به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد ۲۴- واردات گسترده خودروهای برقی و تلاش دولت برای ترغیب افراد جهت خریداری آن، از بحث های چند وقت اخیر است. طی سال ها و شاید بتوان بهتر گفت در طول یک دهه اخیر، بازار خودرو درگیر معضلاتی همچون دلالی و افزایش بی رویه نرخ تولیدات بوده که در کنار تورم و سایر مشکلات معیشتی، منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد.
محدود بودن توان تولید چه در تیراژ و حتی چه در کیفیت، از دیگر چالش های صنعت خودرو به شمار می رود. تولیدکنندگان قیمت گذاری دستوری و ممانعت دولت برای رشد قیمت خودرو درب کارخانه را یکی از عوامل تولیدات کم کیفیت خود معرفی می کنند اما نوسانات جدی خودرو در بازار آزاد و واسطه گری هایی که به نظر می رسد خودروسازان در آن بی نقش نیستند، منجر شده تا خودرو امروز احوالی آشفته داشته باشد.
با این حال شورای رقابت تا امروز تلاش کرده تا پای خود را در قیمت گذاری ها کنار نکشد. حال آغاز واردات خودروهای برقی که تا پیش از این اخبار محدودی در رابطه با آن منتشر و عرضه آن به متقاضیان طی چند وقت اخیر آغاز شده، اما و اگرهای بیشتری را وارد بازار خودرو کرده است. به ویژه در شرایطی که شورای رقابت اعلام کرده در قیمت گذاری خودروهای برقی حضور نخواهد داشت و این روند تنها به دست بازار سپرده خواهد شد.
تلاش دولت برای ایجاد تقاضا در بازار خودروهای برقی و حرکت بازار خودرو برای عبور از ماشین های معمولی بنزینی از یک سو، رویکرد قیمت گذاری آزاد و رها کردن خریداران به واسطه گران از سویی دیگر، به نظر می رسد منافاتی جدی دارد.
ایجاد بستر برای انتفاع طرفین
ابوالفضل خلخالی، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴، توسعه استفاده از خودروهای برقی و ایجاد تمایل در بخش مصرف کننده را مشروط به عملکرد دستگاه های ذی ربط دانست و در این باره توضیح داد: دولت به دنبال آن است تا با افزایش خودروهای برقی، مصرف بنزین را در کشور کاهش دهد. این موضوع، اقدامیست که سایر کشورها طی سال های اخیر به سمت آن رفته و نسبت به ایران نیز جلوترند.
وی تصریح کرد: برای توسعه خودرو های برقی باید هر یک از دستگاه ها، نقش خود را انجام داده و فضایی تسهیل شده را برای خرید و استفاده مصرف کنندگان ایجاد کنند. اما علاوه بر این مسئله، بحث ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران برای توسعه بازار خودرو های برقی، امری قابل توجه است.
وی ادامه داد: تا الان واردات و فروش حدود ۲ هزار دستگاه خودروی برقی آغاز شده و باید دید هدف گذاری دولت و برنامه ها برای دست یابی به چه تعداد خودرو است. اگر قرار باشد حدود دو سال طول بکشد تا این رقم به ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد، شاید برای بخش خصوصی، وارد شدن و سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت ها جالب نباشد. در چنین شرایطی تا رسیدن به حد مطلوب در بازار، خودروسازان با همراهی دولت، باید تامین نیاز های فنی خودرو های برقی را برای مصرف کنندگان برعهده گیرند.
دفاع از قیمت گذاری آزاد در خودروهای برقی
خلخالی در ادامه صحبت های خود، به چالش های عنوان شده درباره قیمت گذاری خودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دولت اعلام کرده که قیمت گذاری به دست بازار آزاد بوده و شورای رقابت دخالتی نخواهد داشت. قیمت گذاری در هر نوع کالایی، زمانی مناسب است که بحث رقابت در بازار وجود نداشته باشد، اما در شرایط فعلی که هنوز متقاضیان برای خرید خودرو های برقی دودل بوده و خریدار قطعی برای این ماشین ها وجود ندارد، باید بستر های رقابت و ایجاد تمایل برای مشتریان فراهم شود.
این کارشناس حوزه خودرو خاطرنشان کرد: از سویی دیگر خود خودروسازان یا واردکنندگان نیز باید شرایط را برای انتفاع و یا افزایش فروش مناسب ببینند تا رغبتی برای واردات خودرو های برقی و یا همکاری در ایجاد زیرساخت های آن داشته باشند. این موارد فقط با نرخ گذاری آزاد حاصل خواهد شد. حال که به سمت جایگزینی خودرو های بنزینی با خودرو های برقی حرکت کرده ایم، باید بستر رشد را در نظر گرفته و شرایط مناسبی را برای فعالان هم از سمت عرضه و هم تقاضا نگه داریم. نباید فراموش کرد که عرضه و تقاضا می تواند ثبات را بر بازار حاکم کند.
آینده ای مبهم بازار خودروهای برقی
به گزارش اقتصاد ۲۴، رها کردن قیمت گذاری خودرو های برقی وارداتی به دست واردکنندگان، اقدامی است که به نظر می رسد بیشتر جهت تامین منافع واردکنندگان باشد تا حمایت از مصرف کنندگان. همواره مسئله دست وپاگیر بودن قیمت گذاری دستوری از سوی برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو مطرح می شود؛ اما هیچ کدام از ما فراموش نکردیم که بدون مرزبندی های قیمت گذاری، نرخ ها با چه شتابی افزایش یافتند و مصرف کننده چطور نادیده گرفته شد.
نگرانی بابت آن است که برای خودرو های برقی نیز چنین روالی مجدد حاکم شده و تا دولت به خود بیاید و بخواهد افسار امور را در دست بگیرد، کار از کار گذشته باشد.
نظر شما