شناسهٔ خبر: 66877417 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شکایت به دیوان بین المللی درباره کشتار روزنامه نگاران در غزه

گزارشگران بدون مرز (RSF) روز دوشنبه شکایت جدیدی را به دلیل «جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه روزنامه‌نگاران» به دادگاه کیفری بین‌المللی تسلیم کرد.

صاحب‌خبر -

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان پزشکان بدون مرز به دیوان کیفری بین المللی در مورد کشته شدن روزنامه نگاران در غزه دوباره شکایت کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارشگران بدون مرز (RSF) روز دوشنبه شکایت جدیدی را به دلیل «جنایت جنگی اسرائیل علیه روزنامه‌نگاران» به دادگاه کیفری بین‌المللی تسلیم کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهد «به جنایات صورت گرفته علیه حداقل ۹ خبرنگار فلسطینی در بازه زمانی ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۲۰ مه ۲۰۲۴ رسیدگی کند».

بر اساس اعلام این سازمان، اسرائیل بیش از ۱۰۰ خبرنگار را در غزه کشته است.

سازمان پزشکان بدون مرز تصریح می‌کند که این سومین شکایت در مورد مرگ روزنامه نگاران در غزه در دادگاه کیفری بین المللی لاهه، پس از شکایت‌های ۳۱ اکتبر و ۲۲ دسامبر است.

شکایت ویژه این سازمان در روز دوشنبه به «هشت مورد دیگر از روزنامه‌نگاران فلسطینی و مجروح شدن یک گزارشگر فلسطینی» اشاره می‌کند که همگی «در حال انجام وظایف خود» بوده اند.

این سازمان غیردولتی تاکید کرد که «دلایل منطقی برای این باور دارد که برخی از این روزنامه‌نگاران قربانی قتل عمدی و برخی دیگر قربانی حملات عمدی ارتش اسرائیل علیه غیرنظامیان بوده‌اند».

در اوایل ژانویه، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی حکم داد که جنایات علیه روزنامه‌نگاران در تحقیقاتش در مورد جنایات جنگی در غزه گنجانده شده است.

آنتوان برنار، وکیل سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: کسانی که روزنامه نگاران را می‌کشند، به حق مردم برای اطلاعات که در زمان جنگ حیاتی‌تر است، حمله می‌کنند.

به گفته کمیته حفاظت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک، حداقل ۱۰۷ روزنامه نگار و کارمند رسانه‌ای در جریان جنگ غزه کشته شده اند.

شکایت سازمان پزشکان بدون مرز به ویژه مربوط به دو روزنامه نگار الجزیره به نام‌های حمزه دهدوح و مصطفی ثریا است که در جریان حمله به خودروی شان در جنوب سرزمین فلسطین کشته شدند.

ارتش اسرائیل مدعی شده بود که «این دو خبرنگار ریز پرنده ها را هدایت می‌کردند که تهدیدی قریب‌الوقوع برای سربازان اسرائیلی به شمار می‌رفت» و آن‌ها را «عوامل تروریستی» توصیف کرد. این اتهامات از سوی خانواده قربانیان و نهاد‌هایی که که این دو خبرنگار برایشان کار می‌کردند رد شد.

وزارت بهداشت حماس روز یکشنبه آمار جدید کشته شدگان نوار غزه از زمان آغاز جنگ را ۳۵ هزار و ۹۸۴ نفر اعلام کرد.

نظر شما