شناسهٔ خبر: 66881064 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

ایلان ماسک برای حل کمبود آب در جهان، راه‌حل داد!

ایلان ماسک ادعا کرده که مشکل کمبود آب شیرین در جهان را می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی و فرایند نمک‌زدایی به راحتی مرتفع ساخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، ایلان ماسک، میلیاردر امریکایی و صاحب شرکت‌های تسلا، اسپیس‌ایکس و توئیتر ادعا کرده که مشکل کمبود آب شیرین در جهان را می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی و فرایند نمک‌زدایی به راحتی مرتفع ساخت.

ماسک در جمع کارشناسان و سیاستمداران حاضر در نشست سالانه انجمن جهانی آب در اندونزی، مطالعاتی را که مشکل کمبود آب را غیرقابل حل می‌دانند، مضحک خوانده و داده‌های آن‌ها را منسوخ شده توصیف کرده است.

به گفته این میلیاردر فعال در حوزه فناوری، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه کاهش هزینه‌های تولید انرژی خورشیدی و نیز فرایند نمک‌زدایی برای تولید آب شیرین از آب‌های شور اقیانوس‌ها صورت گرفته که راه‌حل مذکور را برای رفع معضل کمبود آب جهانی به گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

طبق آمار ارائه شده، هزینه تولید انرژی خورشیدی در بازه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ حدود ۸۸ درصد کاهش یافته و در برخی کشورها از سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر شده است. همچنین در امارات هزینه فرایند نمک‌زدایی و تولید آب شیرین از آب شور به رکورد ۴۱ سنت به ازای هر متر مکعب رسیده است.

ماسک بر این باور است با استفاده از انرژی خورشیدی ارزان‌قیمت برای پالایش آب‌های دریا، حتی می‌توان نیاز کشاورزی به آب را با کشت‌های هیدروپونیک مدرن پوشش داد.

با این حال، چالش اصلی در پیش‌روی راه‌حل پیشنهادی ماسک، دسترسی به سرمایه کافی برای ساخت و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ‌مقیاس است. برای نمونه ساخت آب‌شیرین‌کن سورک بی در عربستان ۶۰۰ میلیون دلار هزینه داشته که رقمی سرسام‌آور برای کشورهای فقیر و درگیر تنش آبی محسوب می‌شود.

کشورهایی مانند کنگو در آفریقا با ۱۰۵ میلیون نفر جمعیت که ۵۴ درصد آنها به آب سالم دسترسی ندارند و ۶۴ درصد در فقر شدید بسر می‌برند، قادر به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌ها نیستند.

بنابراین اگرچه ایده ماسک از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما برای اجرای گسترده آن در مناطق تنش آبی، منابع مالی کلانی موردنیاز خواهد بود که در شرایط فعلی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

نظر شما