شناسهٔ خبر: 66883223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار خراسان جنوبی:

پژوهش برای رفع آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار گیرد

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اعضای هیات اندیشه‌ورز استان باید با اولویت‌بندی و سطح بندی برای حل آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات پرآسیب و قشر آسیب‌پذیر اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز دوشنبه در نشست هیات اندیشه‌ورز استان برای حل معضلات اجتماعی افزود: برون داد تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده منجر به اجرای طرح‌های کم‌هزینه از طریق دستگاه‌های اجرایی، موسسه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردم نهاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی آسیب‌ها در ارتباط مستقیم با نهاد خانواده است تصریح کرد: وقتی بنیان خانواده تحت الشعاع آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرد جامعه دچار اختلال می‌شود در نتیجه راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز برای کنترل روند آسیب‌های حول نهاد خانواده ضروری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی زیادی در استان وجود دارد که دامن‌گیر برخی خانواده‌ها شده است این در حالی است که به عنوان مثال در حوزه ترک اعتیاد چرخه عملیاتی ما کامل نبوده و این سبب شده افراد بهبودیافته به دلیل نبود اشتغال مجدد به سمت اعتیاد سوق پیدا کنند.

وی بیان کرد: اعضای هیات اندیشه‌ورز باید نسبت به شناسایی آسیب‌های اجتماعی، ارزیابی، رتبه بندی و سطح بندی آن اقدام کنند و سپس برای آسیب‌هایی که تاثیرات منفی و سوء بیشتری بر جامعه دارد باید طرح‌هایی داشته باشیم که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

طالبی اضافه کرد: برخی طرح‌ها متناسب با ظرفیت‌هایی که داریم قابلیت اجرایی شدن ندارد لذا طرح‌ها باید کم‌هزینه باشد چون اعتبارات فرهنگی و اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی محدود است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مهارت‌آموزی بر عهده اداره آموزش فنی و حرفه‌ای قرار دارد که بعد از کسب مهارت تسهیلاتی به مهارت آموختگان پرداخت می‌شود تا منجر به اشتغال شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: تشکل‌های مردم نهاد فعالی در استان داریم و در سه سال دولت سیزدهم شاهد رشد بیش از ۴۵ درصد این تشکل‌ها در استان بودیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در هیات اندیشه‌ورز بهره‌مند می‌شویم تصریح کرد: این سازمان‌های مردم نهاد در حوزه اجتماعی از جمله ترک اعتیاد، مشاوره، اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد و سایر فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهند.

طالبی تاکید کرد: ضمن شناسایی، رتبه بندی و سطح بندی آسیب‌ها باید طرح‌هایی برای آسیب‌هایی که بیشترین تأثیرگذاری منفی را در جامعه دارد تدوین شود که در این زمینه درخواست داریم تمرکز و کار بیشتری شود.

وی با بیان اینکه باید راهکارهای اشتغال‌زایی برای نجات یافته‌گان از آسیب‌های اجتماعی توسط اعضای هیات اندیشه‌ورز استان پیگیری و مطرح شود گفت: تا زمانیکه در موضوعی به نتیجه نرسیدیم نباید وارد موضوع دیگری شویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: در برخی موضوعات اختیارات استانی نداریم و نگاه از بالا به پایین است تا زمانیکه یکسری اختیارات به استان داده نشود یکسری موضوعات حل شدنی نخواهد بود.

پژوهش برای رفع آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار گیرد

وی با اشاره به اجرای طرح فرهنگی یاریگران زندگی در استان بیان کرد: این طرح در روستاهای با آلودگی بیشتر به مواد مخدر در راستای آموزش و ایجاد نشاط در حال اجرا است که افراد معتاد برای درمان و اشتغال هدایت می‌شوند.

طالبی ادامه داد: همچنین این طرح با مشارکت دستگاه‌های اجرایی به ویژه فرمانداران، دهیاران، افراد خیر، سازمان‌های مردم نهاد و جهادگران در روستاهای سفید و همچنین روستاهای با نرخ شیوع بالای اعتیاد اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: یکسری آسیب‌های اجتماعی در استان مشخص است که کارگروه‌های ذیل هیات اندیشه‌ورز این‌ مسائل را در دستور کار قرار خواهند داد، اما بر اساس تجربیات، کار دانشگاهی، تحقیقات، پژوهش‌ها و مطالعات آسیب‌های دیگری نیز شناسایی و اعلام خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در جلسه بعدی باید آسیب‌های احصا شده با نرخ رسمی اعلام شود اظهار کرد: اعضا از این جلسه تا جلسه بعدی باید نسبت به آسیب‌های اعلامی و یا آسیب‌هایی که جدید شناسایی شده تدبر لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: اعضای هیات اندیشه ورز از میان گروه‌هایی از جمله فعالان حوزه عمومی سازمان‌های مردم نهاد، نخبگان و متخصصان دانشگاهی در سطح استانی و ستادی انتخاب می‌شوند.

حسین رضا نخعی با بیان اینکه هدف از تشکیل این هیات مشارکت در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی است اظهار کرد: وظیفه اصلی این ستاد بررسی مسائل موجود از جمله آسیب‌های اجتماعی در سطوح محلی، استانی و منطقه‌ای است.

وی بیان کرد: هیات‌ اندیشه‌ورز با هدف مسئله‌یابی و ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی برای حل مسائل موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی استان تشکیل شده است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود بتوانیم در کوتاه مدت نتیجه موثری از خروجی این اقدام دریافت کنیم.

در این جلسه هر کدام از اعضای هیات اندیشه‌ورز به بیان پیشنهادات و نکته نظرات خود در خصوص چگونگی برگزاری هیات اندیشه‌ورز و راهکارهای استفاده از توان بخش‌های مختلف برای حل آسیب‌های اجتماعی پرداختند.

همچنین احکام اعضای هیات اندیشه ورز استان خراسان جنوبی اهدا شد.

نظر شما