شناسهٔ خبر: 66880153 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

یادداشت/تحلیل جهانی مس

پیش‌بینی نرخ مس به عنوان یکی از فلزات مهم جهان که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار مهم و حیاتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، پیش‌بینی نرخ مس به عنوان یکی از فلزات مهم جهان که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار مهم و حیاتی است. تولید سالانه این محصول در حال حاضر پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست؛ از‌این‌رو، انتظار می‌رود ارزش آن تا حد قابل‌توجهی افزایش یابد. براساس گزارش هلدینگ‌های مطرح اقتصادی جهانی، حجم تقاضا در آینده حدود ۲.۶ درصد معادل ۳۰ میلیون تن افزایش می‌یابد. با توجه به این شرایط، قیمت مس جهانی بیش‌ازپیش صعودی خواهد شد. به‌این‌ترتیب، پیش‌بینی قیمت مس در بازار کاملا افزایشی است و نباید انتظار کاهش ارزش آن را در آینده داشت. این روال افزایشی در سال‌های پیش‌رو نیز شدت بیشتری به خود خواهد گرفت. 

 مس، به‌عنوان سومین فلز پرکاربرد در جهان در معاملات اخیر خود طی ماه گذشته روند صعودی پر قدرتی داشته‌است. نشانه‌های بهبود فعالیت‌های تولیدی در چین و ایالات‌متحده تا حدودی موجب تقویت بازار فلزات شده است. هرچند تنش‌های ژئوپلیتیک و همچنین عدم‌اطمینان مجدد در زمینه سیاست‌های پولی در هر لحظه می‌تواند روند این مسیر صعودی را معکوس کند و فلزات اساسی در سراشیبی قیمتی بیافتند. اوج گیری قیمت مس در ابتدا با انبوهی از اختلالات در معادن بزرگ آغاز شد که باعث شد واحد‌های ذوب برای یافتن منابع تامین کننده مس جایگزین تلاش کنند و به نوعی به تکاپو افتاده بودند. در این بین تقاضای فصلی در چین در پایین‌ترین سطح بود که این موضوع نیز به کاهش تقاضا در بازار جهانی دامن زد، اما امید‌هایی وجود دارد که نشان از آن دارد که بازگشت آزمایشی فعالیت واحد‌های تولیدی مجددا میزان تقاضا را افزایشی کند.

همچنین در آمریکا کاهش در تولید و عرضه باعث کاهش موجودی و در نهایت افزایش قیمت‌ها شده‌است. براساس تحلیل صورت گرفته توسط گروه بانکی ANZ قیمت مس بایستی به سطح ۱۲ هزاردلار صعود نماید تا سرمایه‌گذاری کلان در معادن جدید افزایش یابد و از کسری‌های آینده در تولید و عرضه مس جلوگیری کند. با وجود افزایش موجودی در چین و تحلیل رفتن تقاضا در چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده، شاهد ضعف بیشتر از جانب عرضه به دلیل سودآوری ضعیف باشیم و همین امر عامل رشد قیمت مس در معاملات اخیر بوده‌است. 

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر (باد، خورشید، برق، آبی) و سیستم‌های ذخیره انرژی، تقاضا برای مس را افزایش داده‌است، لازم به ذکر است در سال میلادی جاری ۴۷ کشور از مرز ۵۰ درصدی استفاده از انرژی تجدیدپذیر عبور کرده‌اند.

 کاهش هزینه‌های انرژی خورشیدی و ذخیره باتری، توسعه خودرو‌های برقی، افزایش فروش وسایل نقلیه الکتریکی EV و زیرساخت‌های شبکه از عوامل افزایش تقاضای مس بوده‌است. از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت مس در سال‌های اخیر رشد آهسته طرح‌های توسعه مس در مقایسه با سایر فلزات، بالا بودن مصرف انرژی در استخراج و تصفیه مس، هزینه بر بودن طرح‌های توسعه‌ای، مشکلات معدنچیان بزرگ تولیدکننده مس، علاقه به فناوری‌های جایگزین فسیلی (مانند بادی، خورشیدی، باتری‌ها و وسایل نقلیه الکترونیکی) محدودیت معادن دراثر توافقات بین‌المللی و مسائل اقلیمی و مالیات‌های مربوط به کربن می‌توان اشاره کرد.

مدیر هج فاند، پیر اندوراند، معامله گر بزرگ کامودیتی پیش‌بینی می‌کند که قیمت مس در چند سال آینده افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، زیرا تقاضای فزاینده باعث کاهش ذخایر جهانی فلز قرمز می‌شود و همچنین این معامله‌گر دیدگاه صعودی نسبت به سایر کالا‌ها دارد، از جمله کاکائو که از ابتدای سال تا اواسط آوریل قیمت آن سه برابر شد و آلومینیوم که پیش‌بینی می‌کند به دلایلی مشابه با مس همچنان در حال افزایش قیمت خواهد بود، زیرا می‌توان آن را جایگزین مس کرد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران برای پیش‌بینی ارقام PMI از اقتصاد‌های بزرگ آماده شدند تا تفکر جدیدی در مورد چشم انداز کلی تقاضا داشته باشند. در همین حال، به دلیل همزمانی ریسک عرضه با نشانه‌هایی از تقاضای قوی، قیمت مس به نزدیکی بالاترین حد در دوسال گذشته رسیده‌است.

فاطمه میرسلیمانی

کارشناس تحلیل سبدگردان اندیشه صبا

اشتراک گذاری :

نظر شما