شناسهٔ خبر: 66884066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

پیام رسان ها یا کانال خبری فعال در فضای مجازی مجوز دریافت کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز،در قانون مطبوعات و آیین نامه اجرایی آن، قانون برای ساماندهی و صدور مجوز فعالیت رسانه های الکترونیکی، تکالیفی بر عهده هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاده است که در مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در این راستا طی بخشنامه شماره 117777/ 1403مورخ 1403/02/16 اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی برای ساماندهی به وضعیت پیام رسان ها و کانال های خبری، امکانات زیر را از اواخر سال گذشته در سامانه جامع رسانه های کشور ایجاد نموده است:
الف) ثبت سامانه های خبری که تحت عنوان پیوست الکترونیکی رسانه های دارای مجوز فعالیت دارند.
صاحبان امتیاز رسانه های دارای مجوز، به قرینه مجوز موجود می توانند به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه های کشور مراجعه و نسبت به درج مشخصات پیام رسان یا کانال خبری مرتبط با رسانه مجوزدار خود اقدام نمایند و به این ترتیب به فعالیت پیوست  الکترونیکی رسانه خود رسمیت ببخشند.  بدیهی است با استتفاده از این امکان، پیوست الکترونیکی رسانه های دارای مجوز نیاز به اخذ مجوز مستقل نخواهد داشت .
ب) صدور مجوز فعالیت برای سامانه های خبری مستقل.
برای این منظور لازم است متقاضی اخذ امتیاز پیام رسان یا کانال خبری با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه های کشور، درخواست خود را ثبت نماید تا پس از انجام مراحل قانونی و تصویب هیات نظارت بر مطبوعات، مجوز قانونی برای فعالیت سامانه خبری صادر شود. متقاضیان برای استفاده از امکانات فوق، می توانند توضیحات لازم را در بخش راهنمای سامانه جامع رسانه های کشور مطالعه نمایند.
بدیهی است با این اقدامات، پیام رسان ها و کانال های خبری از اعتبار و حمایت های قانون مطبوعات برخوردار خواهند شد و این امر تاثیر بسزایی در اعتماد بخشی به مخاطبان آن رسانه در فضای مجازی و توسعه استفاده از رسانه های الکترونیکی و تقویت مرجعیت خبری داخلی خواهد داشت .
شایان ذکر است، به موجب قانون مطبوعات، فعالیت همه رسانه ها مستلزم دریاف مجوز است و بر اساس بند(پ) ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، پیام رسان ها و کانال های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند.
لذا هیات نظارت بر مطبوعات، طی چند نوبت طی فراخوان عمومی به همه فعالان رسانه ای در این بخش اعلام نموده، در اسرع وقت نسب به تطبیق وضعیت خود با قانون مطبوعات اقدام نمایند. در غیر این صورت پیام رسان یا کانال خبری ایشان به منزله رسانه فاقد مجوز تلقی می شود.
بنابراین انتظار می رود با فراهم شدن شرایط اعطای مجوز به سامانه های خبری فعال در فضای مجازی، اصحاب رسانه نسبت به قانونی کردن فعالیت های رسانه ای خود در بستر فضای مجازی اقدام کنند.

نظر شما