شناسهٔ خبر: 66876935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مخبر: فعال سازی ۱۳ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل

سرپرست ریاست جمهوری گفت: حدود ۷ هزار کارخانه در سال گذشته و حدود ۶ هزار کارخانه نیز امسال از حالت تعطیل و نیمه تعطیل خارج شدند.

صاحب‌خبر -
فعال سازی ۱۳ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  خانه ملت، محمد مخبر در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن درود به روح پرفتوح امام (ره)، شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، شهدای مظلوم مدافع حرم و سیدالشهدای مدافعان حرم، شهید سلیمانی عزیز، گفت: بسیار سخت است که از طرف شهید عزیزمان، آیت الله رئیسی در این مجلس به عنوان سخنران نطق کنم.
 
مدیر اجرایی ریاست جمهوری در ادامه ضمن تبریک به تک تک نمایندگان برای موفقیت آنها و افتتاح دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: این شکرگزاری را به درگاه احدیت می‌کنیم که از نعمت ولایت فقیه برخورداریم و حضرت امام (ره) به درستی فرمودند تا این نعمت را داریم، هیچ آسیبی به کشور وارد نمی‌شود و در همین چند روزی که این اتفاق افتاده و کلیدی‌ترین مهره کشور را از دست دادیم که فردی عادی هم نبوده است این موضوع را به خوبی درک کردیم.
 
وی در ادامه با یادآوری این مطلب که به رغم اینکه تمام کشور در جنب و جوش تشییع پیکر‌های پاک بودند، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به وقت، کار خود را آغاز کرد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در لحظه اول مطلبی را فرمودند که کار‌های اداری کشور نباید با هیچ خللی مواجه شود و هیچ برنامه‌ای نباید به تأخیر بیفتد و این اتفاق هم افتاد. خداوند متعال نعمت رهبری و نعمت مردم وفاداری که گوش به فرمان رهبری هستند را به ما عطا داشته و سرمایه اصلی کشور نیز واقعا همین مردم هستند که در تمام مسائل کشور که در طول این سال‌ها داشتیم، همواره حاضر بوده و تدبیر و فرماندهی رهبری نیز مشکل گشای ما بوده است.
 
مخبر در ادامه تصریح کرد: این چند سال که از نزدیک با شهیدان خود مواجه بودیم، یک سری ویژگی‌های شخصی را در آنها دیدیم که محبوبیتی که در مردم غلیان کرده است جدای از این مسائل نیست. من با گوشت و پوست و استخوان خود می‌گویم چیزی که در این جریان حس کردم این است که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست.
 
وی که بعد از به شهادت رسیدن رئیس جمهور با حکم رهبری به عنوان سرپرست ریاست جمهوری معرفی شد، ادامه داد: گاهی حاج آقای رئیسی از مسائلی ناراحت می‌شد و می‌خواست در قبال آن کاری انجام داده و یا حرفی بزند، اما می‌گفت اگر این کار را انجام دهم حضرت آقا ناراحت می‌شود و با همین جمله خودش هم آرامش پیدا می‌کرد. ریشه این کار خدامحوری و اخلاص وی بود. یکی از مسائل بسیار مهم دیگر، خروج از قید و بند‌های تشریفاتی بود و با تمام قدرت از ساده زیستی خود مراقبت می‌کرد.
 
مخبر در ادامه یکی دیگر از مسائلی که بسیار در وضعیت ایشان مؤثر بود را اعتقاد جدی به چارچوب‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: آیت الله رئیسی به ارزش‌های انقلاب و حفظ خطوط قرمز نظام ایمان داشت و از آن مراقبت می‌کرد. نکته دیگر که مورد اشاره رهبری نیز قرار گرفت، روحیه خستگی ناپذیر وی بود. ایشان گاهی از سفر خارجی باز می‌گشت و نیمه شب به تهران می‌رسید، اما می‌گفت ساعت ۶ صبح در دفتر جلسه داشته باشند؛ وقتی به جلسه می‌آمد هم از تمام دستور جلسه آگاهی داشت و مشخص نبود اصلا خوابیده است یا خیر.
 
مدیر اجرایی ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: یک اقدام دیگر وی که در کشورداری موثر بود، اعتقاد به استفاده از ظرفیت‌های کشور بود. ایشان اعتقاد داشت که مسائل کشور با ظرفیت‌های داخلی قابل حل است و همینطور هم شد. ما هیچگاه از مسائل بین المللی غافل نبودیم، اما اداره کشور را منوط به مسائل بیرونی نکردیم. هرآنچه پیش آمد با توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور انجام شد.
 
وی در ادامه مردمداری و عشق به محرومان را از دیگر مسائل بارز در منش رئیس جمهور شهید برشمرد و افزود: رئیس جمهور در هر سفر استانی خود، به محروم‌ترین نقطه آن استان نیز می‌رفت و اولین سوال او این بود که محروم‌ترین نقطه استانی که به آن سفر کرده، کجاست. به آنجا می‌رفت و در بین مردم و با آنها به راحتی گفتگو می‌کرد.
 
مخبر اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که ایشان فوق العاده بر آن اصرار داشت این بود که تدابیر آقا به هیچ وجه زمین نماند. حقیقتا مقید بود که یک دستور حضرت آقا که امکان اجرای آن وجود داشته، اما به قدر مطلوب انجام نشده است باید با تمام تلاش دولت و شخص خودش به سرانجام برسد.
 
سرپرست ریاست جمهوری بعد از شهادت آیت الله رئیسی در ادامه تصریح کرد: این مشخصات ممکن است در اشخاص دیگر نیز وجود داشته باشد و اینگونه نیست که فقط در ایشان باشد به ویژه در حوزه مسائل معنوی که شاید ایشان نخواهد در این باره سخن بگویم. یک دعای سمات، دعای کمیل، دعای ندبه او از دست نمی‌رفت. قید و بند ایشان برای اقامه نماز شب و نافله‌ها از دست نمی‌رفت. ایشان به توکل و توسل معتقد بود و همین از مشخصه‌های ویژه‌ای بود که بیشترین کمک را به آقای رئیسی کرد.
 
وی افزود: ممکن است برخی بگویند در کنار وضعیت شخصی، وضعیت اجرایی چه می‌شود. در ابتدای شروع به کار دولت با مشکلات جدی و زیادی روبرو بودیم. وضعیت درآمد کشور، فروش نفت در حداقل خود بود. روزی ۷۰۰ نفر از کرونا از دنیا می‌رفتند. به خاطر دارید که فردی در آی سی یو بود، اما خانواده نزدیک او جرأت نمی‌کردند با او ملاقات کنند و وقتی از دنیا می‌رفت کسی جرأت خاکسپاری وی را نداشت که نعمت طلبه‌های جهادی باعث شد خاکسپاری هم انجام شود. بازار تعطیل بود و وضعیت اضطرابی در مردم وجود داشت. تورم زیاد بود و دسترسی به دارایی‌های کشور در خارج از کشور وجود نداشت. درآمد‌های حاصل از فروش نفت که حدود ۴۰۰ هزار بشکه بود، به کشور باز نمی‌گشت و باعث تورم در داخل می‌شد.
 
مخبر ادامه داد: ما این وضعیت را در سال ۱۴۰۰ پشت سر گذاشتیم و وقتی به ۱۴۰۱ رسیدیم تصور می‌کردیم وضعیت خوب می‌شود، چون وضعیت درآمد‌ها و فروش نفت سامان گرفته و وضعیت ذخایر که بسیار نگران کننده شده بود، وضعیت مناسبی پیدا کرده بود، اما این سال با حوادث بین المللی و داخلی مواجه شد که واقعا شرایط سخت دیگری را برای ما رقم زد.
 
مدیر اجرایی ریاست جمهوری در ادامه یادآور شد: آخرین آن که در آذر ۱۴۰۱ رخ داد، متمرکز شدن دشمن روی ارز و عدم دسترسی ما به دارایی هایمان در خارج از کشور بود. وضعیت این گونه بود که رئیس بانک مرکزی به کشوری می‌رفت و قراری می‌گذاشت، صورت جلسه می‌کرد و قرارداد می‌بست، اما طرف مذاکره ۲۴ ساعت بعد همه را لغو می‌کرد. در برخی کشور‌ها که قرار و مدار می‌گذاشتیم ۲۴ ساعته رئیس بانک مرکزی خود را تغییر دادند لذا همین اتفاقات باعث شد برنامه ریزی سنگینی از سوی شخص رئیس جمهور طراحی شود.
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ای که از سوی وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی تدوین و در دولت مصوب شده بود، گفت: علیرغم این برنامه، باز هم رئیس جمهور مرا فراخواند و گفت این کار‌ها در دستگاه‌های مختلف در حال انجام است و حضرت آقا روی موضوع رشد تولید و کنترل تورم تأکید دارند لذا ما باید از اینکه این اتفاق می‌افتد مطمئن شویم. از این رو روی چند دستگاه متمرکز شدیم و چند پروژه حساس را در آنها اجرا کردیم.
 
مخبر در ادامه با اشاره به برخی از این پروژه‌ها که دولت روی آنها تمرکز کرده بود، اذعان کرد: برای مثال در وزارت نفت گفتیم چه کنیم که سال ۱۴۰۲ بتوانیم ۳۰۰ هزار بشکه نفت به تولیدات خود اضافه کنیم از این رو تیم تخصصی را تشکیل دادیم تا در پایان سال ۱۴۰۲ تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خود را به ۳ میلیون ۶۰۰ هزار بشکه نفت در سال برسانیم و در نهایت یکی از عواملی که رشد کشور را تغییر داد همین کار بود.
 
مدیر اجرایی ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه برنامه مشابهی نیز در حوزه آب، برق، بهداشت و کشاورزی داشتیم که این حوزه‌ها را با تحول روبرو کرد، گفت: یکی از نکاتی که شهید عزیز ما بر آن متمرکز بود، بحث آب بود. اگر کار‌های ضربتی در برخی نقاط انجام نمی‌شد در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با مشکل جدی آب در این مناطق مواجه می‌شدیم. کار‌های اساسی و سنگین در حوزه آب را نیز پیگیری کردیم که یکی از این اقدامات مهم، انتقال آب از دریا بود؛ نمی‌شود در شمال و جنوب کشوری دریا باشد، اما میانه آن در خشکسالی به سر ببرد.
 
وی افزود: یکی از اقدامات خوبی که انجام شد در حوزه برق بود که مشکلات زیادی در آن داشتیم. ما روی تولید ۱۲ هزار مگاوات برق متمرکز شدیم که تولید حدود ۸ هزار مگاوات آن به نتیجه رسید و اکنون نیز روی تولید ۳۰ هزار مگاوات برق برنامه ریزی کرده ایم که در حوزه تجدیدپذیر، هسته‌ای و عادی در حال اجرا است.
 
مخبر در ادامه با اشاره به اعتقاد برخی به این نکته که امکان تحول در حوزه مسکن و حل مشکل آن وجود ندارد، گفت: تا کنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زمین واگذار کرده و یا مسکن مهر را تمام کرده ایم و امیدواریم دولت بعدی حتما تا پایان زمانی که اگر دولت آقای رئیسی روی کار می‌بود، بتواند آن را به نتیجه برساند. برنامه دولت این بود که در پایان این دوره تولید حداقل ۴ میلیون مسکن را شروع شده داشته باشیم که در تعدادی از آن پروژه تمام خواهد شد و برخی نیمه تمام است.
 
مدیر اجرایی ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه مسائل رفاه عمومی اتفاقاتی در دنیا افتاد و اصلاحاتی صورت گرفت که باعث ایجاد اشکال در معیشت مردم شد، اما به عنوان مسکّن کالابرگ راه اندازی شد که الان ۶۰ میلیون نفر با قیمت‌های دو سال پیش و اضافه کردن یارانه‌ها در حال استفاده از این سامانه هستند.
 
وی افوزد: اهدای زمین رایگان به ۳ دهک اول، طرح تأمین امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال، بیمه رایگان کودکان زیر ۷ سال و بیمه سلامت تقریبا اکثر مردم که هر فردی که بیمه نبود سراغ آنها رفته و بیمه شان کردیم و توسعه بیمارستان‌ها از اقدامات مهم این دولت بود.
 
مخبر در ادامه یکی از کار‌های مهم دیگر در دولت سیزدهم را احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل عنوان کرد که بسیار مؤثر واقع شد و افزود: اینکه امروز وضعیت بیکاری سامان یافته و اشتغال زیاد شده به همین دلیل است. حدود ۷ هزار واحد سال گذشته و حدود ۶ هزار واحد امسال از حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد که یک کار بسیار مهم است.
 
مدیر اجرایی ریاست جمهور در ادامه به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسائل بین المللی اشاره و بیان کرد: یکی از موفقیت‌های مهم و بزرگ آیت الله رئیسی قدرت ارتباط گیری با کشور‌های مختلف و ارتباط عاطفی با سران کشور‌ها بود. این چند روزی که با سران کشور‌ها ارتباط داشتم از تعابیری پشت تلفن استفاده می‌کردند که میان افرادی استفاده می‌شود که باید حداقل ۳۰ سال رفت و آمد کند تا بشنود. یکی از جملاتی که آنها به من گفتند و یکی از سران بزرگ دنیا به من گفت این بود که کاری که با همکاری آقای رئیسی انجام دادیم باعث شد معادلات قدرت در دنیا را جابجا کنیم که راست هم می‌گوید.
 
وی افزود: امروز کسانی که روزی از یک نقطه می‌نشستند و درباره دنیا تصمیم می‌گرفتند و همه موظف به عمل به آن بودند دیگر آن قدرت را ندارند. نظام اسلامی به یمن رهبری حضرت امام (ره) و استمرار آن در دوران حضرت آقا توانست این اتفاق را رقم بزند که سردار باقری هم به آن شهادت می‌دهد.
 
مخبر در ادامه یادآور شد: رئیس جمهور شهید زمان وقوع عملیات «وعده صادق» مرا فراخواند و گفت فلانی قرار است چنین اتفاقی بیفتد، وضعیت ارز و اقتصاد چه می‌شود. البته شرایط را می‌دانست، اما می‌خواست مرور کند. در این کشور یک روزی یک موشک آزمایش می‌شد و کل بازار کشور به هم می‌ریخت، کل شاخص‌ها دچار مشکل می‌شد و صدای همه در می‌آمد که کار شما چه بلایی سر کشور آورده است، اما امروز ما توانستیم سه حکومت را مورد هدف قرار دهیم.
 
وی اضافه کرد: ما رژیم اشغالگر قدس را مورد هدف قرار دادیم و مردم که شب خوابیدند و صبح بیدار شدند با اعداد و ارقام متفاوت در شاخص‌ها روبرو نشدند و قیمت ارز علیرغم اینکه مطلوب نیست، اما همان رقم بود. تورم و نقدینگی و بازار همان بود و مایحتاج مردم در دسترس قرار داشت. این استحکام، استقرار و قدرت یک مسأله عادی نیست و به یمن رهبری حضرت آقا و تلاش‌های مخلصانه آیت الله رئیسی بود لذا امروز واقعا دچار یک ضایعه سنگین شده ایم که با هدایت حضرت آقا این برهه را نیز پشت سر می‌گذاریم که پشت سر گذاشتیم.
 
مدیر اجرایی ریاست جمهوری در پایان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب که فرمودند نباید حتی یک کار کشور مختل شود، خاطرنشان کرد: به رغم همه مسائلی که اتفاق افتاد هیچ پروژه‌ای حتی یک روز هم تعطیل نشد. آیت الله رئیسی برای آموزش و راه اندازی و نحوه مدیریت تک تک اعضای دولت وقت گذاشته بود که متأسفانه امروز ایشان را از دست دادیم و امیدواریم سایه رهبر معظم انقلاب همواره بر سرمان باشد.

نظر شما