شناسهٔ خبر: 66871599 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بازشدن قفل پروژه ۱۵ ساله سد باباحیدر به دست شهید رئیسی

پروژه سد غدیر باباحیدر که بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده بود با تأکید ویژه رئیس جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سال گذشته تکمیل و آبگیری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، یکی از بهترین یادگاری‌هایی که شهید جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برای کشور و البته برای استان چهارمحال و بختیاری بر جای گذاشت، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با عمر بالا بود.

پروژه‌های مهم و حیاتی که موانعی بر سر راه داشتند یا به درستی اعتبار به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت، برای همین چندین سال و بعضاً تا 20 سال طول می‌کشید تا بهره‌برداری شوند.

چشم‌انتظاری 15 ساله مردم برای سد غدیر باباحیدر

یکی از این پروژه‌ها، سد غدیر باباحیدر در شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری بود، سدی که می‌توانست در مدت کوتاه چند ساله شاید 3 یا 4 ساله به بهره‌برداری برسد، اما 15 سال به طول انجامیده بود و بهره برداری نشده بود.

شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با نگاه ویژه‌ای که به تأمین آب پایدار برای مردم سراسر ایران داشت، دستورات ویژه‌ای برای تسریع در بهره‌برداری این سد صادر کرد، به گونه‌ای که پس از 2 سال از استقرار دولت سیزدهم این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

در جریان سفر دوم استانی شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به استان چهارمحال و بختیاری، پروژه سد غدیر باباحیدر به بهره‌بردار رسید و آبگیری شد و انتظار 15 ساله مردم برای تأمین آب پایدار به سرانجام خود رسید.

اما سد غدیر باباحیدر به چه منظوری احداث شده بود؟ سد غدیر باباحیدر برای تأمین آب پایدار برای شرب و کشاورزی پایین دست سد یعنی شهرها و روستاهای فارسان، باباحیدر، جونقان و...  احداث شد که گام مهمی در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

تامین آب شرب و کشاورزی مردم با احداث سد غدیر

عملیات اجرایی سد غدیر باباحیدری سال 1387 شروع شده بود، پروژه‌ای که کُند پیش می‌رفت و حتی در چند سال پیشرفت چشمگیری نداشت، این پروژه با اعتباراتی که در دولت سیزدهم در جریان سفر اول ریاست جمهوری گرفت و همچنین با ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه، سرعت بسیاری گرفت.

آب شرب پایدار و آب کشاورزی برای کشاورزان منطقه یکی از گلایه‌های مردم شهرستان فارسان در سالیان اخیر بوده است که با احداث سد غدیر و آبگیری آن، گلایه‌ها برطرف و آب پایدار برای شرب و کشاورزی تامین شد.

دو سرشاخه سرب و بردی، منابع اصلی برای آبگیری سد غدیر هستند که قرار است آب مورد نیاز مردم را در فصول گرم مانند تابستان تأمین کند، البته این سد یک طرح پدافندی برای تأمین آب مرکز استان نیز هست.

سرعت بهره‌برداری سد غدیر 13 برابر بیشتر شد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در 25 آبان‌ماه، در آیین افتتاح متمرکز 15 پروژه آبرسانی و برق‌رسانی استان چهارمحال و بختیاری گفته بود: خرسندیم از ین حیث که آنچه که به مردم عزیز استان وعده داده شد مبنی بر پیگیری مشکلات آب استان، امروز بخش قابل توجه مشکلات آبی این استان حل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای این تلاش‌ها باید از همه دست‌اندرکاران و همه عزیزان در جهت به ثمر رساندن پروژه‌ها تشکر ویژه کرد، عنوان کرد: موضوع طرح‌های آبرسانی در استان حاصلخیز و پرآب چهارمحال و بختیاری اهمیت دارد، اینجا جایی است که سخن از کمبود آب نیست، بلکه مسئله مدیریت آب است. اگر آب مدیریت شود، می‌توان برای همه مناطق آب را تأمین کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سد غدیر باباحیدر که 15 سال به طول انجامیده است، مطرح کرد: ما مثل سد باباحیدر را داریم که 15 سال است که آغاز شده بود و می توانست در سال‌های ابتدایی به سامان برسد که اگر اینچنین بود هزینه برای آن 150 میلیارد تومان بود، اما با گذشت زمان، هزینه آن 10 برابر شد و امروز شاهد آبگیری سد هستیم.

وی با بیان اینکه آنچه که مقام معظم رهبری به همه ما توصیه کردند این است که باید در دل مردم ایجاد امید کنیم، مطرح کرد: امید در دولت به معنای کار و تلاش مداوم است که می‌تواند امید در دل مردم ایجاد کند.

آیت الله رئیسی همچنین به سد غدیر باباحیدر اشاره کرد و افزود: مجموعا 13 برابر سرعت کار در این طرح در دولت سیزدهم بیشتر شده است، برای همین هم در زمان کمی به بهره‌برداری رسید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضوع نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مسئله اولویت‌دار و محور دولت است، عنوان کرد: نباید مردم با دیدن پروژه‌هایی که طول کشیده است بگویند چرا آنقدر طول کشیده است، نباید پروژه‌ای که 4 ساله تمام می‌شد، 14 سال طول بکشد، این به این معناست که هزینه‌ها برای بهره‌برداری از پروژه افزایش پیدا کرده است. هنر ما این است که رضایت مردم را برآورده کنیم که با عمل و اقدام قابل برآورده شدن است.

انتهای پیام/7540

نظر شما