شناسهٔ خبر: 66887985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه تشریح کرد

آخرین وضعیت تبادل پیام و مذاکرات میان ایران و‌ آمریکا

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آخرین وضعیت تبادل پیام و مذاکرات میان ایران و‌ آمریکا گفت: تبادل پیام جمهوری اسلامی ایران با آمریکا همواره در جریان بوده و قطع نشده است.
ناصر کنعانی در نشست خبری درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان و سفر وزیر خارجه عمان به ایران و پیام آمریکا گفت: وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام تسلیت در پی شهادت حجت‌الاسلام رئیسی و همراهان ایشان خواهد بود. لذا اصل این سفر در این چارچوب است و روابط دو کشور سازنده است و فرصتی است در چارچوب دیدارهای دو وزیر امور خارجه و همچنین با آقای مخبر درباره روابط دوجانبه دیدار و گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد.
وی افزود: تبادل پیام جمهوری اسلامی ایران با آمریکا همواره در جریان بوده و قطع نشده است و این تعاملات درباره رفع تحریم و مسائل هسته‌ای بوده و از این چارچوب خارج نشده است. لازم است تاکید کنم خبرهای منتشرشده در رسانه‌های غربی درباره گفت‌وگوها معتبر و دقیق نیست.

واکنش به ادعای واگذاری پرونده‌ هسته‌ای به شمخانی
ناصر کنعانی درباره طرح نام شمخانی به عنوان مسئول مذاکره رفع تحریم‌ها از فروردین امسال نیز بیان کرد: در خصوص ادعای غیررسمی منتشرشده نکته خاصی برای طرح کردن ندارم. هیات مذاکره‌کننده ایران همواره با اشراف و هماهنگی نهادهای بالادستی مذاکرات را پیش برده و در این چهارچوب از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت برای پیشبرد بهتر کار استفاده کرده است. وزارت خارجه و هیات مذاکره‌کننده در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی مسیر خود را ادامه خواهد داد. کنعانی در خصوص ارتباط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: رویکرد ایران نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مثبت و سازنده بود و سفر اخیر آقای گروسی به ایران نیز نشان از این مطلب دارد که به منظور گسترش همکاری‌های سازنده دو طرف و رفع سوءتفاهمات صورت گرفت. ایران همواره بیان کرده که لازم است آژانس از اتخاذ رویکرد سیاسی اجتناب کند و به صورت حرفه‌ای با ایران برخورد داشته باشد. انتظار این است که دیگر بازیگران هم به رویکرد سازنده ایران توجه کنند و از اتخاذ رویکردهایی که در مسیر حرفه‌ای و فنی سازنده ایران و آژانس اختلال ایجاد می‌کند پرهیز کنند.

سخنان پادشاه بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم
کنعانی در مورد حضور وزیر امور خارجه بحرین در مراسم تشییع شهدای خدمت و روابط با بحرین گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و این اظهارات را مورد اهتمام قرار خواهیم داد. همچنین از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی و حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید تشکر می‌کنیم. سیاست راهبردی همسایه‌محور دولت سیزدهم رفع سوء تفاهمات با کشورهای همسایه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

نظر شما