این گزارش، نگاهی به 29 سفر خارجی رئیس‌جمهورِ شهید خواهیم انداخت:

دستاورد اولین سفر؛ عضویت دائمی ایران در شانگهای

آیت‌الله رئیسی 25 شهریور 1400 در اولین سفر خارجی خود عازم «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شد. سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، دیدار با رؤسای جمهور تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان و ترکمنستان و نخست‌وزیران پاکستان، ارمنستان و تاجیکستان اهم برنامه‌های رئیسی بود. امضای 8 سند همکاری در بخش‌های مختلف میان ایران و تاجیکستان و هم‌چنین حضور و سخنرانی در جمع مردم کولاب از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای با عضویت دائمی ایران در این سازمان موافقت شد. بر اساس این گزارش، ایران از سال 2005 که به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای پذیرفته شده بود، درخواست تبدیل عضویت داشت و این مهم در این سفر انجام گرفت.

رئیس‌جمهورِ شهید در حاشیه نشست سران شانگهای، در اجلاس پیمان امنیت دسته‌جمعی با موضوع افغانستان دیدگاه‌های ایران را تبیین کرد.

دیدار با سران «اکو» و انعقاد قرارداد سوآپ گازی در عشق‌آباد

ترکمنستان دومین مقصد خارجی رئیس‌جمهور کشورمان بود؛ شهید رئیسی 6 آذر 1400 در سفری دو روزه به‌منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو به عشق‌آباد رفت.

سخنرانی در اجلاس اکو، دیدار با رؤسای جمهور ترکمنستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و آذربایجان و گفت‌وگو با تجار و بازرگانان ایرانی در ترکمنستان توسط رئیسی در این سفر انجام گرفت.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

رئیسی در دیدار با مقامات منطقه‌ای گفت که ایران جایگاه ویژه‌ای برای همسایگان قائل است و توسعه روابط منطقه‌ای را دنبال می‌کند.

از موارد مهم این سفر، انعقاد قرارداد سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان بود. طبق این قرارداد که در حضور رئیسی و علی‌اف به امضا رسید، مقرر شد سالانه یک و نیم تا 2 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک کشورمان منتقل شود.

سومین سفر خارجی؛ دیدار با پوتین در مسکو

رئیس‌جمهور کشورمان 29 دی 1400 با هدف دیدار همتای روس خود تهران را به مقصد مسکو ترک کرد؛ سفری که در رسانه‌های جهانی بازتاب متعددی داشت. رئیسی در دیدار با پوتین گفته بود هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه نداریم و روابط ممتاز تهران-مسکو در تراز مناسبات راهبردی است و ارتقا نیز خواهد یافت.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

سخنرانی در مجلس دومای روسیه و دیدار با رئیس شورای مسلمانان روسیه، فعالان اقتصادی روسیه، ایرانیان مقیم و هم‌چنین گفت‌وگو و سخنرانی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو از برنامه‌های رئیس‌جمهور بود. در جریان حضور رئیسی در دانشگاه ملی مسکو، دکترای افتخاری این دانشگاه به آیت‌الله رئیسی اعطا شد.

سفر به قطر بعد از 11 سال

رئیسی 2 اسفند 1400 عازم دوحه شد؛ سفری که بعد از 11 سال در قامت ریاست جمهوری اسلامی ایران به قطر انجام می‌گرفت. امیر قطر در اقدامی معنادار، شخصا در فرودگاه حاضر شد و به استقبال رئیس‌جمهور ایران رفت؛ این اقدام از اهمیت ویژه به میهمان حکایت می‌کند.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

دیدار با امیر و نخست‌وزیر قطر و ترینیداد و توباگو، حضور و سخنرانی در مجمع اوپک گازی، امضای 14 سند همکاری بین دو کشور، دیدار با ایرانیان مقیم، نشست تخصصی با تجار و فعالان اقتصادی قطری و ایرانی، امضای تفاهم‌نامه با ونزوئلا، ملاقات با همتای الجزایری و گینه استوایی و موزامبیک از برنامه‌های این سفر دو روزه بود.

شهید رئیسی در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) یا اوپک گازی حضور یافت و سخنرانی کرد. «مجمع کشورهای صادرکننده گاز با پیشنهاد ایران و در سال 1387 تأسیس شد و ایران، روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و ترینیداد و توباگو در آن عضویت دارند.»

استقبال از رئیسی در قصر العلم مسقط

رئیسی 2 خرداد 1401 سفری یک‌روزه به عمان داشت؛ دیدار و گفت‌وگو با سلطان عمان، معاون نخست‌وزیر عمان، تجار و فعالان اقتصادی و ایرانیان مقیم عمان از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به عمان بود.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

در جریان این سفر 12 سند همکاری در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی میان مقامات دو کشور به امضا رسید.

حضور دوباره در ترکمنستان؛ سخنرانی اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر

رئیسی 9 تیر 1401 در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در ترکمنستان شرکت کرد و در دیدار با همتای ترکمنستانی خود گفت روابط تهران و عشق‌آباد بر اساس اعتماد متقابل به سرعت در حال گسترش است و آمادگی داریم ظرفیت سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان را از مسیر کشورمان افزایش دهیم.

سخنرانی در اجلاس شانگهای و امضای 17 سند همکاری با ازبکستان

رئیسی 24 شهریورماه 1401 برای حضور در اجلاس سران شانگهای به ازبکستان رفت؛ رئیس‌جمهور در حاشیه بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای همچنین با مقامات عالی ازبکستان، قزقیزستان، تاجیکستان، پاکستان، روسیه، بلاروس، چین، هند، ترکیه و دبیرکل این سازمان گفت‌وگو کرد.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

از نکات قابل توجه این سفر امضای 17 سند میان ایران و ازبکستان در موضوعات افزایش همکاری در عرصه‌های کشاورزی، انرژی، گمرک، ورزشی، علمی، فناوری و نوآوری، تبادلات فرهنگی، همکاری بهداشت و درمان، عملیاتی‌سازی حمل و نقل بین‌المللی از طریق بندر چابهار، همکاری‌های محیط زیستی، توسعه صنعت گردشگری و تسهیل صدور روادید برای تجار، اعضای محافل علمی و گروه‌های توریستی بود.

سفر به نیویورک و  حضور متفاوت در سازمان ملل متحد

شهید رئیسی 28 شهریور 1401 به‌منظور شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد. دیدار با رؤسای جمهور فرانسه، بولیوی، سوییس، فنلاند، صربستان، زیمبابوه و نخست‌وزیران پاکستان، عراق، لبنان، ژاپن و ارمنستان از برنامه‌های وی بود. شهید رئیسی هم‌چنین با دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای اروپا، رهبران ادیان الهی، متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکایی، مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی و ایرانیان مقیم گفت‌وگو داشت.

یکی از اقداماتی که در رسانه‌های جهان با واکنش‌های زیادی مواجه شد، بالا بردن تصویر شهید قاسم سلیمانی در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل توسط شهید رئیسی بود.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

او در صحن سازمان ملل به ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت جنایت رئیس جمهور سابق آمریکا در ترور فرمانده مبارزه با تروریسم را از طریق دادگاه عادلانه دنبال خواهیم کرد.

حضور در اجلاس سیکا

رئیس‌جمهور 20 مهرماه 1401 به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرد تا در اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس سیکا شرکت کند.

رئیسی ضمن سخنرانی در این اجلاس، با امیر قطر و رئیس جمهور آذربایجان دیدار داشت.

دهمین سفر؛ حضور در چین

رئیس‌جمهور کشورمان دوشنبه 24 بهمن 1401 در سفری دوروزه به چین سفر کرد و در کاخ کنگره ملی این کشور توسط شی‌جین‌پینگ مورد استقبال رسمی قرار گرفت. چینی‌ها به‌افتخار حضور رئیسی 21 گلوله توپ شلیک کردند.

دیدار با نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی چین، حضور و سخنرانی در دانشگاه پکن، ملاقات با نمایندگان ابرشرکت‌های چینی، کفت گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان از جمله برنامه‌های این سفر بود.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

شهید رئیسی در پکن آمادگی ایران برای طرح کمربند-راه را اعلام کرد و گفت ایران و چین دوستان در دوران سختی هستند.

رئیس‌جمهور چین به همتای ایرانی خود گفت به توسعه روابط با شما قاطعانه معتقد هستیم. در جریان حضور رئیس‌جمهور شهید کشورمان در دانشگاه پکن، عنوان استاد افتخاری این دانشگاه به وی اعطا شد.

در جریان آن سفر، 20 سند همکاری در زمینه‌های مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی میان مقامات عالی ایران و چین به امضا رسید.

دمشق؛ مقصد بعدی سفر آیت‌الله رئیسی

رئیس‌جمهور شهید 13 اردیبهشت 1402 عازم سوریه شد؛ سفری دوروزه که بعد از 13 سال و بعد از جنگ داعش و تروریست‌ها در منطقه، در کسوت مقام رئیس‌جمهورِ ایران به این کشور انجام می‌پذیرفت.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

دیدار با بشار اسد، امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت به‌همراه 14 سند، گفت‌وگو با فرماندهان مقاومت، ملاقات با نخست‌وزیر سوریه، زیارت و سخنرانی در حرم حضرت زینب(س)، زیارت حرم حضرت رقیه(س) و دیدار با ایرانیان مقیم  از جمله دیدارهای این سفر بود.

سفر به اندونزی؛

آیت‌الله رئیسی 2 خرداد 1402 به اندونزی سفر کرد. اندونزی‌ها به افتخار رئیس‌جمهور ایران 21 توپ شلیک کردند. در این سفر 11 سند همکاری از سوی طرفین به امضا رسید. مقام عالی کشورمان با رئیس‌جمهور اندونزی، رئیس مجلس مشورتی این کشور و علمای اندونزیایی دیدار کرده و در اجتماع مسلمان این کشور به سخنرانی پرداخت.

سفر منطقه‌ای پنج‌روزه به آمریکای لاتین

شهید رئیسی 22 خرداد سال گذشته بود که سفری مهم و پنج‌روزه به آمریکای لاتین داشت. ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا مقاصد این سفر بود. وی پیش از ترک تهران گفت موضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و 3 کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، ایستادگی در مقابل نظام سلطه و مقابله با یکجانبه‌گرایی است.

کاراکاس پایتخت ونزوئلا اولین مقصد رئیسی بود؛ در این سفر 19 سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید. مادورو رئیس‌جمهور این کشور نشان افتخار ملی ونزوئلا را به آیت‌الله رئیسی تقدیم کرد.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور , دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

حضور در نشست هیئت‌های عالی دو کشور، نشست هیئت‌های بازرگانی، بازدید از نمایشگاه علم و فناوری دستاوردهای ایرانی در پایتخت ونزوئلا، احیای خط تولید دو محصول از خودروسازان ایرانی در این کشور، ملاقات با رئیس و روسای کمسیون‌های ملی مجلس ونزوئلا، دیدار با علمای مسلمان مقیم این کشور و سخنرانی در جمع دانشجویان وئزوئلایی از برنامه‌های سفر فشرده‌ی رئیس‌جمهور کشورمان بود.

هیئت‌عالی ایرانی سپس به نیکاراگوئه سفر کرد. مقامات عالی نیکاراگوئه و مردم این کشور در مراسم استقبال از شهید رئیسی حضور یافتند.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

گفت‌وگوی دوجانبه با رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، ملاقات با رئیس مجلس ملی و جمع نمایندگان مجلس این کشور و امضای 3 سند همکاری فیمابین از جمله برنامه‌های این سفر بود.

ورود به کوبا؛ شهید رئیسی در آخرین مقصد از سفر منطقه‌ای خود وارد هاوانا پایتخت کوبا شد. این سفر هم 6 سند همکاری داشت که از سوی مقامات دو کشور به امضا رسید.

رئیس‌جمهور کوبا از شهید رئیسی استقبال رسمی به‌عمل آورد و بعد از مذاکرات خصوصی، نشست مشترک تجار و بازرگانان ایرانی و کوبایی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. همتای کوباییِ رئیس‌جمهورِ ایران در این دیدار گفت کشورهای مقصد سفر منطقه‌ای شما رابطه معناداری با انقلاب ایران دارند.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

هم‌چنین روسای جمهور با تشکیل کارگروه همکاری‌های فناورانه در زمینه‌های نانو و بایوتکنولوژی میان ایران و کوبا موافقت کردند. شهید رئیسی هم‌چنین از خط تولید محصولات مرکز CIGB بازدید کرد.

رئیس جمهورِ فقید بعد از بازگشت این سفر منطقه‌ای طی سخنانی اظهار داشت روابط ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور عمومی گسترش یافته، اما در یک دهه گذشته بنا به دلایلی با مشکل مواجه شده بود. لازم بود یک بازنگری در روابط با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان یک مرکز مهم و راهبردی در جهان داشته باشیم و موانع فعال شدن و گسترش روابط را برطرف کنیم.

** سفرهای منطقه‌ای به قاره آفریقا

20 تیرماه 1402 بود که رئیس‌جمهورِ شهید سفربه سه کشور آفریقاییِ کنیا، اوگاندا و زیمباوه را آغاز کرد.

کنیا اولین مقصد هیئت ایرانی بود؛ در این سفر هم ابتدا 5 سند همکاری فی ما بین به امضای دو طرف رسید.

شهید رئیسی در گفت‌وگو با همتای کنیایی خود گفت نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

هم‌چنین بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا و برگزاری نشست‌های عالی‌رتبه دو کشور از برنامه‌های آیت‌الله رئیسی بود.

وی در ادامه، وارد اوگاندا شد و مورد استقبال رسمی مقامات عالی این کشور قرار گرفت. رئیس‌جمهور فقید بعد از دیداربا همتای خود، با مزرعه کشت فراسرزمینی کشورمان بازدید به‌عمل آورد. رئیس جمهور شهید بر آمادگی ایران برای انتقال تجربیات و تبادل دستاوردها با اوگاندا تأکید کرد.

رئیس‌جمهور فقید 22 تیرماه 1402 وارد زیمباوه شد و در نشست با فعالان تجاری دو کشور گفت میزان فعلی تبادلات تجاری و اقتصادی ایران و اوگاندا برای هیچ کدام از دو کشور قابل قبول نیست و این در حالی است که به راحتی می‌توان میزان تجارت میان دو کشور را به 10 برابر حجم فعلی افزایش داد.

این سفر هم از اسناد همکاری بی‌بهره نبود و 12 سند همکاری فی مابین به امضا رسید. وی هم‌چنین در مسجد ملی زیمباوه در نشست بین‌الادیانی سخنرانی کرد و سپس به تهران بازگشت.

شهید رئیسی پس از بازگشت، در فرودگاه مهرآباد گفت گسترش ارتباط با کشورهای قاره آفریقا از اهداف این سفر بود چرا که آفریقا قاره فرصت‌های ارزشمند، منابع سرشار طبیعی، معادن و زمینه‌ها و استعدادهای فراوان است.

عضویت ایران در بریکس؛ سوغات سفر رئیسی

بیستمین سفر خارجه آیت‌الله شهید رئیسی، به آفریقای جنوبی 2 شهریور 1402 صورت پذیرفت که آورده‌ی مناسبی را برای ملت ایران با خود همراه داشت.

در اجلاس سران گروه بریکس که در پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد، با عضویت ایران موافقت شد و ایران به بریکس پیوست.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی 4 قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور 4 عضو موسس، به سال 2001 باز می‌گردد و نهایتا «گروه بریک» در 16 ژوئن 2009 رسما تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در 21 سپتامبر 2010 به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

این گروه بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهانی (31.5 درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی از جمله گروه 7 (30.7 درصد) به خود اختصاص داده است. 46 درصد از نیروی کار دنیا، یک چهارم مساحت خشکی زمین، حدود 40 درصد از جمعیت جهان (3 میلیارد و 187 میلیون نفر در سال 2021) به اعضای فعلی این گروه تعلق دارد.

ملاقات و گفت‌وگو با سران چین، هند، برزیل، بنگلادش، سنگال، تانزانیا و آفریقای جنوبی از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور ایران در حاشیه‌ی اجلاس بریکس بود.

شهید رئیسی پس از پایان سفر، درباره‌ی این دستاورد گفت ارتباط با ساختارهای موثر بین‌المللی موجب تقویت قدرت سیاسی ایران نیز می‌شود؛ عضویت ما در گروه بریکس به صورت اتفاقی رخ نداده بلکه یک سیاست انتخابی از سوی دولت در جهت تامین منافع کشور و مردم بوده است و امیدواریم بتوانیم از این رویداد قابل توجه نهایت بهره‌برداری را در عرصه‌های مختلف داشته باشیم.

بر دست گرفتن قرآن در مجمع عمومی سازمان ملل

27 شهریور 1402 یکی از مهم‌ترین سفرهای آیت‌الله رئیسی انجام شد؛ رئیس‌جمهور و هیات همراه عازم نیویورک شدند تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کنند. در این سفر، قابی از سید ابراهیم رئیسی به تصویر کشیده شد که همیشه ماندگار خواهد ماند.

در تابستان 1402 چندین مورد اهانت به قرآن از سوی برخی متخاصمینِ با اسلام، با حمایتِ بعضی رژیم صهیونیستی و چندین دولت غربی صورت می‌گرفت که خشم مسلمانان را برانگیخته بود. آیت‌الله رئیسی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، آیه‌ای از قرآن کریم را قرائت کرد و خطاب به جهانیان گفت "مفاهیم وحدت بخش و تعالیم متعالی، الهام‌بخش، انسا‌ن‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز انبیا برای جوامع بشری، ابدی‌اند و هرگز نمی‌سوزند. آتش توهین و تحریف، هرگز حریف «حقیقت» نخواهد شد."

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

وی حین سخنرانی یک مصحف قرآن کریم را بر دست گرفت و به همگان نشان داد. این قاب از رئیس‌جمهورِ شهید، ماندگار شده است.

رئیس‌جمهورِ فقید در این سفر هم‌چنین با مدیران رسانه‌های آمریکایی، جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکایی، هیئت امنای جامعه شیعیان آمریکا، جمعی از رهبران ادیان الهی، ایرانیان مقیم و رئیس فیفا دیدار و گفت‌وگو داشت.

شهید رئیسی هم‌چنین در دیدار با گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت ایران آماده مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌هاست.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

رئیس‌جمهور در این سفرِ چهار روزه، با سران و مقامات کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان، تاجیکستان، ژاپن، سریلانکا، پاکستان، عراق، مالزی دیدار دوجانبه داشت.

بر اساس این گزارش، این سفر یک سوغات هم داشت؛ بعد از پیگیری‌های دوساله دولت از طریق دادگاه لاهه، الواح هخامنشی مصادره شده از سوی دولت آمریکا به کشور مسترد شد و رئیسی این اقلام را با خود به ایران آورد. این اموال تاریخی و فرهنگی ایران شامل 3506 لوح در پنجمین مرحله استرداد در 9 صندوق بود.

دو سفر منطقه‌ایِ دیگر

17 آبان 1402 بود که رئیس‌جمهورِ فقید عازم دو سفر منطقه‌ای شد تا ضمن دیدار و گفت‌وگو با همسایگان شمالی، در اجلاس سازمان اکو هم حاضر شود. آیت‌الله رئیسی ابتدا سفری یک‌روزه به تاجیکستان داشت و ضمن دیدار با امامعلی رحمان همتای تاجیک خود، 18 سند همکاری را به امضا رساند.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

این سفر بعد از وقوع عملیات طوفان الاقصی و جنایات شدید و بی‌رحمانه‌ی رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت و شهید رئیسی در هر دیدار و سفر خارجی‌ای به این موضوع و لزوم جلوگیری از حملات اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه سخن می‌گفت و ظرفیت‌های کشور را بر این مسئله بسیج می‌کرد. وی در ابتدای سفر نیز گفته بود که پیگیری موضوع فلسطین و غزه مهم‌ترین محور این سفر است.

شرکت در انجمن تجاری دو کشور و دیدار با رئیس مجلس نمایندگان این کشور از سایر برنامه‌های این سفر یک‌روزه بود.

شهید رئیسی دوشنبه را به مقصد تاشکند ترک کرد تا در اجلاس اکو حضور یابد. وی در حاشیه‌ی این اجلاس با سران ترکیه، ازبکستان و آذربایجان دیدار کرد و بر لزوم توقف حملات علیه غزه تأکید کرد.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود، موضوع غزه را مورد توجه قرار داد و در اثنای ایراد سخن، متوقف شد و سکوت کرد و از سران برای قرائت فاتحه برای شهدای غزه درخواست کرد.

سفر به عربستان برای احقاق حقوق فلسطینیان

بیست و چهارمین سفر آقای رئیسی، سفر مهمی بود؛ رئیس‌جمهورِ شهید برای حضور در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی عازم عربستان سعودی شد. وی پیش از سفر گفت رسیدن به یک تصمیم کاملاً عملیاتی و اجرایی درباره غزه خواست و انتظار همه مردم جهان بویژه امت اسلامی از این اجلاس است.

محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان شخصاً برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران حاضر شد و با آقای رئیسی گفت‌وگو کرد.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

وی در این سفر که بعد از احیای روابط دوجانبه در دولت سیزدهم صورت گرفت، با سران نیجریه، موریتانی، لبنان، مالزی، سوریه، مصر، سودان، قطر و عربستان دیدار و ملاقات دوجانبه داشت. این سفرِ فشرده در یک‌روز و ملاقات‌ها هم پرفشرده و بلاانقطاع بود.

شهید رئیسی در نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب درباره غزه طی سخنانی اظهار داشته بود امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است و همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرارگرفته‌اند، دولت آمریکا را آمر و شریک اصلی جنایات صهیونیستها در 5 هفته اخیر علیه مردم مظلوم غزه معرفی کرد.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

رئیس‌جمهورِ شهید تصریح کرد اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا دچار بی‌هویتی و بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.

وی پس از سفر، در تشریح این سفر عنوان کرد جمهوری اسلامی ایران همواره نظر روشنی درباره حقوق فلسطینیان و هویت رژیم صهیونیستی داشته است.

سفر دوباره به روسیه

بیست‌وپنجمین سفر خارجی رئیسیِ شهید، به روسیه صورت گرفت. وی 16 آذر 1402 عازم مسکو شد تا با همتای روس خود دیدار کند و پیش از سفر گفت درباره افزایش روابط دوجانبه گفت‌وگو می‌کنیم و موضوع فلسطین هم از جمله موارد مد نظر خواهد بود.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

رئیسی در دیداربا پوتین با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تأکید کرد.

سفر یک‌روزه به همسایه شمال‌غربی

آیت‌الله رئیسی چهارم بهمن‌ماه 1402 در صدر هیئت عالیرتبه ایرانی به ترکیه رفت. وی در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت اراده مسئولان دو کشور بر ارتقا و جهش در روابط به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی است.

الجزایر، میزبان رئیس‌جمهورِ ایران

شهید رئیسی 12 اسفند سال گذشته برای حضور در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به الجزایر رفت. وی در سخنرانیِ این اجلاس گفت آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیتِ گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را داریم.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

رئیس‌جمهور در این سفر نیز با سران الجزایر، تونس، موزامبیک، عراق، قطر، بولیوی دیدار و گفت‌وگو داشت. هم‌چنین در مسجد جامع این کشور نیز سخنرانی و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش ارتباطات فرهنگی میان دو کشور ایران و الجزایر با محوریت مساجد و در راستای معرفت‌افزایی، علم‌افزایی و ایجاد وحدت و انسجام در جهان اسلام تاکید کرد.

آخرین سفر خارجیِ شهید رئیسی

شهید آیت‌الله رئیسی 3 اردیبهشت 1403 آخرین سفر خارجی خود را انجام داد؛ سفری به پاکستان و سریلانکا. وی پیش از عزیمت، گفته بود توسعه روابط ایران و پاکستان با اتکا به سابقه دیرینه تاریخی و تمدنی مورد تاکید مقامات عالی دو کشور است.

رئیس‌جمهورِ فقید مورد استقبال شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت و به‌نشانه‌ی دوستی میان دو کشور، یک نهال غرس کرد. این سفر بعد از هشت‌سال در مقام رئیس‌جمهورِ ایران به کشور صورت می‌پذیرفت.

وزیرخارجه‌ی پاکستان به دیدار رئیس‌جمهورِ شهید آمد و اولین دیدار رسمی انجام شد؛ آقای رئیسی در این دیدار گفت با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

رئیسی پس از دیدار با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان طی سخنانی ضمن تأکید بر لزوم ارتقای روابط دو کشور در تمامی سطوح و رسیدن حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار در گام اول، مواضع دولت و ملت پاکستان در محکومیت رژیم صهیونیستی و جنایاتش را ستود و عنوان کرد منافع ایران و پاکستان در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

اسناد همکاری در این سفر هم بین مقامات دو کشور به امضا رسید؛ اسنادی با موضوعات «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سیما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری».

در حاشیه دیدار رئیسی و شهباز شریف، یکی از خیابان‌های مهم اسلام‌آباد که از ساختمان پارلمان این کشور آغاز می‌شود به اسم ایران نامگذاری شد.

رئیسی در دیدار با آصف‌علی‌زرداری همتای پاکستانی خود تأکید کرد اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان موجب تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

زرداری با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

دیدار با روسای مجالس ملی و سنای پاکستان، فرمانده‌کل ارتش این کشور و هم‌چنین سخنرانی در جمع نخبگان پاکستانی از دیگر برنامه‌های هیئت عالی ایرانی بود.

رئیس‌جمهورِ ایران بعد از اسلام‌آباد، به لاهور رفت و ابتدا به مزار اقبال لاهوری ادای احترام کرد. خانم «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب نیز به دیدار آقای رئیسی آمد و گفت تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت. رئیسی سپس در در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور سخنرانی انجام داد. پاکستانی‌ها در این سفر، استقبال کاملی از رئیس‌جمهورِ ایران انجام دادند.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

پس از سفر به ایالت پنجاب و شهر لاهور، به کراچی مرکز ایالت سند نیز سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح «قائد اعظم» و پدر استقلال این کشور، با تقدیم تاج گل و قرائت فاتحه به مقام وی ادای احترام کرد. سپس رئیس‌جمهور کشورمان به دانشگاه کراچی قلب اقتصادی پاکستان رفت و طی مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به سید ابراهیم رئیسی اهدا کردند. آخرین برنامه شهید رئیسی در پاکستان، سخنرانی در اجتماع نخبگان، فعالان اقتصادی و علمای مذهبی کراچی بود و سپس عازم سریلانکا شد.

رئیس‌جمهورِ شهید چهارشنبه 5 اردیبهشت‌ماه 1403 از سفری دوروزه و فشرده به پاکستان و برنامه‌ها و دیدارهای متعدد، به سریلانکا کشوری در اقیانوس هند سفری یک‌روزه داشت. آخرین بار رئیس‌جمهورِ این کشور سال 1397 به تهران سفر کرده بود و سفر رئیس جمهورِ ایران بعد از چندین سال صورت می‌پذیرفت.

شهید رئیسی در رأس هیأتی عالی به منظور دیدار دوجانبه، افتتاح ابرپروژه اومااویا و دیگر برنامه‌ها با استقبال نخست‌وزیر این کشور، وارد سریلانکا شد.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

آقای رئیسی در بدو ورود به سریلانکا، به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در 230 کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی 120 مگاواتی زیرزمینی، 28 کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول 850 متر و 23 کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش 500 میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده بود.

رئیس‌جمهورِ شهید در مراسم افتتاح این پروژه بزرگ، ضمن تأکید بر افزایش روابط ایران و سریلانکا، اعلام کرد ایران اسلامی با تکیه بر دانش خود در 20 کشور طرح‌های بزرگ را اجرا می‌کند.

دولت سیزدهم , رئیس جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , حادثه بالگرد رئیس جمهور ,

رئیس‌جمهور سریلانکا هم طی سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه بیان کرد بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید.

بعد از افتتاح این ابرپروژه، مراسم استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا برگزار شد. طرفین بعد از دیدار دوجانبه، 5 سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رساندند.

شهید آیت‌الله رئیسی از این فرصت برای بیان مظلومیت فلسطینیان استفاده کرد و گفت آنچه امروز از جنایات مستمر و هولناک در غزه می‌گذرد موجب نگرانی و حیرت همه مردم دنیا شده و سوال‌شان این است که چرا سازمان‌های بین‌‌المللی و حقوق بشری به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند؟

وی  در ادامه برنامه‌های خود، با حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو، ضمن دیدار و گفتگو با نمازگزاران، نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد. حضور در مساجد کشورهایی که شهید رئیسی به آن سفر می‌کرد، تقریباً جزو برنامه‌های همیشگی وی قرار گرفته بود.

این سفر بعد از انجام عملیات تنبیهیِ ایران به‌نام وعده‌ی صادق انجام گرفت؛ شهید رئیسی پس از بازگشت، در فرودگاه گفت سفر به پاکستان و سریلانکا از قبل برنامه‌ریزی شده بود اما برگزاری سفر در این مقطع این پیام را به منطقه و جهان داد که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

بر اساس این گزارش، این آخرین سفر (بیست‌ونهمین سفر) خارجی شهید سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌جمهورِ ایران بود. البته قرار بود آقای رئیسی امروز (8خردادماه 1403) به عراق هم سفر داشته باشد که با شهادت وی، این امکان فراهم نشد.

نظر شما