شناسهٔ خبر: 66880995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اسماعیلی در مراسم بزرگداشت شهید امیرعبداللهیان:

شهید «امیرعبداللهیان» تعارض میان میدان و دیپلماسی را از بین برد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افتخارات دیپلماسی دولت سیزدهم گفت: با حضور شهید امیر عبداللهیان اتفاقات خوبی در حوزه دیپلماسی رخ داد و او توانست تعارض میان میدان و دیپلماسی را از بین ببرد و ماحصل این اقدامات منجر به عضویت ایران در شانگهای، بریکس و غیره شد.

صاحب‌خبر -

مراسم بزرگداشت استاد شهید حسین امیرعبداللهیانبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم بزرگداشت شهید خدمت؛ شهید حسین امیرعبداللهیان، بعد از ظهر امروز، هفتم خردادماه با حضور ابراهیم متقی؛ رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ بهادری جهرمی، سخنگوی دولت؛ محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و دیگر اساتید، دانشجویان و مسئولان این دانشگاه برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تسلیت شهادت شهدای خدمت گفت: هفته تلخی را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدواریم با دعای خیر شهدا این ضایعه به یک فرصت جدید برای نظام اسلامی تبدیل شود. جنس این رخداد متفاوت با رخدادهای دیگر است و همیشه حکمت خون در مکتب اهل بیت(ع) نقش مهم پیش‌برنده دارد و در جا زدن در آن وجود ندارد.

وی افزود: همیشه اثبات شده رخدادهای تلخ این‌چنینی سرمایه‌های اجتماعی نظام را ارتقا بخشیده و فصل جدیدی از وحدت و همدلی و حرکت به سمت آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی را فراهم کرده است. وقتی در هفتم تیز ۱۳۶۰ دشهید بهشتی و باهنر به شهادت رسیدند فصل نوینی در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورد و حتی پس از رحلت امام راحل حرکت انقلاب متوقف نشد و این حرکت توفنده ادامه یافت و یا حاج قاسم عزیز را از دست دادیم ولی راه او ادامه یافت. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رئیس جمهور شهید ما وقتی در سال ۱۴۰۰ مجاب به حضور در انتخابات ریاست جمهوری شد روزهای تلخ را پیش‌بینی می‌کرد و همه ما می‌دانستیم فضای کشور چگونه است و چه مشکلاتی را پیش رو خواهیم داشت و بارها این صحبت میان ما و رئیس جمهور شهید رد و بدل شد ولی آقای رئیسی همه سرمایه‌ها و داشته‌هایش را در کف دستان خود قرار داد و وارد میدان شد. در روز تنفیذ شهید رئیسی روزانه ۷۰۰ نفر به خاطر کرونا از دست می‌رفتند و فضای حقارت‌آمیزی به خاطر عدم واکسیناسیون شکل گرفته بود و کسی فکر نمی‌کرد کرونا ریشه‌کن شود ولی این اتفاق افتاد.

افتخارات دیپلماسی دولت سیزدهم 

اسماعیلی با اشاره به افتخارات دیپلماسی دولت سیزدهم گفت: با حضور شهید امیر عبداللهیان اتفاقات خوبی در حوزه دیپلماسی رخ داد و او توانست تعارض میان میدان و دیپلماسی را از بین ببرد و ماحصل این اقدامات منجر به حضور در شانگهای، بریکس و غیره شد. شهید امیرعبداللهیان پس از جنگ غزه سر از پا نمی‌شناخت و ده‌ها سفر برای پایان جنگ در غزه انجام داد و در نهایت با هماهنگی میدان و دیپلماسی چنان سیلی محکمی به اسرائیل زد که اثرات و برکات آن تا سال‌ها در جبهه مقاومت باقی بماند. زمانی رهبر انقلاب صحبت از امیرکبیر می‌کردند و امیرکبیر توانست در سه سال نام خود را تا ابد در تاریخ ایران ثبت کند و رئیس جمهور شهید هم کاری کرد که اتفاقات خوبی در کشور رخ دهد. و تا ابد در یاد بماند.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی عاشقانه به کشور و مردم عشق می‌ورزید و آسایش و راحتی خود را فدای آسایش و رفاه کشور کرد، افزود: ما به عنوان همکاران او شاهد بودیم که رئیس جمهور شهید در اغلب روزها به خاطر کار زیاد دچار مشکل جسمی می‌شد ولی از پا نایستاد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: آخرین نامه‌ای که از شهید امیرعبداللهیان به من رسید نامه موافقت رئیس‌جمهور مبنی بر حضور بنده در حج بود و این آخرین مکاتبه من با شهید امیرعبداللهیان بود. امیدوارم که خون این عزیزان منجر به وحدت بیشتر کشور و مردم شود و امیدوارم همه ما توفیق ادامه راه شهدای خدمت را داشته باشیم.

ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به عنوان سخنران بعدی این نشست اظهار کرد: مراسم امروز نشانه هویت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. در این دانشگاه افراد بزرگی حضور داشتند و بعد از انقلاب به یکی از پایگاه‌های اصلی انقلاب و استحکام ساختارهای سیاسی تبدیل شد‌.

وی افزود: شهید حسین امیرعبداللهیان فارغ‌التحصیل این دانشکده بود و بعدها به مدرس آن تبدیل شد. افتخار دانشکده این است که اساتیدی را در اختیار دارد که اندیشه‌های راهبردی انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی را تبیین می‌کنند.

شهدای خدمت؛ نماد اخلاق حکمرانی

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه ایرانی نیازمند حکمرانانی است که به آنها حس تعلق داشته باشد، گفت: همه شهدای خدمت نمادهای اخلاق حکمرانی بودند و موجب همبستگی اجتماعی شدند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سخنران دیگر این نشست بود که با تسلیت شهادت شهدای خدمت گفت: این سه سال فرصت خوبی بود تا در محضر شهدای خدمت موضوعات بزرگی را فرا بگیریم ولی حیف که این فرصت کوتاه بود. گاهی اوقات ما قدر داشته‌های نزدیک را نمی‌دانیم و نسبت به آن کم‌توجه هستیم در صورتی که نباید این‌گونه باشد.

وی افزود: شهید رئیسی فردی اخلاق‌مدار بود و همه او را با این نام می‌شناسند و از سوی دیگر شهید امیرعبداللهیان هم فردی متواضع بود و نحوه تعامل او همراه با تواضع بود. خیلی از اوقات از سفر خارجی تماس می‌گرفت و ابتدا یکی دو دقیقه عذرخواهی می‌کرد و سپس می‌گفت عذرخواه هستم سفر خارجی به طول خواهد کشید و امکان حضور در جلسه را ندارم در صورتی که کار دولت را انجام می‌داد و نیازی هم به عذرخواهی نبود ولی این کار را می‌کرد و گاهی اوقات به تفصیل در مورد موضوعات به ما توضیح می‌داد و از حوصله خارج نمی‌شد. شهید امیرعبداللهیان بسیار فردی پرکار و خستگی‌ناپذیر بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی با توجه به اینکه تواضع داشت ولی با اقتدار به موضوعات وارد می‌شد و بهتر است در این باره از نظامیان جویا شوید که او چه کرد و در عملیات‌ وعده صادق هم تواضع و هم اقتدار او را شاهد هستیم. همچنین در موضوعات مختلف دقت نظر کارشناسی داشت و به شدت روحیه تعاملی با نهادها و شخصیت‌های مختلف داشت.

بهادری جهرمی با بیان اینکه جنس دولت سیزدهم این است که در حوزه سیاست داخلی از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است، گفت: این روحیه در حوزه سیاست خارجی هم وجود دارد و دولت توانست دو مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی یعنی دیپلماسی و میدان را با هماهنگی پیش ببرد. مثلاً امروز افزایش فروش نفت و تجارت خارجی غیر نفتی نتیجه اقدامات دیپلماسی دولت است و این دولت رکورد تجارت خارجی غیرنفتی را شکست. پس می‌توان نتیجه گرفت شاهد هم‌آوایی میان دیپلماسی و میدان‌داران اقتصاد هستیم.

وی با اشاره به موفقیت دولت در دعاوی حقوقی بین‌المللی گفت: این دولت در دعاوی مختلف بین‌المللی علیه ایالات متحده و مخابرات پیروز شود در صورتی که در گذشته شکست خورده بودیم و در اینجا هم هم‌آوایی خوبی میان دیپلماسی و میدان حقوقی برقرار شد و یا از حقوق شهروندان ایرانی در نقاط مختلف دنیا دفاع شد. عضویت در شانگهای و بریکس و حتی موضوع غزه را باید به این موارد افزود. شهید رئیسی اصرار داشت که توافقات حقوقی بین‌المللی باید به طور دقیق اجرا شوند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: آقای امیرعبداللهیان به شدت پیگر موضوعات فرهنگی و ورزشی بود. مثلاً وقتی تیم ملی فوتبال به دنبال بازی جهانی بود شخصاً ورود می‌کرد و با پیگری‌های شخصی مشکل بازی‌های جهانی تیم‌ ملی فوتبال را رفع می‌کرد. یا در رویدادهای فرهنگی مشارکت و حمایت فعالی داشت که حضور او در نمایشگاه کتاب و گردهمایی‌های فرهنگی نمونه آن است. شهید امیرعبداللهیان پایه ثابت بازدید از خانواده‌های شهدا بود و بر تکریم خانواده‌های شهدا تأکید داشت و در جلسات هیئت دولت این موضوع را مورد تأکید قرار می‌داد.

در پایان این مراسم محمد رسولی، شاعر آیینی کشورمان ابیاتی را تقدیم شهدای خدمت کرد.

انتهای پیام

نظر شما