شناسهٔ خبر: 66874437 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا تصویر شفق قطبی در صفحه موبایل زیباتر است؟

هستی وفایی

دوربین‌های تلفن‌های همراه هوشمند در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند. عکاسی محاسباتی و هوش مصنوعی به این دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا تصاویر خیره‌کننده‌ای ثبت کنند که می‌توانند از آنچه با چشم غیرمسلح می‌بینیم پیشی بگیرند. عکس‌های شفق شمالی یا شفق قطبی نمونه‌ای بارز از این موضوع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اگر شفق‌های قطبی را در طول طوفان‌های ژئومغناطیسی در ماه مه سال ۲۰۲۴ دیده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که تلفن همراه هوشمند شما تصاویر را حتی واضح‌تر از واقعیت نشان می‌دهد.

به نقل از اس‌اف، شفق قطبی که به عنوان شفق شمالی یا شفق جنوبی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که باد خورشیدی میدان مغناطیسی زمین مختل می‌شود. آنها به صورت رگه‌هایی از رنگ در سراسر آسمان ظاهر می‌شوند.

چه چیزی باعث می‌شود که عکس‌های این رویدادها حتی از آن چیزی که با چشم غیرمسلح به نظر می‌رسند، چشمگیرتر باشند؟ یک استاد عکاسی محاسباتی، می‌گوید که دیده است چگونه جدیدترین قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند بر محدودیت‌های بینایی انسان غلبه می‌کنند.

چشمان در تاریکی

چشم انسان منحصربه‌فرد است. آنها به شما این امکان را می‌دهند که رد پاها را در یک بیابان غرق آفتاب ببینید و وسایل نقلیه را در سرعت بالا تماشا کنید. با این حال، چشمان ما در نور کم عملکرد کمتری دارند.

چشم انسان شامل دو نوع سلول است که به نور پاسخ می‌دهند. سلول‌های میله‌ای و مخروطی. سلول‌های میله‌ای متعدد هستند و به نور بسیار حساس‌تر هستند. مخروطی‌ها رنگ را کنترل می‌کنند اما برای عملکرد به نور بیشتری نیاز دارند. در نتیجه، در شب، دید ما به شدت به سلول‌های میله‌ای متکی است و رنگ را از دست می‌دهد.

چرا تصویر شفق قطبی در صفحه موبایل زیباتر است؟

در نتیجه این مانند استفاده از عینک آفتابی تیره برای تماشای فیلم است. در شب، رنگ‌ها شسته و خاموش به نظر می‌رسند. به طور مشابه، در زیر یک آسمان پرستاره، رنگ‌های درخشان شفق قطبی وجود دارد، اما اغلب آنقدر مبهم هستند که چشمان شما نمی‌توانند به وضوح آنها را ببینند.

در نور کم، مغز شما تشخیص حرکت و تشخیص شکل را در اولویت قرار می‌دهد تا به شما در جهت‌یابی کمک کند. این مبادله به این معنی است که رنگ‌های خاص شفق قطبی اغلب با چشم غیرمسلح نامرئی هستند و فناوری تنها راه افزایش روشنایی آنهاست.

ثبت تصاویر عالی

تلفن‌های هوشمند نحوه‌ای که مردم جهان را به تصویر می‌کشند، متحول کرده‌اند. این دستگاه‌های جمع و جور از چندین دوربین و حسگر پیشرفته برای جمع‌آوری نور بیشتر از چشم انسان حتی در شرایط کم نور استفاده می‌کنند. آنها از طریق زمان‌های نوردهی طولانی‌تر، دیافراگم‌های بزرگ‌تر، و افزایش ISO، به این امر دست می‌یابند.

اما تلفن‌های هوشمند کاری بیشتر از این تنظیمات انجام می‌دهند. آنها همچنین از عکاسی محاسباتی برای بهبود تصاویر با استفاده از روش‌ها و الگوریتم‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. تثبیت کننده تصویر لرزش دوربین را کاهش می‌دهد و تنظیمات نوردهی میزان نوری را که دوربین می‌گیرد بهینه می‌کند.

چرا تصویر شفق قطبی در صفحه موبایل زیباتر است؟

پردازش چند تصویری با انباشتن چندین تصویر در کنار هم، عکسی عالی را ایجاد می‌کند. تنظیمی به نام حالت شب می‌تواند رنگ‌ها را در نور کم متعادل کند، در حالی که قابلیت‌های لیدار (LiDAR) در برخی از تلفن‌ها، تصاویر شما را در بزرگنمایی دقیقی حفظ می‌کند.

لیدار(LiDAR) سرواژه عبارت تشخیص نور و محدوده آن است و تلفن‌های دارای این تنظیم پالس‌های لیزری برای محاسبه سریع فواصل اشیاء در صحنه در هر نوع نوری منتشر می‌کنند. لیدار یک نقشه عمقی از محیط ایجاد می‌کند تا بزرگنمایی را بهبود بخشد و اشیا را در عکس‌های شما برجسته کند.

ابزارهای هوش مصنوعی در دوربین تلفن‌های هوشمند شما می‌توانند با بهینه‌سازی تنظیمات، اعمال نور و استفاده از روش‌هایی با وضوح فوق‌العاده برای دریافت جزئیات بسیار دقیق، عکس‌های شما را بیشتر بهبود بخشند. آنها حتی می‌توانند چهره‌ها را در عکس‌های شما شناسایی کنند.

پردازش هوش مصنوعی در دوربین تلفن هوشمند شما

در حالی که کارهای زیادی می‌توانید با دوربین تلفن‌های هوشمند انجام دهید، دوربین‌های معمولی دارای حسگرهای بزرگ‌تر و اپتیک‌های برتر هستند که کنترل بیشتری بر روی تصاویری که می‌گیرید، فراهم می‌کنند. سازندگان دوربین مانند نیکون، سونی و کانن معمولا از دستکاری در تصویر اجتناب می‌کنند و در عوض به عکاس اجازه می‌دهند تا کنترل خلاقانه را در دست بگیرد.

چرا تصویر شفق قطبی در صفحه موبایل زیباتر است؟

این دوربین‌ها انعطاف‌پذیری عکسبرداری در فرمت خام را به عکاسان ارائه می‌دهند، که به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات بیشتری از هر تصویر را برای ویرایش نگه دارید و اغلب نتایج با کیفیت بالاتری تولید می‌کنند.

برخلاف دوربین‌های اختصاصی، دوربین‌های تلفن‌های هوشمند مدرن از هوش مصنوعی در هنگام و پس از گرفتن عکس برای افزایش کیفیت عکس‌های خود استفاده می‌کنند.

در حین ثبت عکس، ابزارهای هوش مصنوعی صحنه‌ای را که دوربین را به سمت آن نشانه‌گیری می‌کنید تجزیه و تحلیل می‌کنند و تنظیماتی مانند نوردهی، تعادل رنگ سفید و ISO را تنظیم می‌کنند و در عین حال سوژه‌ای را که ثبت می‌کنید، شناسایی و تصویر را تثبیت می‌کنند. اطمینان حاصل می‌شود که وقتی دکمه را فشار می‌دهید یک عکس عالی دریافت می‌کنید.

اغلب می‌توانید قابلیت‌هایی را پیدا کنید که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، مانند محدوده دینامیکی بالا، حالت شب، و حالت عمودی، که به‌طور پیش‌فرض فعال یا در تنظیمات دوربین شما قابل دسترسی هستند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی با اصلاح جزئیات، کاهش تاری و اعمال اثراتی مانند تصحیح رنگ پس از گرفتن عکس، تصاویر شما را بیشتر بهبود می‌بخشند.

همه این قابلیت‌ها به دوربین شما کمک می‌کنند در شرایط کم نور عکس بگیرند و به ثبت عکس‌های شفق قطبی خیره‌کننده‌ای که ممکن است با دوربین تلفن خود گرفته باشید کمک کنند.

در حالی که چشم انسان در شب تلاش می‌کند تا رنگ‌های ماورایی شفق‌های شمالی را به طور کامل درک کند، دوربین‌های تلفن‌های هوشمند مدرن بر این محدودیت غلبه می‌کنند.

با استفاده از هوش مصنوعی و روش‌های عکاسی محاسباتی، دستگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که رنگ‌های پررنگ طوفان‌های خورشیدی را در اتمسفر مشاهده کنید، رنگ‌ها را تقویت کرده و جزئیات نامرئی را ثبت کنید که حتی تیزبین‌ترین چشم‌ها نیز از آن غافل خواهند شد.

انتهای پیام

نظر شما