شناسهٔ خبر: 66887584 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سازمان ملل: اسرائیل ۴۰ آواره فلسطینی را زنده‌زنده سوزاند

روزنامه جوان

ارتش صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت چادر‌های آوارگان را در رفح با حملات هوایی هدف قرار داد که دست‌کم ۴۰ فلسطینی به شهادت رسیدند؛ حملاتی که سازمان ملل آن را به خوبی به تصویر کشید و اذعان کرد که اسرائیلی‌ها در این اقدام فلسطینیان را زنده زنده در آتش سوزاندند، اقدام شنیعی که موجی از محکومیت‌های جهانی را به همراه داشت و اروپایی‌ها را برای به رسمیت شناختن فلسطین مصمم‌تر کرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ارتش صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت چادر‌های آوارگان را در رفح با حملات هوایی مورد هدف قرار داد که طی آن دست‌کم ۴۰ فلسطینی شهید شدند؛ حملاتی که سازمان ملل آن را به‌خوبی به تصویر کشید و اذعان کرد که اسرائیلی‌ها در این اقدام فلسطینیان را زنده زنده در آتش سوزاندند، اقدام شنیعی که موجی از محکومیت‌های جهانی را به همراه داشت. حماس مذاکرات آتش‌بس را با رژیم صهیونیستی متوقف کرد. 

جنگ غزه درحالی وارد دویست‌وسی‌وپنجمین روز خود شده که ارتش اسرائیل همچنان به نابودی این باریکه از طریق بمباران، تخریب و گرسنگی ادامه می‌دهد. به‌رغم اینکه دیوان کیفری بین‌المللی دو روز پیش به تل‌آویو دستور داد حمله به رفح را متوقف کند، اشغالگران قتل عام جدیدی در رفح مرتکب شدند. 
در حملات هوایی که جنگنده‌های صهیونیستی یک‌شنبه شب در اردوگاه آوارگان در رفح در جنوب غزه انجام دادند، دست‌کم ۴۰ نفر شهید و ۶۵ نفر دیگر زخمی شدند. مسئولان نهاد دفاع شهری نوار غزه در گفتگو با شبکه الجزیره تأکید کردند: حمله رژیم صهیونیستی به شمال غرب شهر رفح یک کشتار تمام‌عیار به شمار می‌رود. آن‌ها گفتند: ما شاهد قطع اعضای تعداد زیادی از فلسطینی‌های بی‌گناه در جریان این حملات وحشیانه و برجای ماندن سوختگی‌های گسترده روی بدن آن‌ها هستیم. مسئولان نهاد فلسطینی مذکور تأکید کردند: در این کشتار وحشیانه تعداد زیادی از زنان و کودکان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. نظامیان صهیونیست مناطقی را هدف قرار دادند که پیش‌تر از آن‌ها به عنوان مناطق امن برای آوارگان یاد کرده بودند. نهاد دفاع شهری نوار غزه اعلام کرد: نظامیان صهیونیست هیچ فرقی میان مناطق نظامی و غیرنظامی و به اصطلاح مناطق امن قائل نیستند. 
مقامات اسرائیلی مدعی شده‌اند که در این حملات یک مجتمع حماس در رفح را بمباران کرده و توانسته‌اند دو تن از اعضای ارشد حماس را ترور کنند و این اقدم براساس اطلاعات و داده‌های سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل انجام شد. این درحالی است که وزارت بهداشت غزه هشدار داد که تا به حال در طول تاریخ این حجم از ابزار کشتار جمعی در برابر چشم جهانیان بسیج و استفاده نشده که اکنون در غزه اتفاق می‌افتد. حماس نیز اعلام کرد که به‌خاطر جنایات اسرائیل در رفح، مذاکرات تبادل اسرا منتفی است.
جنایت اخیر در رفح به قدری وحشتناک بود که صدای سازمان ملل را درآورد. به گزارش الجزیره، گزارشگر سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در اراضی فلسطین تأکید کرد: «نظامیان اسرائیلی اردوگاه آوارگان فلسطینی را در رفح زیر آتش گرفتند که همین مسئله باعث شد آوارگان فلسطینی زنده زنده در آتش بسوزند.» به گزارش المیادین، فرانچسکا آلبانیز گفت: «حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان رفح به چالش کشیدن آشکار قوانین و نظام بین‌المللی است. نسل‌کشی در غزه به‌سادگی و بدون فشار‌های خارجی به پایان نخواهد رسید. باید با تحریم‌ها و اجرای عدالت و تعلیق توافقنامه‌ها به اسرائیل پاسخ داد. زورگویی اسرائیل و به چالش کشیدن قوانین و نظام بین‌المللی غیر قابل قبول است». 
«فیلیپ لازارینی»، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) گفت: «نوار غزه به جهنم روی زمین تبدیل شده است و تصاویر حملات ارتش اسرائیل به آوارگان فلسطینی در شهر رفح در جنوب این منطقه وحشتناک است.»
این جنایت درحالی است که جامعه بین‌المللی هر روز هشدار می‌دهد که اسرائیل باید هر چه سریع‌تر به حملات خود در رفح پایان داده و مسیر‌های کمک‌رسانی را باز کند. بنابراین، جنایت اخیر ارتش اسرائیل در رفح، نوعی واکنش به حکم اخیر دادگاه لاهه نیز هست که خواستار توقف جنگ در غزه شده بود ولی مقامات تل‌آویو با این وحشی‌گری‌ها نشان می‌دهند که به تصمیمات دیکته شده از سوی مجامع بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهند. اسرائیل قصد دارد با تشدید حملات علیه فلسطینیان در رفح، حماس را برای دادن امتیازات بیشتر در میز مذاکرات تحت فشار قرار دهد، اما رهبران مقاومت هشدار داده‌اند که در برابر جنایتکاران سر تسلیم فرو نخواهند آورد و آتش‌بس به هر قیمتی را نمی‌پذیرند. به گفته رهبران این جنبش تا زمانی که حملات صهیونیست‌ها به غزه ادامه دارد در برابر دشمن اشغالگر ایستادگی خواهند کرد. 


 محکومیت‌های جهانی 
حمله صهیونیست‌ها به آوارگان فلسطینی در رفح موجی از واکنش‌های جهانی را به همراه داشته است. به گزارش خبرگزاری سما، حماس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در رفح، اعلام کرد که این حمله بی‌اعتنایی و اهانت آشکار صهیونیست‌ها به دستور اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی است که خواستار توقف فوری حمله به رفح شده بود. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جهاد اسلامی هم به جنایت صهیونیست‌ها در رفح واکنش نشان داد و کشتار در رفح را بیانگر شکست نظامی دشمن صهیونیستی عنوان کرد. 
به گزارش الجزیره، وزارت خارجه مصر روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: ما بمباران عامدانه چادر‌های آوارگان فلسطینی را از سوی ارتش اسرائیل در شهر رفح به‌شدت محکوم می‌کنیم. وزارت خارجه مصر بمباران چادر‌های آوارگان فلسطینی را جنایتی تازه از سوی رژیم صهیونیستی دانسته که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مفاد توافق ژنو محسوب می‌شود. وزارت خارجه مصر از شورای امنیت سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی خواسته است که در زمینه توقف حملات علیه نوار غزه و همچنین توقف حمله ارتش اسرائیل به رفح فوراً وارد عمل شوند. 
به گزارش شبکه الحره، اردن هم جنایات جنگی شنیع اسرائیل را در غزه به شدت محکوم و اعلام کرد که آنچه اتفاق افتاد، چالش آشکار تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری و نقض فاحش قوانین و حقوق بین‌المللی است. 
وزارت خارجه قطر هم این حمله را محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد: بمباران جنوب نوار غزه به دست اسرائیل، تلاش‌های میانجیگری جاری را پیچیده می‌کند و مانع دستیابی به توافق آتش‌بس فوری و دائمی و تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان می‌شود. 
عربستان سعودی این حمله را به شدیدترین وجه محکوم کرد. وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاهی از جامعه بین‌الملل می‌خواهد فوراً برای توقف آنچه که «قتل عام اسرائیل» توصیف می‌کند، مداخله کند. وزارت خارجه کویت نیز تجاوزات جدید اسرائیل علیه چادر‌های آوارگان شهر رفح در غزه را محکوم کرد. 
نبیل ابو ردینه، سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره گفت: هدف قرار دادن عمدی چادر‌های آوارگان در رفح به دست ارتش رژیم اشغالگر، کشتاری فراتر از همه مرز‌ها و مستلزم مداخله برای توقف فوری این جنایات علیه ملت فلسطین است. 
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای در این باره تأکید کرد: کشتار وحشیانه آوارگان فلسطینی را در شمال غرب رفح از سوی رژیم اشغالگر که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، به شدت محکوم می‌کنیم. هولوکاستی که اشغالگران علیه آوارگان در نوار غزه مرتکب شدند، نشان‌دهنده میزان وحشی‌گری و جنایتکاری دشمن است. دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه هم تأکید کرد: «اسرائیل به کشتار فلسطینیان آواره در رفح ادامه داده و همچنان تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری را مبنی بر توقف حمله به این شهر نادیده می‌گیرد.»
جنایت‌های اسرائیل در غزه به قدری وحشتناک است که کشور‌های اروپایی هرگونه تسامح در برابر رژیم اشغالگر را به صلاح نمی‌دانند. اسپانیا، نروژ و ایرلند امروز (سه‌شنبه) رسماً کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

نظر شما