شناسهٔ خبر: 66887216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تازه ترین گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری

حذف و اضافه در اردوگاه اصولگرایان/ چهره‌‌ها به خط شدند

اقتصادنیوز: شمارش معکوس برای ثبت نام داوطلبان انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آغاز شد؛ 3 روز دیگر ستاد انتخابات کشور، دفتر ثبت نام ها را باز می‌کند و احتمالا چهره های سیاسی یکی پس از دیگری نام خود را برای رسیدن به پاستور در فهرست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اضافه می کنند. هرچه به روز دهم خردادماه نزدیک تر می شویم، تکلیف گروه های سیاسی برای معرفی نامزدهای مورد حمایتشان روشن می‌شود. با این حال در میانه گمانه‌زنی‌ها نام کدام چهره‌ها پررنگ تر است؟ اقتصادنیوز در این گزارش به آخرین تغییرات در ترکیب نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم می پردازد؛ افرادی که ممکن است در میانه رقابت اصولگرایان، خط بخورند!

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، برگزاری زودهنگام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، تنور فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و گروههای سیاسی را داغ کرد. هر چند شنیده ها حاکی از حضور پر رنگ برخی چهره های سیاسی است ، اما در این میان برخی اخبار از ورود گروه دیگری از نامزدها به عرصه رقابت‌ خبر می‌دهند که می‌تواند کار اجماع و ائتلاف اصولگرایان را سخت کند. با این حال در میانه نام های پرشمار نامزدهای آشنا و ناآشنا، برخی چهره ها حضور خود را قطعی و علنی کرده اند و برخی دیگر تکذیب حضور را به رقابت در میدان انتخابات ترجیح دادند. البته در میان آنها بعضی چهره ها همچنان تایید یا تکذیب را به دقیقه نود موکول کرده‌اند و برخی دیگر، حمایت گروه های سیاسی را از دست دادند.

عرض اندام فتاح؛ سعید جلیلی خط خورد؟

ازجمله چهره‌های مهم این دور از انتخابات سعید جلیلی است؛ چهره نزدیک به جبهه پایداری که 3 بار خود را در انتخابات ریاست جمهوری محک زد اما به پاستور نرسید. این بار هم عزم خود را جزم کرده تا برای چهارمین بار بخت خود را برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری بسنجد. اگرچه از شب گذشته بنابر روایت خبرگزاری فارس چهار نفر از منتخبان مشهد در مجلس (پژمانفر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی‌راد) با حضور در دفتر سعید جلیلی از وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر دعوت کرده‌اند و البته با مخالفت سعید جلیلی روبرو شدند اما صبح امروز، امیرحسن ثابتی حضور جلیلی در انتخابات را تایید کرد. ثابتی درحالی‌که اولین روز کاری خود را در مجلس آغار میکرد با یک توئیت خبر ورود سعید جلیلی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و او را «شهید زنده» نامید.

photo_2024-05-27_15-04-12

اما این‌بار برخی از یک رقیب سرسخت برای جلیلی می گویند؛ فردی که نامش حتی موضوع خط خوردن نام جلیلی از نامزد حمایتی جبهه پایداری را نیز محتمل کرده است؛ پرویز فتاح. نام او که در همه این سال‌ها به عنوان چهره سیاسی نزدیک به جبهه پایداری و از نزدیکان سعید جلیلی بود، حالا به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری مطرح شده است.

فتاح طی سال‌های ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ نامش در کنار نامزدهای انتخابات در گمانه زنی های انتخاباتی مطرح بود اما هر بار نامش از گزینه‌های مطرح به نوعی خط خورد‌. با این حال به نظر می‌رسد که این‌بار شانس به او رو کرده است؛ زمزمه ها حکایت از آن دارد که جبهه پایداری با محوریت صادق محصولی تصمیم گرفته این بار، تمام قد پشت فتاح بایستد. به این ترتیب به نظر می رسد سعید جلیلی شاید این بار نتواند از حمایت پایدار‌ی‌ها برخوردار باشد؛ هرچند که حامیان پروپاقرص خود را همچنان دارد‌. مانند چهره هایی همچون ثابتی که با ورودشان به مجلس، حالا صدای جلیلی از پارلمان خواهند بود.

به گزارش اقتصادنیوز، نکته جالب آنکه در این میان نام شخص صادق محصولی نیز به عنوان گزینه های احتمالی پایداری ها مطرح شده است. اگر این فرض هم درست باشد، تا اینجای کار 3 نامزد از جبهه پایداری برای رقبای اصولگرا و اصلاح طلب خود قد علم کرده اند. اما مانند همه دوره های انتخابات، در کنار خبر حضور چهره ها، تکذیب آن هم وجود دارد. امروز سخنگوی جبهه پایداری انتخاب انتخاب بک فرد مشخص به عنوان نامزد این جبهه را رد کرد و گفت: ما در حال بررسی شرایط موجود و نامزدها هستیم و هنوز تصمیم نهایی در این رابطه نگرفته ایم. مجید متقی فر سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که گزینه هایی که در رسانه‌ها در رابطه با گزینه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود، گفت: در حال حاضر جلسات برگزار می‌شود و هنوز تکلیف مان مشخص نیست.

شرط و شروط بذرپاش!

از دیگر نام های نزدیک به جبهه پایداری مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ابراهیم رئیسی است؛ چهره ای که در اوج جوانی به دولت احمدی نژاد راه یافت و از مدیریت عامل سایپا به معاونت رئیس جمهور ترقی کرد و رئیس سازمان ملی جوانان شد. او که بعد از احمدی نژاد به مجلس رفت و در دولت رئیسی هم وزیر شد، حالا  بر اساس گمانه زنی ها قصد دارد بر همان صندلی ای تکیه بزند که پیش از این ابراهیم رئیسی تکیه زده بود؛ البته به شرطها و شروطها! بذرپاش امروز در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری سکوت کرد. اما باشگاه خبرنگاران اعلام کرده که وی برای حضور درانتخابات شروطی دارد. میثم نادی رئیس ستاد انتخابات شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) در این باره گفت که «آقای بذرپاش تاکیدش بر این است که در انتخابات به صورت شخصی ورود نکند و معتقد است اگر اجماع و دعوتی از طرف مردم، گروه‌های مختلف مرجع و نخبگان صورت بگیرد و مطالبه‌ای مطرح شود ورود به انتخابات را بررسی می‌کند و ما منتظریم تا وی فضا و شرایط را ببیند.»

پاسخ دوپهلوی علی لاریجانی

در میان دیگر چهره های اصولگرا، نام علی لاریجانی همچنان مطرح است؛ درباره حضور علی لاریجانی گمانه زنی های زیادی وجود داشته و دارد و او شخصا نیز به این گمانه زنی ها دامن زده است. لاریجانی امروز در حاشیه مراسم افتتاح دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری 1403، به سیاست پاسخ دوپهلو روی آورد و در حالی که نه حضورش را تایید و نه تکذیب کرد گفت: «ببینیم چه می شود».

چهره وفادار به احمدی نژاد، پدیده انتخابات می شود؟

با این حال، سید شمس الدین حسینی نام دیگری است که به گفته عبدالرضا داوری «می تواند پدیده انتخابات باشد». عبدالرضا داوری که همانند حسینی سابقه حضور در دولت احمدی نژاد را دارد، شمس الدین حسینی نماینده امروز مجلس و وزیر اقتصاد کابینه احمدی نژاد را «یکی از چهره‌هایی» خوانده «که می‌تواند به پدیده هشتم تیر تبدیل شود و معادلات انتخابات را تغییر دهد». به گفته داوری، حسینی «یک تکنو کرات توسعه گرا که سابقه حضور در دولت و مجلس و دانشگاه را دارد و مورد وثوق مردم و نظام است.» سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد احمدی نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم، فردی است که اگرچه بیش از چهار سال مسئول خزانه داری کشور بود اما در مجلس یازده، برای عضویت در کمیسیون تلفیق مجلس رای نیاورد. باز ماندن از حضور در کمیسیون تلفیق در شرایطی برای او رقم خورد که او در ابتدای کار نمایندگی، سودای ریاست مجلس داشت.

توییت عبدالرضا داوری

چهره هایی که قطعا نمی‌آیند

بر اساس اعلام برخی چهره ها، مرد رکورددار انتخابات ریاست جمهوری امسال در انتخابات چهاردهم شرکت نخواهد کرد.

میثم نادی رئیس ستاد انتخابات جبهه شریان اعلام کرد «در جلسات مفصلی که با نامزد‌های مختلف داشتیم آقای محسن رضایی گفت که قطعا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود، اما از گزینه نهایی جبهه انقلاب حمایت می‌کند و ما تلاش می‌کنیم به آن نقطه اجماع برسیم.»

آیت الله علیرضا اعرافی هم کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرده و گفته است که قصد کاندیداتوری در انتخابات ندارم.

از سوی دیگر، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی که نامش در گمانه زنی ها مطرح بود، تکلیف را روشن کرد. او امروز، در پاسخ به تسنیم تاکید کرد که «نامزد نمی شوم».  همچنین علی مطهری نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی، درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری به ماجرای گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری اش پایان داد و اعلام کرد که «تمایل و قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ندارم.»

در میان آنها که کفه غیبت‌شان در انتخابات سنگین تر شده، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی هستند؛ افرادی که بر اساس اخبار منتشر شده برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ندارند. 

نظر شما