شناسهٔ خبر: 66873464 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسانه عبری: اسرائیل ۲ پیشنهاد برای ازسرگیری مذاکرات تبادل اسرا به میانجی‌ها داد

سپیده حسینی

مرکز رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که این رژیم ۲ پیشنهاد را برای احیای مذاکرات تبادل اسرا به طرف‌های میانجی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برخی مقامات آمریکایی و مسؤولان رژیم صهیونیستی تاکید کردند در نشستی که روز جمعه در پاریس با حضور «ویلیام برنز» رئیس سیا، «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «محمد بن عبد الرحمان آل ثانی» نخست وزیر قطر انجام شد، پیشرفتی در زمینه ازسرگیری مذاکرات آزادسازی اسرا در غزه حاصل شد.

شبکه عبری زبان «کان۱۱» شامگاه یکشنبه گزارش داد که تل‌آویو به میانجی‌ها ۲ پیشنهاد متفاوت جهت احیای روند مذاکرات غزه برای رسیدن به قراردادی با حماس ارائه کرد.

طبق گزارش این رسانه عبری زبان، این ۲ پیشنهاد تفاوت زیادی با هم نداشته و هر ۲ مرزهای اسرائیل در قرارداد را مشخص می‌کنند.

شبکه کان۱۱ به نقل از برخی منابع آگاه از روند مذاکرات بدون اشاره به نام آنها، نوشت: «همانند آنچه در دوره‌های قبلی مذاکرات رخ داد، اسرائیل اکنون اجرای آتش‌بس موقت را نیز بررسی می‌کند.»

به گفته این منابع، هر بار که حماس پیشنهاد آزادی تعداد بیشتری از صهیونیست‌های بازداشت شده در نوار غزه را می‌دهد، تعداد روزهای آتش‌بس و تعداد اسرای فلسطینی که در چارچوب قرارداد آزاد خواهند شد، بیشتر می‌شود.

تل‌آویو یکشنبه در بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد که مذاکرات غزه طی روزهای آینده ازسرگرفته خواهد شد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز عصر یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اهداف این رژیم از مذاکرات را اعلام کرد.

رژیم صهیونیستی به لجبازی‌های خود در متوقف نکردن جنگ علیه غزه ادامه می‌دهد در مقابل جنبش حماس درباره جدی بودن تل‌آویو در مذاکرات تردیدهایی را مطرح می‌کند از جمله «باسم نعیم» از سران این جنبش که روز شنبه در گفت‌وگو با «العربی الجدید» اظهار کرد: فکر نمی‌کنم دشمن در تصمیم خود درباره مذاکرات غزه برای آتش‌بس جدی باشد، دستوراتی که در خصوص ماموریت تیم مذاکره‌کننده از کابینه جنگ اسرائیل صادر می‌شود، تنها مانور جدیدی در تکمیل جنگ و گسترش دادن عملیات زمینی محسوب می‌شود.

روز یکشنبه جمعی از مسؤولان ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی بار دیگر تاکید کردند که تل‌آویو هرگز با توقف جنگ علیه غزه در مقابل قراردادی برای بازگرداندن صهیونیست‌های بازداشت‌شده موافقت نخواهد کرد.

رادیوی عبری زبان «ریشت بیت» گزارش داد: «این موضعگیری بر خلاف نظر تعداد زیادی از مسؤولان ارشد نهاد امنیتی است که با توجه به لزوم آزادسازی صهیونیست‌های بازداشت شده آمادگی خود را برای این کار ابراز می‌کنند.»

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز شنبه به نقل از برخی از مسؤولان این رژیم گزارش داد کابینه بنیامین نتانیاهو حاضر است با آتش‌بس مستمر در چارچوب یک قرارداد تبادل موافقت کند، اما از پایبندی به متوقف کردن جنگ علیه غزه امتناع می‌کند.

مذاکرات غیر مستقیم میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس درباره قرارداد احتمالی آزادی اسرا که می‌تواند به آتش‌بسی موقت نیز منجر شود، حدود ۲ هفته قبل به بن‌بست رسید.

یکی از مسؤولان عالی رتبه رژیم صهیونیستی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که رئیس موساد در پاریس توسعه چارچوب کار جهت ازسرگیری مذاکرات درباره تبادل اسرا را با رئیس سیا و نخست وزیر قطر مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام

نظر شما