شناسهٔ خبر: 66878436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلفن اورژانس اجتماعی قشم ۳۴ بار به صدا درآمد

قشم - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: ۳۴ تماس تلفنی قشموندان از ابتدای سال جاری تاکنون با سامانه(۱۲۳) اورژانس اجتماعی برقرار شد.

صاحب‌خبر -

سیروس شمس الهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تعداد تماس از سوی افراد متاثر از خشونت‌های خانگی، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات خانوادگی حاد و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، انجام شده است.

وی ورود به مسایلی همچون همسر آزاری، کودک آزاری، خشونت های خانگی، دختران و پسران فراری، اختلالات جنسی، اختلالات رفتاری، کودکان خیابانی و خودکشی کننده ها را از جمله وظایف کارکنان مرکز فوریت های اجتماعی بهزیستی این شهرستان مرزی عنوان کرد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم خدمات مرکز فوریت های اجتماعی در این جزیره را رایگان و تخصصی اعلام کرد و افزود: در این مرکز کارکنان زبده و کاربلدی مشغول هستند که تلاش می کنند خانواده ها در آرامش و آسایش زندگی کرده و برای تربیت فرزندان و نوع رفتارهای خانوادگی از مشکلات به دور باشند.

شمس الهی خواستار همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها به ویژه رسانه‌ها به منظور افزایش سطح آگاهی و دانش مردم برای شناخت جامعه هدف خدمات گیرنده ها از اورژانس اجتماعی و چگونگی استفاده از خدمات این اورژانس در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس شد.

به گزارش ایرنا، "اورژانس اجتماعی" که با گرفتن شماره تلفن ۱۲۳ شبانه‌روزی در دسترس آحاد مردم قرار دارد، ابزاری موثر برای جلوگیری از خشنونت‌هایی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و دیگر آسیب‌های اجتماعی است.

سازمان بهزیستی در چارچوب فعالیت "اورژانس اجتماعی" مامور رسیدگی به آلام شهروندانی از همه سنین است که دچار بحران و آسیب های روحی، جسمی، خانوادگی یا فردی شده و برای رهایی از آسیب یا صدمه بیشتر نیازمند کمک فوری هستند.

به این ترتیب کارشناسان و مددکاران آموزش‌دیده سازمان بهزیستی در میانه گرداب خوفناک چنین رخدادهای سخت و طاقت‌فرسایی تنها یاوران توانمند شهروندانی هستند که صدای مظلومیت و کمک‌خواهی‌شان در چهار دیواری خانه می‌پیچد و تماسهای مردمی با شماره تلفن ۱۲۳ است که می‌تواند نجاتبخش این آسیب‌دیدگان باشد.

در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و روانی شهروندان و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

گرچه این برنامه‌ها می‌تواند حسب شرایط متفاوت فرهنگی، اجتماعی و قانونی در کشورها گوناگون باشد اما مهم این است که بتوان مسایل و راهکارهای مناسب، یافته و اجرا شود.

"اورژانس اجتماعی" با تماس تلفنی با شماره ۱۲۳ یکی از همین برنامه‌ها و راهکارهاست که حاصل سال های متمادی فعالیت سازمان بهزیستی بوده و راهی برای رسیدن به فریاد بی‌صدای آسیب‌دیدگان اجتماعی و خشونت‌دیدگان است.

"اورژانس اجتماعی" تلفیقی از مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی است که به ۲ شیوه اعزام گروه سیار با عنوان "خدمات اجتماعی سیار" و یا ارائه خدمات در پایگاه اورژانس اجتماعی با عنوان "پایگاه خدمات اجتماعی" بنابر ضرورت و تشخیص مددکار خدمت‌رسانی می‌کند.

انجام مداخلات روانی اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و به نوعی پیشگیری از وقوع جرم یا فوت مهمترین هدف و روند کار در برنامه اورژانس اجتماعی بهزیستی است.

۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما