شناسهٔ خبر: 66881540 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تیروئید در کمین نوزادان خراسان‌شمالی؛ راه مهار چیست؟

بجنورد- ایرنا- افزایش ابتلا نوزادان خراسان شمالی به کم کاری تیروئید نشان از حرکت خزنده این بیماری در بین آنها دارد که با غربالگری و تشخیص به موقع می‌توان از عوارض جبران ناپذیر آن همچون عقب ماندگی ذهنی جلوگیری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بی تردید همه پدرها و مادرها دوست دارند که نوزادان آنها رشد طبیعی داشته باشد و هر روز شاهد قد کشیدن دردانه خود باشند.

هیچ کس دوست ندارد شاهد اختلال رشد و یا کوتاه قدی نوزاد خود باشد به گونه ای که اگر شاهد کوچک‌ترین علائمی بودید باید آن را جدی گرفت زیرا که این ها نشانه ای از کم کاری تیروئید است.

بیماری که با غربالگری و تشخیص به موقع قابل درمان است و تشخیص ندادن به موقع یا درمان نامناسب آن می‌تواند باعث بروز عقب ماندگی ذهنی و اختلال در رشد نوزاد شود.

با توجه به اینکه عوارض بیماری تیروئید در صورت تشخیص ندادن زودرس و شروع درمان به موقع جبران ناپذیر است، غربالگری نوزادان در سنین سه تا پنج روز پس از تولد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درمان به موقع و صحیح از بروز عوارض این بیماری جلوگیری می کند.

این بیماری این روزها حرکت خزنده اش را در خراسان شمالی نیز شروع کرده تا جایی که بر اساس غربالگری های سال گذشته ۶۷ نوزاد مبتلا به این بیماری در استان شناسایی شده اند.

تیروئید در کمین نوزادان خراسان‌شمالی؛ راه مهار چیست؟

شناسایی ۶۷ نوزاد مبتلا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: با غربالگری ۱۲ هزار و ۴۹۴ نوزاد در سال گذشته ۶۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در استان شناسایی شدند.

دکتر محمدرضا اکبری می افزاید: این غربالگری در ۱۰ مرکز شهری، ۱۳ مرکز شهری و روستایی، ۳۴ مرکز روستایی و سه بیمارستان خراسان شمالی انجام شده است.

وی ادامه می دهد: آزمایش کم کاری مادرزادی تیروئید بسیار ساده است و به صورت گرفتن یک یا چند قطره خون از پای نوزدان سه تا پنج روزه بر روی یک کاغذ مخصوص انجام می شود که دردی برای آنان ندارد.

غربالگری تنها راهکار مهار

اکبری با بیان اینکه تنها با غربالگری می‌توان این بیماری را در زمان مناسب تشخیص داد و درمان کرد، می گوید: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان از جمله بیماری‌هایی است که در بدو تولد به طور معمول بدون علامت است و به همین خاطر غربالگری نوزادان برای شناسایی این بیماری در سن سه تا پنج روز پس از تولد از اهمیت بسیار برخوردار است.

وی خاطرنشان می کند: امکان تشخیص بیماران در چهار هفته اول تولد با استفاده از علایم بالینی بسیار کم است و علایم بالینی به‌تدریج و تا حدود ۶ ماهگی شیرخوار بروز می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه می دهد: در واقع با استفاده از علائم بالینی تشخیص بیماری دیرهنگام انجام شده و کمبود هورمون تیروئید اثرات منفی خود را بر شیرخوارگذاشته و عقب ماندگی ذهنی اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید تمام نوزادان در روزهای سه تا پنج تولد غربالگری شوند تا اگر به این بیماری مبتلا هستند با شروع درمان به‌موقع از عقب‌ماندگی ذهنی پیشگیری شود.

تیروئید در کمین نوزادان خراسان‌شمالی؛ راه مهار چیست؟

علائم کم کاری تیروئید در نوزادان

اکبری می گوید: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان به وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید گفته می‌شود که در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است و در صورت تشخیص ندادن به موقع یا درمان نامناسب، می‌تواند باعث بروز عقب ماندگی ذهنی و اختلال در رشد کودک شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور می شود: نوزادان با وزن غیرطبیعی، کم‌اشتهایی، گیرکردن مکرر غذا در گلو، ضعف در مکیدن و اختلالات تنفسی، خواب‌آلودگی، کم گریه‌کردن، کم‌تحرکی، یبوست شدید، شکم بزرگ، فتق نافی و کم‌بودن دمای بدن از علایم بروز این بیماری در نوزادان است.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

نظر شما