شناسهٔ خبر: 66874119 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرصت‌امروز | لینک خبر

عرضه خودرو در بازار تاثیر نرخ ارز در قیمت خودرو را از بین می برد

صاحب‌خبر -

به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، بازار خودرو در سال جاری شرایط عجیبی را تجربه کرده است؛ قیمت ها دارای نوسان شدید بوده اند.برخی خودروها ابتدای سال نسبت به سال قبل تا ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کردند، اما طی یکی دو هفته اخیر و با بازگشت نرخ ارز به کانال زیر ۶۰هزار تومان، دچار ریزش شدید شدند. پیش بینی می شود در صورت کاهش بیشتر نرخ ارز و رسیدن به کانال کمتر از ۵۵ هزار تومان، بار دیگر قیمت خودرو کاهش پیدا کند. با این حال، صرفا بحث ارز در قیمت خودرو تاثیرگذار نیست و موضوع عرضه و فاکتور این خودروها نیز بسیار در قیمت نهایی آن در بازار تاثیرگذار است. درصورتی که عرضه خودرو به صورت روتین و مناسب نیاز بازار باشد، حتی رشد نرخ ارز نیز شاید باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار نشود. این مساله در مورد برخی خودروهای محبوب در بازار بسیار دیده می شود.

در مورد خودروهای وارداتی نیز درصورتی که میزان عرضه افزایش پیدا کند، قیمت آن ها در بازار نزولی خواهد شد. با این حال، میزان عرضه خودرو به اندازه تقاضا نیست و طی سال های اخیر معمولا تقاضا بیشتر از عرضه بوده است. در همین زمینه با سعید موتمنی، فعال و کارشناس بازار خودرو به گفت وگو پرداختیم.

عرضه خودرو در بازار تاثیر نرخ ارز در قیمت خودرو را از بین می برد

وضعیت بازار خودرو در سال جاری چه تغییراتی داشته و روند کلی در این بازار از ابتدای سال تاکنون به چه صورت بوده است؟

بازار خودرو ابتدای سال یک مقدار توفانی کار را شروع کرد. اما درست مانند پارسال، از اواسط اردیبهشت افزایش قیمت فروکش کرد. البته رشد قیمت خودرو در بازار در آن مقطع، به مسائل سیاست خارجی و تنش های منطقه ای باز می گشت.

به هرحال رشد قیمت ارز باعث شد تا قیمت خودرو نیز در بازار با افزایش مواجه شود. اما طی یکی دو هفته اخیر و همزمان با نزولی شدن نرخ ارز، تب افزایش قیمت خودرو نیز فروکش کرد. ضمن این که بازار در رکود کامل به سر می برد و خبری از خریدار نیست و درمجموع قیمت ها ریزشی است. یعنی روند افزایش نرخ ارز متوقف شد و با توجه به رکود در بازار قیمت ها نیز ریزشی شده است.

با توجه به این که قیمت دلار افزایش پیدا کرد و دوباره به کانال قبلی خود بازگشت. آیا قیمت خودرو نیز دوباره به قیمت قبلی خود برگشته است؟

بله. قیمت خودرو دوباره در بازه قبلی خود قرار گرفت. به عنوان مثال بهای خودروهای ارزان  مانند کوییک طی هفته های گذشته به ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان رسیده بود که با کاهش نرخ ارز، قیمت این محصول نیز با ریزش بیش از ۲۵میلیون تومانی به ۴۱۵ تا ۴۱۸ میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت پژوپارس که تا ۶۸۰میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد، درحال حاضر به ۶۳۰میلیون تومان کاهش پیدا کرده، دنا اتوماتیک هم حدود ۵۰میلیون تومان عقب گرد داشته است. برخی خودروهای مونتاژی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند. خودروهای وارداتی جدید ۲۰۲۳ نیز طی دو هفته اخیر، بین ۲۰۰ تا ۶۰۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

این رکود در بازار فقط مربوط به خودروهای داخلی است یا تمام خودروها را در برمی گیرد؟

ماه هاست رکود در بازار وجود دارد. این رکود برای همه خودروها چه داخلی ها، چه مونتاژی و چه وارداتی ها دیده می شود. اما برای خودروهای ثبت نامی رکودی وجود ندارد. آن هم به دلیل فاصله قیمتی است که با قیمت کارخانه وجود دارد. بنابراین برای خودروهای ثبت نامی شاهد تقاضای کاذب در هستیم. در همه خودروهای ثبت نامی می توان فاصله قیمتی ۵۰ تا ۷۰درصدی را بین قیمت فاکتور و قیمت بازار مشاهده کرد.

روند بازار طی ماه های آینده به ویژه در فصل تابستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر نرخ ارز مانند روزهای اخیر روند کاهشی داشته باشد، قیمت خودرو نیز ریزشی خواهد بود. ضمن این که اگر خودروسازان خودروهای بیشتری به فاکتور کنند، قیمت ها همچنان کاهش پیدا خواهد کرد. چراکه در بازار خودرو اصولا خریداری وجود ندارد. فاصله قیمتی که درحال حاضر بین خودروهای داخلی و مونتاژی با بازار وجود دارد، به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو است.

اگر عرضه افزایش پیدا کند و خودروهای بیشتری فاکتور شود، طبیعتا قیمت بازار نیز نزولی خواهد شد. هرچه میزان عرضه بیشتر شود، فاصله بین کارخانه و بازار کمتر خواهد شد. خودرویی که ۶۸۰میلیون تومان فاکتور می شود، نباید در بازار بیش از یک میلیارد تومان قیمت گذاری شود. این فاصله بیش از ۴۰۰میلیون تومانی بسیار عجیب است.

اگر کارخانه برای همین خودرو روزانه بیش از ۱۰۰ فاکتور صادر کند، دیگر این فاصله قیمتی ایجاد نمی شود. در بحث خودروهای وارداتی هم شرایط به همین صورت است.

قرار بود ۱۰۰هزار خودرو وارد و فروخته شود، اما خیلی انگشت شمار خودرو شماره گذاری و وارد بازار شده است. اگر می بینیم خودرو وارداتی که ۲.۷میلیارد تومان فاکتور می شد، در بازار به ۴میلیارد تومان در روزهای ابتدایی سال و ۳.۵میلیارد تومان در یکی دو هفته اخیر رسیده، به دلیل محدودیت عرضه است.

محدودیت عرضه این مشکلات را در بازار ایجاد می کند. اگر واردکننده یا خودروساز به موقع به تعهدات خود عمل کنند، فاصله قیمتی کمتر و کمتر خواهد شد.

خودروهایی که وارد و عرضه شده اند، بیشتر در نمایشگاه ها برای فروش دیده می شوند یا دست مشتریان هستند؟

بخش قابل توجهی از این خودروها در نمایشگاه ها برای فروش دیده می شود. این خودروها در روزهای ابتدایی قیمت های بسیار بالایی داشتند، اما درحال حاضر با کاهش قیمت مواجه شده اند.

آیا خودروهای وارداتی با قیمت هایی که برای آن ها در بازار اعلام می شود، مشتری هم دارند؟

خیر. مشتری روی کاغذ است. ممکن است فردی که می خواهد یک هیوندای الانترا را به فروش برساند، بیش از یک ماه منتظر بمانند. یعنی چه این خودرو در نمایشگاه باشد و چه فرد در فضای مجازی آگهی کرده باشد، زمان بسیاری برای فروش آن نیاز دارد.

ممکن است هفته ها آگهی تکرار شود تا یک مشتری برای خودرو پیدا شود. همان طور گفتم، مشتری در بازار بسیار کم است. اگر آگهی ها را رصد کنید، می بینید که بسیاری از آن تکراری است.

مثلا قیمت همین الانترا که حدود ۳میلیارد و ۵۰میلیون قیمت دارد، درصورتی که تعداد فاکتور توسط واردکننده افزایش پیدا کند و دلار به کانال ۵۵هزار تومان وارد شود، ممکن است به کمتر از ۳میلیارد تومان برسد. این روند بستگی به نوسانات ارزی و میزان عرضه دارد.

آیا این رقم های عجیبی که روی پلت فرم های فروش شاهد آن هستیم، کاذب است؟

بله. غالب این آگهی ها فیک هستند. ممکن است در این آگهی ها، خودرویی زیر قیمت هم اعلام شود. یعنی الانترا را ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون اعلام کرده باشد. درصورتی که این محصول در بازار حدود ۳میلیارد و ۵۰میلیون تومان قیمت دارد. یعنی قیمت این خودرو در تمام نمایشگاه های صاحب شناسنامه در این رنج است. مشتری باید آگاه باشد و فریب آگهی های جعلی را نخورد.

افراد سعی کنند از واحدهای صنفی شناسنامه دار خرید انجام دهند که در صورت بروز مشکل بتوان آن را حل کرد. برخی از این به اصطلاح فروشندگان، ابتدا یک مبلغی از افراد دریافت می کنند و مدعی می شوند که خودرو را طی یک ساعت آینده تحویل می دهند. یک ساعت تبدیل به یک ماه و... می شود. یعنی باید دوندگی کنید تا بیعانه را از فرد پس بگیرید. اما قیمت هایی که در واحدهای صنفی شناسنامه دار اعلام می کنند، ممکن است دو سه درصد بالا و پایین داشته باشد.

مشتری هم معمولا چشم بسته کالا را خریداری نمی کند و از چند جا قیمت می گیرد. یعنی خودرو در آن نمایشگاه وجود دارد و قیمت هم مشخص است. اگر مشتری از واحدهای شناسنامه دار خرید کند، درنهایت ممکن است برای کارمزد نمایشگاه با آن ها چانه بزند. چون قیمت ها مشخص است و درحال حاضر نوسانی به آن صورت وجود ندارد.

مشتریان توجه کنند که اگر قیمت ارز مثلا به کانال کمتر از ۵۵هزار تومان وارد شود، صد درصد در بازار خودرو تاثیرخواهد گذاشت و قیمت ها ریزش خواهد کرد؛ بنابراین با چشم باز اقدام به خرید کنند.

فقط درصورتی که نرخ ارز افزایش پیدا کند، قیمت این خودروها هم افزایش پیدا خواهد کرد. هرچند ممکن است برای آن مشتری وجود نداشته باشد، اما به هرحال با رشد نرخ ارز، قیمت خودرو نیز رشد خواهد داشت.

درمجموع اگر برای خودرویی مانند الانترا، روزانه ۴۰ فاکتور صادر شود، قیمت آن در بازار روی ۲میلیارد و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خواهد ایستاد. چراکه در بازار مشتری وجود ندارد. اما متاسفانه کمبود عرضه برای همه خودروها دیده می شود.

اگر خودروهای دست دوم وارد می شد، خودروهای وارداتی صفر تا چه اندازه ریزش قیمت پیدا می کردند؟

اگر این اتفاق رخ می داد، قیمت ها به شدت شکسته می شد. چراکه بازار ما تشنه خودرو است. فرض کنید خودرو وارد کشور شود و کف بازار پر از خودروهای وارداتی باشد. در این صورت قیمت ها شکسته خواهد شد. مشکل ما این است که نیاز بازار درحال حاضر تامین نمی شود. اگر نیاز بازار تامین شود، خودرویی مانند کوییک که ۲۵۰میلیون تومان فاکتور می شود، نباید در بازار به ۴۵۰میلیون تومان برسد. نباید دنایی که نزدیک ۷۰۰میلیون تومان فاکتور می شود در بازار به بیش از یک میلیارد تومان برسد. این تفاوت قیمت ناشی از عدم تامین نیاز بازار است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

برچسب‌ها:

نظر شما