شناسهٔ خبر: 66882073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دهقانی تاکید کرد:

گسترش مرز‌های دیپلماسی علم و فناوری ایران با استفاده از ظرفیت رایزنان علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بر ضرورت توسعه صادرات فناورانه با هدف گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی و اقتدارآفرینی فناورانه تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بر ضرورت توسعه صادرات فناورانه با هدف گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی و اقتدارآفرینی فناورانه تأکید کرد و از آمادگی برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها و امکانات تمام دستگاه‌های اثرگذار خبر داد.

 روح الله دهقانی فیروزآبادی در ششمین نشست سالیانه رایزنان علمی در محل معاونت علمی با اشاره به نقش رایزنان علمی در گسترش مرز‌های فرهنگی ایران اسلامی گفت: صادرات محصول فناورانه، بیش از فواید و منافع اقتصادی دارای فواید فرهنگی است و تأثیرگذاری شگرفی در نگاه جهانیان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

وی استفاده از ظرفیت رایزنان علمی را یک فرصت بسیار مغتنم برای راهبرد توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور دانست و افزود: در این راستا، نهاد‌های مختلفی از جمله معاونت علمی، سازمان توسعه همکاری‌های بین المللی و سازمان دانشجویان، اثرگذار هستند و به دنبال تعامل و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر و بهتر، برای شبکه‌سازی و به کار بردن ظرفیت‌ها در تحقق این امر راهبردی هستیم.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت هم‌افزا کردن ابزارها، منابع و امکانات تمامی نهاد‌ها در تحقق موضوع راهبردی صادرات فناوری و به تبع آن صدور اندیشه ایرانی اسلامی گفت: باید برنامه‌ها و سیاست‌ها را یک سو کنیم و همکاری با مجموعه‌های دست‌اندرکار از جمله سازمان دانشجویان، هدف راهبردی معاونت علمی در دیپلماسی علم و فناوری است که مورد تأکید دولت مردمی و شخص آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان به عنوان پیشانی دیپلماسی کشور بود.

وی ادامه داد: این که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید، دقت و تأکید ویژه‌ای به تعاملات علمی و فناوری داشتند یک دلیل داشت. شهید حسین امیرعبداللهیان معتقد بود ما در حوزه علم و فناوری دستاورد واقعی داریم و این دست بالای ما در فناوری به برتری ما در سایر حوزه‌ها نیز منجر می‌شود.

دهقانی با اشاره به آمادگی معاونت علمی، برای همکاری و شبکه‌سازی منسجم با تمام ظرفیت‌های موجود از جمله رایزنان علمی گفت: سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی قطعا با تخصص و تجربه در زمینه تعاملات فناورانه در عرصه بین‌الملل، می‌تواند در یک همکاری خوب و هم‌افزا با رایزنان، زمینه را برای افزایش عمق صادرات محصولات فناورانه و به دنبال آن صادرات فرهنگی ایران فراهم کند.

به گفته وی، رایزنان علمی نیز، سازمان را باید سکو و پایگاه در این حوزه بدانند و معاونت علمی آماده ایجاد ظرفیت‌ها و حمایت‌های لازم برای همکاری است.

معاون علمی رئیس جمهور بیان کرد: علم اگرچه بیش از چهار سده قبل هم وجود داشت، در آن دوره، امری زینتی و مایه فخرفروشی حاکمان بود و پادشاهان در اطراف خود دانشمندانی را جمع می‌کردند.

وی افزود:، اما با وقوع انقلاب صنعتی، علم کارکرد ثروت آفرینی پیدا کرد و به واسطه زایش پدیده‌ای به نام فناوری، توانایی بهره کشی از طبیعت و کسب ثروت را به ارمغان آورد. غرب به واسطه همین فناوری و سلطه بر طبیعت، به برتری‌هایی نسبت به سایر کشور‌ها دست یافت، پس از جنگ سرد اما، فناوری و نوآوری به مؤلفه‌ای برای قدرت آفرینی تبدیل شد و امروزه عموم نوآوری‌ها و فناوری‌ها از جنس برافکن هستند و به عنوان ابزاری برای اقتدارآفرینی شناخته می‌شوند.

دهقانی ادامه داد: دو دهه قبل که رهبر معظم انقلاب موضوع جنبش نرم افزاری و نهضت علمی را مطرح کردند کشور‌های حاشیه خلیج فارس صرفا علم را ابزاری برای ثروت آفرینی می‌دانستند، اما با دیدن اعتباری که ایران به واسطه پیشرفت‌های علمی و فناوری پیدا کرده و با جهان گفتگو می‌کند درباره نقش اقتدارآفرین علم به تکاپو افتادند و امروز به برکت تأکیدات رهبری فرزانه انقلاب و تلاش‌های کشور، علم نافع اقتدار را برای کشورمان به ارمغان آورده است.

بر اساس اعلام معاونت علمی، ششمین نشست سالیانه رایزنان علمی با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، شقایق حق جوی جوانمرد، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، میثم فرج اللهی، رئیس مرکز طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، جعفر رازقی سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان دانشجویان وزارت علوم و جمعی از رایزنان علمی در محل این معاونت برگزار شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما