شناسهٔ خبر: 66887663 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» دلایل مزمن شدن روند نزولی بورس و ناامیدی سهامداران را بررسی کرد

روزگار تلخ بازار سرمایه

صاحب‌خبر -

 [ شهروند] بازار سرمایه در سال جدید هم نتوانسته برای سهامداران امیدآفرین باشد.روند نزولی شاخص کل بورس عملا باعث ذوب شدن سرمایه سهامداران شده و بیم آن می‌رود صاحبان پس‌انداز و سرمایه پس از ناامیدی از احیای بورس مجددا وارد بازارهای غیرمولد شوند هرچند به نظر می‌رسد همین حالا هم بخشی از منابع مالی به سمت سفته‌بازی رفته است.
هرچند ریشه اصلی افول بازار سرمایه به سال 99 و دعوت غیرمنطقی از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس برمی‌گردد اما در سه سال گذشته مجموع سیاستهای وزارت اقتصاد و سازمان بورس همچنان نتوانسته اعتماد را به مردم برگرداند، شاهد این موضوع هم حجم بسیار اندک ورود پول حقیقی‌ها به بازار و در نقطه مقابل موج سنگین خروج پول است که البته مقصد این سرمایه‌های سرگردان احتمالا سایر بازارهای دارایی خواهد بود ضمن اینکه به باور کارشناسان نرخ بهره 30 درصدی در اقتصاد باعث شده بسیاری از صاحبان درآمد و پس‌انداز قید ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار سهام را بزنند و بدون دردسر به سود 30 درصدی برسند.
در عین حال بعد از ماجرای ناگهانی سقوط هلی‌کوپتر رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی اوضاع بازار سهام نگران کننده‌تر شده  و محدودیت دامنه نوسان هم اثری بر کاهش صف‌های فروش نذاشته که طبیعتا نیاز است سیاستگذاران و تصمیم گیران به سرعت برای اصلاح این روند فرسایشی چاره‌ای منطقی
اتخاذ کنند.

 روند بدون توقف ریزش شاخص کل بورس
در اولین روز هفته جاری تقریبا تمام شرکت‌های بورسی صف فروش بودند و این روند در روز گذشته هم تقریبا تکرار شد. در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 22 هزار واحدی به 2 میلیون و 56 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 5100 واحدی به ارتفاع 680 هزار واحد رسید. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار، مبلغ 3 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها روز گذشته حدود 350 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند که عدد نگران‌کننده‌ای است.
نکته قابل توجه درباره روند معاملات آن است که به گفته فعالان بازار، تقریبا پول هوشمند در بازار وجود ندارد ضمن اینکه بدلیل بدبینی سهامداران، هر فرصتی برای تشکیل صف خرید،تبدیل به صف فروش می‌شود و همین مسئله روند ریزشی بورس را توقف‌ناپذیر کرده است.

بورسی‌ها چشم انتظار ماه‌های آینده
یک تحلیلگر بازار سهام در خصوص دلایل این روند فرسایشی، گفت: هم‌اکنون فضای اقتصادی با یک نوع ریاضت مالی و اقتصادی روبروست؛ بنابراین در این شرایط ریاضتی با محدودیت‌ها و کنترل‌های ارزی و مالی مواجهیم که البته لازم است و باید اجرا شود، زیرا سیاست‌گذار به دنبال مهار رشد نقدینگی و تورم در اقتصاد کشور است. در نتیجه این سیاست بر شاخص‌های عملکردی شرکتی‌های پذیرفته شده در بورس و حتی خارج از بورس، تاثیر منفی می‌گذارد. در نتیجه این مساله یک محور، محرک و نیرویی است که تاثیر منفی می‌گذارد و باید در نظر داشت که چاره‌ای نیست و باید برای مهار تورم این مسیر پیموده شود؛ بنابراین تحت تاثیر این مسائل،اقتصاد به سمت رکود نسبی تمایل خواهد داشت.  
شاهین شایان آرانی،گفت: انشاءالله در ماه آینده و با انتخاب رئیس جمهور جدید، اگر سیاست‌های خوب برای رشد اقتصادی و توسعه و مهار تورم و ارز و کسری بودجه در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد، حتما اثرات مثبتی بر بورس خواهد داشت، ولی اینگونه نیست که فردای انتخابات اثرگذار باشد، بلکه باید زمان بگذرد تا نتیجه مناسب حاصل شود. البته در همین بازار هم خیلی از شرکت‌ها می‌توانند با خرید و فروش سهام آنها، سود خوبی به دست آورند؛ بنابراین، این گونه نیست که در فضای رکودی بازار سهام، همه بورس ضرر و زیان باشد؛ هرچند این کار حرفه‌ای هاست که به سراغ کدام سهام و شرکت بروند و هر کسی بلد نیست.

نرخ بهره بالا بلای جان بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه نیز به بررسی تأثیرات نرخ‌های بهره بالا بر کاهش ورود نقدینگی به بورس پرداخت و پیش‌بینی خود را درباره رشد بازار سرمایه در صورت وقوع اخبار سیاسی مهم ارائه کرد.
شهاب موسوی،در گفت‌وگو با شهر بورس اظهار داشت: در طول هفته گذشته و پس از سانحه سقوط بالگرد ریاست محترم جمهور، بازارها تحت تأثیر این حادثه و ریسک‌های جدیدی که ایجاد شده‌اند، رفتار شدیدتری نسبت به گذشته نشان دادند. بازار سرمایه که ذاتاً نسبت به اتفاقات و ریسک‌های سیاسی حساس است و پیش از این هم رمقی برای حرکت نداشت، با این حادثه وضعیت بغرنج‌تری پیدا کرد.
وی ادامه داد: در فضای کلان اقتصادی باید توجه داشت که نرخ‌های بالای بهره و سود سپرده، ورود نقدینگی به بازارها، به‌ویژه بازار سرمایه را تهدید می‌کند و هر روز از میزان ورود نقدینگی می‌کاهد. اخیراً با اعلام نرخ‌های تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت‌ماه توسط مرکز آمار و بانک مرکزی، پس از چندین سال با پدیده نرخ بهره مثبت در اقتصاد مواجه هستیم. به این معنا که متوسط نرخ‌های بهره در صندوق‌های درآمد ثابت، اوراق خزانه دولتی و برخی سپرده‌های خاص بانکی بیش از متوسط نرخ تورم سالانه است. این امر باعث می‌شود منابع مالی بیشتر ترجیح دهند در بانک‌ها یا اوراق مشارکت نگهداری شوند و بازارها کمتر شاهد جریان نقدینگی باشند.
موسوی در مورد انتظارات از بازار اظهار داشت: در کوتاه‌مدت انتظار رشد ویژه‌ای ندارم مگر اینکه رشدهای مقطعی در مواجهه با اخبار سیاسی روزهای آینده رخ دهد. اعلام کاندیداتوری کاندیداهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ممکن است باعث واکنش‌های مثبت در بازارها شود، اما این نوع رفتارها به‌عنوان رفتارهای مقطعی شناخته می‌شوند و تا زمانی که این سودها و نرخ‌های بهره در اقتصاد وجود دارد، ورود منابع ویژه‌ای به بازار سرمایه
 بعید است.

 مسیر بازار سهام چگونه تغییر می‌کند؟
در یک جمع‌بندی کلی می‌توان به این مسئله مهم اشاره کرد که بازار سهام از بی‌اعتمادی شدید رنج می‌برد. تغییر مدوام قوانین و مقررات نظیر ماجرای تعیین نرخ خوراک باعث شده عملا هیچ‌کدام از بازیگران بازار نتوانند تصمیم درستی برای انجام معاملات خود بگیرند.همچنین سیاست‌های ناظر به مهار تورم و کنترل رشد نقدینگی در رکود بازار بورس بی‌تاثیر نبوده چرا که برخی کارشناسان اعتقاد دارند بورس ایران تورم‌محور است و سیاست‌های ناظر به کنترل تورم به زیان روند حرکت شاخص کل خواهد بود.

افزایش هیجانات با تداوم محدودیت دامنه نوسان

پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در روز یکشنبه گذشته، با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس در روز دوشنبه گذشته متوقف و تعطیل شد. این در حالی است که با از سرگیری دوباره معاملات، دامنه نوسان سهام به 2درصد کاهش پیدا کرد؛ و حالا بازار سرمایه برای چهارمین روز پیایی معاملاتی و در پی ادامه محدودیت دامنه نوسان منفی است و نمادهای معاملاتی هم با صف فروش مواجه شدند.
تسنیم نوشت:این در شرایطی است که  تداوم کاهش دامنه نوسانات بازار، اهالی بازار سهام با هیجانات بیشتری دست به فروش سهام خود می‌زنند.
با تداوم این تصمیم دست بازارگردانان هم برای کنترل بازار سرمایه و تلاش برای بهبود نقدشوندگی بسته شده و از سوی دیگر صندوق‌های سهامی هم با وجود آنکه نقدشوندگی بالا مزیت‌شان می‌باشد، با صف‌های فروش مواجه شده‌اند.

اعتراض شدید معامله‌گران تالارهای بورس 

ریزش سنگین شاخص کل بازار سرمایه باعث کلافگی و استرس شدید میان معامله گران و کارگزاران بورسی شده است.بر این اساس،کارگزاران حاضر در تالارهای بورس منطقه‌ای روز گذشته به نشانه اعتراض به وضعیت بازار سهام و تداوم سقوط قیمت‌ها سیستم‌های معاملاتی خود را خاموش و دست از کار کشیدند.کارگزاران تالار تبریز با اعتراض نسبت به تداوم ریزش بورس، سیستم معاملاتی خود را خاموش کردند و معامله‌گران تالار اصفهان نیز به نشانه اعتراض دست به اعتصاب زدند.

نظر شما