شناسهٔ خبر: 66876847 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رقابت ۱۴۰هزار متقاضی خودروی برقی

رئیس سازمان توسعه تجارت، گفت: تعداد خودرو‌های برقی وارد‌ شده به کشور تاکنون ۱۰ هزار دستگاه است و لذا اولویت‌بندی برای تحویل خودرو‌های برقی به متقاضیان بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

ثبت‌نام از متقاضیان خودرو‌های برقی در شرایطی شنبه گذشته به اتمام رسید که به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ۱۴۰هزار نفر در طرح فروش برقی‌ها شرکت کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، متقاضیان محصولات برقی بنا بر اطلاعیه وزارت صمت، از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳.۰۲.۳۰ تا شنبه ۱۴۰۳.۰۳.۰۵ فرصت داشتند تا با تعیین یک اولویت از سبد محصولات اعلامی، در سامانه یکپارچه خودرو‌های برقی اقدام به ثبت‌نام کنند.

حالا به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت بیش از ١۴٠هزار نفر حساب‌های بانکی خود را به نام خودرو‌های برقی وکالتی کردند که به همین نسبت نیز ثبت‌نام صورت گرفته است. مهدی ضیغمی که در نشستی به تشریح عرضه خودرو‌های برقی پرداخته، بار دیگر به استقبال خوب و خارج از انتظار از این طرح اشاره و تاکید کرده که علاوه بر خودرو‌های با قیمت متوسط، خودرو‌های با قیمت بالا هم مورد استقبال قرار گرفته و عدد ثبت‌نام قابل توجه بوده است.

به طور مثال تنها برای سه مدل از خودرو‌های عرضه‌شده، ٢۵هزار ثبت درخواست صورت گرفته است. حال سوال این است که با توجه به ۱۰ هزار خودروی برقی موجود در کشور، تخصیص این خودرو‌ها به ۱۴۰ هزار ثبت‌نام‌کننده چگونه خواهد بود؟

در این زمینه ضیغمی توضیح داده که تعداد خودرو‌های برقی وارد‌ شده به کشور تاکنون ۱۰ هزار دستگاه است و لذا اولویت‌بندی برای تحویل خودرو‌های برقی به متقاضیان بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و ۱۰ هزار نفر بر اساس قرعه‌کشی در نوبت تحویل این خودرو‌ها قرار می‌گیرند.

وی همچنین تاکید کرده که در مدت ۹۰ روز که سازمان حمایت تعیین کرده این خودرو‌ها تحویل مشتریان داده می‌شود.

اما بعد از قرعه‌کشی چگونه خودرو‌ها به متقاضیان اختصاص می‌یابد؟ در این زمینه نیز ضیغمی تاکید کرده که بعد از قرعه‌کشی و اولویت‌بندی، ثبت‌نام سایر متقاضیان خرید خودرو‌های برقی ابطال می‌شود و لذا متقاضیان خرید خودرو‌های برقی باید در دوره‌های بعدی که از طریق سامانه اعلام می‌شود نسبت به بلوکه کردن پول در نزد یکی از بانک‌ها اقدام و سایر مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

وی ادامه داده که متقاضیانی که از طریق قرعه‌کشی در اولویت قرار نگیرند دیگر نمی‌توانند خودرو تحویل بگیرند و در دوره‌های بعدی باید نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. معاون وزیر صمت همچنین این نکته را نیز مورد تاکید قرار داده که از ۱۴۰هزار نفری که مبلغ ۱۰۰میلیون تومان در حساب بانکی برای خرید خودروی برقی ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز تعدادی نسبت به انتخاب خودروی برقی اقدام نکرده‌اند. ضیغمی گفت: در صورتی که این افراد تا پایان مهلت انتخاب خودرو نسبت به انتخاب خودروی برقی اقدام نکنند، در دوره‌های بعدی نمی‌توانند خودرویی را انتخاب کنند مگر اینکه دوباره نسبت به واریز وجه و ثبت‌نام اقدام کنند؛ به عبارتی برای خرید باید دوباره از ابتدا ثبت‌نام انجام دهند. سوال دیگر اینکه کسانی که در قرعه‌کشی حذف شدند چه زمانی باید پول بلوکه‌شده خود را از حساب بردارند؟ به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، بر اساس ابلاغ به بانک‌ها از امروز بانک‌ها حداکثر ظرف ۴۸ ساعت باید نسبت به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده متقاضیان اقدام کنند.

نظر شما