شناسهٔ خبر: 66883205 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پیشنهاد راه‌اندازی بنیاد، جشنواره یا جایزه سالانه شهید رئیسی

دومین جلسه برنامه‌ریزی گرامیداشت یاد آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت با حضور مدیران دستگاه‌های امور قرآنی کشور برگزار و در بخشی از این جلسه علاوه بر ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های قرآنی، پیشنهاد راه‌اندازی بنیاد، جشنواره یا جایزه سالانه شهید رئیسی نیز ارائه شد.

صاحب‌خبر -

دومین جلسه برنامه‌ریزی گرامیداشت شهدای خدمت با حضور مدیران دستگاه‌های امور قرآنی کشور، روز یکشنبه ۶ خردادماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

در ابتدای این نشست و با توجه به برخی تصمیمات اتخاذ شده در جلسه گذشته به تاریخ سه‌شنبه اول خردادماه، اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مسئول در رابطه با مصوبات آن جلسه ارائه شد. 

بر همین اساس در این بخش ابتدا اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم که مسئولیت آن را معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به عهده دارد، ارائه شد. از جمله این اقدامات می‌توان به طراحی و برنامه‌ریزی «پویش نذر خدمت» و هماهنگی‌های اولیه با گروه‌های هنری برای طراحی تندیس اشاره کرد.

مسئولان کمیسیون راهبری تدبر در قرآن(سازمان تبلیغات اسلامی) نیز به اقدامات صورت گرفته در زمینه موضوعاتی همچون تولید چندین اثر رسانه‌ای در قالب‌های مختلف از سوی دبیرخانه زندگی با آیه‌ها اشاره کردند. 

مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از برگزاری بیش از ۱۰۰ محفل قرآنی در بقاع متبرکه کشور و اصلاح پوسترها و اطلاعیه‌های چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن با محوریت گرامیداشت شهدای خدمت خبر دادند. 

در بخش دیگری از این جلسه مقرر شد، جمع‌بندی گزارش اقدامات صورت گرفته در ابعاد مختلف از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج گردآوری و تدوین شود. همچنین دستگاه‌های امور قرآنی کشور هم‌افزایی لازم برای بهره‌برداری از رویدادهای ملی به‌ویژه مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج بیش از پیش معارف قرآن را داشته باشند و جلسات اختصاصی در این زمینه نیز برگزار شود. در این بخش اعلام شد تا ظرفیت دبیرخانه پویش زندگی با آیه‌ها نیز در مسابقات قرآن مورد استفاده قرار گیرد. 

از دیگر مصوبات این جلسه باید به برگزاری نشست‌های حکمرانی قرآنی شهید جمهور با مدیریت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی هفته آینده و ارائه محتوای این نشست به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اشاره کرد. همچنین مقرر شد خلاصه‌ای از حکمرانی قرآنی شهید رئیسی از سوی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در جلسه آینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شود.

همچنین پیشنهاد شد تا بنیاد، جشنواره یا جایزه‌ای سالانه با عنوان «شهید رئیسی» مانند جشنواره شهید رجایی طراحی و ثبت شود. در این بخش ایجاد موقوفه‌ای پایدار برای تأمین منابع این بنیاد یا جایزه سالانه نیز مورد تأکید قرار گرفت، در تأکید شد تا ابعاد این موضوع از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج بررسی و پیشنهاد مشخصی آماده شود.

برگزاری محفل قرآنی شهید جمهور چهارشنبه نهم خردادماه از دیگر مصوبات این جلسه بود. این جلسه بعد از نماز مغرب و عشا از سوی جامعه قرآنی کشور در تهران برنامه‌ریزی شده و در حسینیه حضرت فاطمه زهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. مدیریت برنامه‌ریزی، محتوایی و هماهنگی این محفل از سوی شورای عالی قرآن صورت خواهد گرفت. 

همچنین در بخش دیگری از این جلسه پیشنهاد شد، جامعة المصطفی العالمیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کار مشترکی بین کشورهای اسلامی طراحی نمایند.

بر پایه این گزارش: در بخش دیگری از این جلسه مقرر شد در زمینه تهیه مستند چند قسمتی با موضوع شخصیت قرآنی شهید رئیسی و انتظاراتی که از رسانه ملی وجود دارد، جلسه‌ای مشترک با مدیر شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شود.

آخرین مصوبه این جلسه نیز تدوین و چاپ محتوای مربوط به جلسات، میزگردها، نشست‌های حکمرانی قرآنی رئیس جمهور شهید و مصاحبه‌هایی که مرتبط با این موضوع هستند در قالب کتاب بود، این کار از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت خواهد گرفت. 

نظر شما